۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۲۱۵۸۹
طرح پرورش شیلات شهدای قصرشیرین از طرح های بزرگ کشوری است که در منطقه صفر مرزی و بعنوان یک پدافند غیرعامل در تولید و پروش ماهیان گرم آبی در حال فعالیت است.
سیاست های اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال 92 به استناد بند یک اصل 110 قانون اساسی با هدف نقش آفرینی مردم و فعالان بخش اقتصادی کشور در تحقق حماسه اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد.
در مقدمه ابلاغ این سیاست ها بیان شده است که ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی ، مادی ، ذخایر ، منابع غنی و متنوع و زیر ساخت های گسترده و همچنین برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است پیروی کند به همه مشکلات اقتصادی غلبه می کند.
تامین شرایط فعال سازی همه امکانات ، منابع مالی و برنامه انسانی ، توانمند سازی نیروی کار، بکارگیری ظرفیت ها، حمایت هدفمند از صادرات کالاها، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد بهره وری، کارآفرینی و اشتغالزایی نکته های مهمی است که در ابلاغ حکیمانه سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفته است.

* کار آفرینی و توسعه پایدار
ترویج کارآفرینی در کشور علاوه بر فراهم کردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسایل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی ، بیکاری دانش ‌آموختگان دانشگاهی و معضل انبوه سایر بیکاران را مرتفع می کند.
در نظام اقتصادی مبتنی بر کارآفرینی ، نوآوران و صاحبان فکر و ایده ، سرمایه‌های اصلی یک بنگاه اقتصادی و از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند زیرا این مقوله با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها رابطه تنگاتنگی دارد و امروزه یکی از شاخص‌های توسعه در کشورهای رو به رشد محسوب می‌شود.
مهمترین آثار توسعه کارآفرینی ، افزایش نوآوری ، ارتقای سطح فناوری ، افزایش اشتغال ، تولید دانش فنی و تولید توزیع درآمد در جامعه است که در نتیجه می‌تواند افزایش ثروت ملی و رشد اقتصادی جامعه را در برداشته باشد.
دگرگونی های امروز در سراسر جهان باعث شده که کارآفرینی بیش از پیش اهمیت یابد و سازمان‌ها نیز بیشتر از گذشته نیازمند نوآوری و کارآفرینی برای تطبیق با شرایط جدید باشند.
البته منظور از اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد محدود و بسته نیست بلکه یک اقتصادی پویا و مترقی است که از تمام مزیت‌ها و توانایی‌های داخلی حداکثر استفاده را می‌کند و در برابر تکانه‌ها و زلزله‌های اقتصادی نیز مقاوم خواهد بود.
کارآفرینی به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی و پویایی و بالندگی است. موضوعی که در چند سال اخیر بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ایجاد آن تاکید فراوان شده است.
کارآفرینان سربازان فداکاری هستند که در راه استقلال و مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر بیگانگان تلاش می کنند و با تمام توان و استفاده از منابع سرشار داخلی و بالا بردن سطح بهره‌ وری مانع از وابستگی به بیگانگان می ‌شوند.
باید از این مجاهدان و تلاشگران عرصه جهاد اقتصادی که با تمام توان درجهت استقلال و پیشرفت کشور تلاش می کنند حمایت های لازم نیز صورت گیرد.
در اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کاهش وابستگی‌ها و تاکید بر مزیت‌ها و ویژگی‌های داخلی شامل از نیروی انسانی و دیگر عوامل تاثیرگذار که می‌تواند خوداتکایی و خودباوری را به ارمغان بیاورد تاکید فراوانی شده است.

* مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین پیشرو در اقتصاد مقاومتی
شیلات کشور ازسال‎ های قبل با نگاه به امکانات و داشته‎هایش توانسته خیلی زود به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در این بخش جامه عمل بپوشاند و مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین نیز یکی از ده ها مجتمع هایی است که گام های موثری در جهت تولید ایفا کرده است.
پرورش ماهیان گرمابی در ایران اسلامی با میزان برداشت سالیانه بیش از 121 هزار تن بالاترین میزان تولید را دارد و پس از آن نیز ماهیان سردآبی با تولید سالیانه بیش از 91 هزار و 500 تن در رده دوم قرار گرفته است.
استان مازندران با تولید بیش از 38 هزار تن ، گیلان با بیش از 31 هزار تن و خوزستان با بیش از 27 هزار رده های اول تا سوم تولید و پرورش آبزیان گرمابی را در اختیار دارند که در این میان استان کرمانشاه با داشتن مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین در زمینه پرورش ماهیان گرمابی در بین استان های غیر ساحلی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین با هشت هزار هکتار وسعت بعنوان سومین مجتمع بزرگ پرورش ماهیان گرمابی کشور حدود یک دهه است که در تولید انواع ماهیان گرمابی و میگوی آب شیرین فعالیت دارد و کرمانشاه را پس از استان های ساحلی به چهارمین استان فعال و پیشرو در تولید ماهیان گرمابی تبدیل کرده است.
طرح پرورش شیلات شهدای قصرشیرین از طرح های بزرگ کشوری است که در منطقه صفر مرزی و بعنوان یک پدافند غیرعامل در تولید و پروش ماهیان گرم آبی در حال فعالیت است.
مدیر عامل مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین گفت: این مجموعه هم اکنون 56 مزرعه فعال دارد که سالیانه 2 هزار تن انواع ماهیان گرمابی شامل کپور، آمور، فیتوفاک و بیگ هد (سرگنده) از آن برداشت می شود.
مهدی حسینی که جانباز 50 درصد جنگ تحمیلی و اسارت 10 ساله را نیز در کارنامه کاری خود دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مجتمع در سه مرحله ایجاد شد که در مرحله نخست با 56 مزرعه در 550 هکتار مساحت مفید سالیانه 2 هزار تن ماهی با کیفیت در آن تولید و روانه بازار مصرف می شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون 95 درصد ماهیان گرمابی استان کرمانشاه از دو نوع کپور و آمور در قصرشیرین تولید می شود که بخش زیادی از آن با توجه به اینکه مصرف داخلی ندارد از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود.
وی افزود: در مجموع برای راه اندازی و احداث این مجتمع بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که 20 درصد آن سهم آورده شخصی و بقیه نیز از محل تسهیلات بانک های عامل کشاورزی ، ملت و تجارت تامین و به مصرف رسیده است.

* شیلات استان کرمانشاه در ردیف استان های ساحلی
رییس اتحادیه آبزیان کرمانشاه با بیان اینکه این استان با وجود محرومیت ها هم اکنون در بخش شیلات و تولید آبزیان در ردیف استان های ساحلی قرار گرفته است گفت: مجتمع های پرورش ماهی کرمانشاه با 2 هزار و 343 هکتار مساحت دارای 956 هکتار و سه هزار متر مربع مزرعه های پرورش ماهی است که سالیانه 15 تا 20 هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی را تولید و روانه بازار مصرف می کند.
حسینی افزود: هم اکنون بیش از 220 نفر بهره بردار و پرورش دهنده آبزیان که عضو اتحادیه نیز هستند در استان کرمانشاه مشغول فعالیتند و این اتحادیه در زمینه مطالبه اعضا تمام تلاش خود را بکار گرفته تا سعی شود با فراهم کردن امکانات و ظرفیت های لازم و برطرف کردن نواقض و مشکلات به شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' جامعه عمل بپوشاند.
وی اظهار کرد: با وجود نوپا بودن استان کرمانشاه در بخش شیلات اما اقدام های بسیار موثری صورت گرفته است و از این رو باید تمام توان خود را به کار ببندیم تا بتوانیم با اشتغال و کارآفرینی بخشی از اشتغال و مشکل بیکاری استان را حل کنیم و از این فرصت طلایی بهره ببریم.
وی یکی از مشکلات بخش شیلات را طولانی بودن روند ثبت شرکت بیان کرد و گفت: در این خصوص باید تنگناها را رفع کنیم زیرا ایجاد شرکت های تعاونی پرورش ماهی به دلایل واهی زمان بر است.

* نهادینه کردن فرهنگ مصرف آبزیان در بین خانواده ها
مدیرعامل مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین گفت: مصرف آبزیان در سفره خانوارهای ما آن طور که باید جایی ندارد و نیاز است تا خانواده ها با مزایای مصرف ماهی بیشتر آشنا شوند و برای تحقق این مهم باید فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد.
مهدی حسینی گفت: سرانه مصرف آبزیان در استان کرمانشاه از 700 گرم در سال 86 به هشت کیلو و 500 گرم در سال 94 افزایش یافته است که هنوز هم با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

* فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با 24 تن تولید ماهیان گرمابی در هر دوره
مدیرعامل مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین که هم اکنون یک کارآفرین موفق در زمینه پرورش ماهیان گرمابی است برای پنج نفر اشتغال زایی کرد و در هر دوره نیز 24 تن ماهی تولید می کند.
حسینی گفت: از سال 89 در مجتمع شیلات شهدا برای تولید و پرورش ماهی در 23 هکتار زمین فعالیت خود را آغاز کرده ام که با تلاش های صورت گرفته در 11 هکتار زمین آن 9 استخر احداث شد که در این راه همسر من نیز در این بخش هم پای من به فعالیت و تولید مشغول است.
این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت کار ، تلاش و تولید مرا تشویق به کار کرد و با قدرت به تولید ورود پیدا کردم.
وی بیان کرد: از آن زمان تاکنون من از 300 میلیون ریال تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کرده ام و سهم آورده من در این راه نیز بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون ریال است که هم اکنون فضا باز شده و توانسته ام در این مسیر موفق عمل کنم.
وی گفت: به دلیل خشکسالی های اخیر من و دیگر تولید کنندگان نتوانسته ایم به افق تولید برسیم که البته در این زمینه تمام توان خود را بکار می بندیم.
حسینی اضافه کرد: شیلات یک منبع صادراتی مطمئن است که اگر حمایت های لازم از مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین بعمل آید می تواند در امنیت پایدار، تولید ، اشتغال و به عنوان یک پدافند غیرعامل موفق عمل کند.
وی مهمترین نیازهای منطقه را برای حمایت از تولیدکنندگان آبزی پروری تجهیز ناوگان حمل و نقل ، ایجاد سردخانه و اختصاص سرمایه در گردش بیان کرد و گفت: مردم از مسوولان در بحث اقتصاد مقاومتی جلوتر هستند و نامگذاری شعار امسال در واقع خطاب به مسوولان است که شرایط را برای عمل مردم تسهیل کنند زیرا کار برای مردم عبادت است.
وی همچنین از اختصاص 175 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد صفر درصد روستایی به مجتمع پرورش دهندگان ماهی در مناطق مرزی خبرداد و گفت: باید مسوولان تلاش کنند تا مشاغل خانگی نیز در بخش پروش آبزیان ورود پیدا کنند.
وی تاکید کرد: باید باور داشته باشیم که با اراده ، ایمان قوی و عزم ملی می توانیم نیازهای کشور را رفع کنیم.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت با عراق 186 کیلومتر مرز مشترک دارد که در امتداد این مرزها ، دو مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی قرار دارد.
روازنه 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شوند.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار داشته نزدیکترین راه ارتباطی و مواصلاتی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر