۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۱۸
شركت امنیتی "Bit۹" این برنامه‌های اندروید را تحت عنوان برنامه‌های «سوال برانگیز» یا برنامه‌های مشكوك رده‌بندی كرده است، چرا كه می‌توانند پس از دریافت مجوز از كاربر، به اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا كنند.
به گزارش پايداري ملي به نقل از افتانا، شركت امنیتی "Bit۹" این برنامه‌های اندروید را تحت عنوان برنامه‌های «سوال برانگیز» یا برنامه‌های مشكوك رده‌بندی كرده است، چرا كه می‌توانند پس از دریافت مجوز از كاربر، به اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا كرده و به جمع‌آوری داده‌های GPS، تماس‌های تلفنی یا شماره‌های تلفن و اطلاعات دیگری بپردازند. به گفته یك مدیر Bit۹، كاربر مجبور است برای اینكه این برنامه‌ها كار كنند، به آنها مجوز دسترسی به داده‌های خود را بدهد. به طور خاص بازی‌ها، برنامه‌های سرگرمی و وال‌پیپرها، برنامه‌هایی هستند كه به نظر می‌رسد قصد جمع‌آوری داده‌ها را دارند، اگرچه كاركرد آنها ارتباط چندانی با این داده‌ها ندارد.

Bit۹ تأكید می‌كند كه این بدان معنا نیست كه این برنامه‌ها بدافزار هستند، ولی می‌توانند درصورت سوء استفاده، خرابی قابل توجهی به بار آورند.

گفته می‌شود كه حدود ۶۰۰ هزار برنامه در Google Play وجود دارد و Bit۹ در حال تهیه یك پایگاه داده «اعتبار» از این برنامه‌های اندروید است. این شركت قصد دارد همین كار را در مورد سایر فروشگاه‌های برنامه‌ها از جمله فروشگاه‌های اپل و آمازون نیز انجام دهد تا بتواند برنامه‌های امنیتی موبایل را به شكلی تولید نماید كه از كاربران بر اساس نمره خطر برنامه‌ها محافظت نمایند.

روش‌های مبتنی بر اعتبار برای محافظت از كاربران وب بسیار معمول هستند، و اكنون همین كار در مورد كاربران موبایل صورت می‌گیرد.

Bit۹ این برنامه‌های «سوال برانگیز» یا «مشكوك» كشف شده در Google Play را به شكل زیر دسته‌بندی كرده است:

۴۲% به داده‌های موقعیت GPS دسترسی پیدا می‌كنند و این برنامه‌ها شامل wallpaper ها، بازی‌ها و برنامه‌های سودمند می‌گردند.

۳۱% به تماس‌های تلفنی یا شماره‌های تلفن دسترسی پیدا می‌كنند.

۲۶% به داده‌های شخصی مانند لیست‌های تماس و ایمیل دسترسی پیدا می‌كنند.

۹% از مجوزهایی استفاده می‌كنند كه می‌توانند برای كاربر هزینه مالی در پی داشته باشند.

Bit۹ در این گزارش، روش خود را برای جستجو در Google Play برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد ۴۱۲ هزار برنامه موبایل شرح داده است.

به گفته Bit۹، از میان ۴۱۲۲۲۲ برنامه اندروید بررسی شده در Google Play، بیش از ۲۹۰ هزار برنامه حداقل به یك مجوز با خطر بالا، ۸۶ هزار برنامه به ۵ مجوز یا بیشتر و ۸ هزار برنامه به ۱۰ مجوز یا بیشتر دسترسی پیدا می‌كنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر