۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۲۱۴۷
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون مشخصه و ماهیّت جنگ احتمالی آینده اظهار داشت: مشخصه و ماهیت جنگ احتمالی آینده از نظر اهداف و مؤلفه‌های قدرت نظامی با جنگ گذشته متفاوت خواهد بود و باید مفهوم دفاع و الزامات دفاع همه جانبه با توجه به ماهیّت جنگ احتمالی آینده مورد توجه قرار گیرد.

سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش استراتژی دفاع ملّی، دفاع همه‌جانبه که در «دانشگاه‌ عالی دفاع ملّی» برگزار شد، اظهار داشت: مفهوم دفاع گرچه پیش از این بر اساس آموزه‌های دینی-انقلابی و در ذهنیّت تاریخی- سیاسی و اعتقادی ملّت ایران و ادبیات منتشر شده وجود داشت، امّا در چند دهه اخیر و بویژه با تجاوز ارتش بعثی عراق به ایران، تصویر جدید خود را بازیافت و بعدها با توجه به تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملّت ایران، این مفهوم در چارچوب بازدارندگی، دستخوش تداوم و تغییر شد.

سرلشکر رشید در ادامه گفت: باید به دو پرسش یکی پیرامون 8 سال دفاع مقدس بعنوان یک تجربه بزرگ و تاریخی و یکی نیز مربوط به آینده پاسخ داده شود. پرسشی که مربوط به گذشته است این که آیا آنچه در هشت سال دفاع مقدس در برابر تجاوز عراق صورت گرفت از نظر بسیج منابع و مؤلفه‌های قدرت، دفاع همه‌جانبه بود؟ و پرسشی که مربوط به آینده است این که مفهوم دفاع همه‌جانبه و الزامات آن در برابر حمله احتمالی دشمنان در جنگ آینده چیست؟به لحاظ روش‌شناسی، آنچه در جنگ با عراق انجام شد، بیانگر آزمون دفاع همه جانبه در یک جنگ هشت ساله بود که باید نقد و بررسی شود. دفاع همه‌جانبه در جنگ با عراق، پیش از آنکه در چارچوب بسیج کلیه منابع و مؤلفه‌های قدرت باشد، بر اساس حضور داوطلبانه مردمی با انگیزه‌های دینی و اعتقادی و شهادت‌طلبانه شکل گرفت و تمامی کمبودها را در یک جنگ کاملاً نابرابر، با تکیه بر انگیزه‌های دینی و انقلابی جبران می‌نمود و دشمن را شکست داد.

سردار سرلشکر رشید در این خصوص با اشاره به فرمایشات حضرت امام(ره) افزود:‌ فرمایش امام (ره) نیز در 26 شهریور سال 67 بیانگر نداشتن فرصت لازم در زمان جنگ برای ترسیم استراتژی دفاع همه‌جانبه است. مسئله اساسی در هشت سال دفاع مقدس صرفاٌ نقش و حضور مردم نبود، بلکه مسئله اساسی علت شکل‌گیری دفاع مردمی بود که ریشه در مشروعیت انقلاب و نظام داشت. جنگی که علیه شکل‌گیری دفاع مردمی بود که ریشه در مشروعیت انقلاب و نظام داشت، جنگی که علیه ما تحمیل شد، چون از سوی مردم تجاوزکارانه تشخیص داده شد و مردم موجودیت انقلاب و نظام و کشور را با توجه به رهنمودهای حضرت امام(ره) در خطر دیدند، با همه وجودشان حاضر شدند و دفاع مردمی در برابر تجاوز شکل گرفت و حضور گسترده مردم در صحنه‌های پرشکوه دفاع مقدس نتیجه تعیین‌کننده در شکست عراق داشت و اِلّا بسیج منابع از سوی دولت وقت برای تجهیز و گسترش سازمان رزم نیروهای مسلح انجام نشد و نیرهای مسلح با تکیّه بر حضور نیروهای مردمی و بسیجی تمام کمبودهای نیرو و تجهیزات را که دشمن بسیار بر ما برتری داشت، جبران می‌کردند.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون مشخصه و ماهیّت جنگ احتمالی آینده اظهار داشت: مشخصه و ماهیت جنگ احتمالی آینده از نظر اهداف و مؤلفه‌های قدرت نظامی با جنگ گذشته متفاوت خواهد بود و باید مفهوم دفاع و الزامات دفاع همه جانبه با توجه به ماهیّت جنگ احتمالی آینده مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بایستی آمادگی‌های لازم را در زمان صلح برای زمان جنگ انجام داد و باید در دوران صلح برای نیروهای مسلّح سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم مانع وقوع جنگ بشویم و قدرت دفاعی آماده و بازدارنده‌ای همیشه داشته باشیم و چنانچه بر اثر اشتباه در محاسبه، از سوی دشمنان تحرکی صورت گرفت با دفاع همه جانبه و مقابله مؤثر دشمن را شکست بدهیم و جنگ را ببریم.

سرلشکر رشید تصریح کرد: این امر تابع ادراک صحیح و مشترک از مفهوم جنگ در بین سران نظامی و سیاسی مملکت و برنامه‌ریزی و اقدام در جهت الزامات دفاع می‌باشد و در حوادث احتمالی آینده بایستی از کلیه ابزارها و منابع و مؤلفه‌های قدرت، با توجه به اینکه هم‌اکنون ایران اسلامی در چارچوب قدرت منطقه‌ای عمل می‌کند، برای شکست دشمنان، بهره‌گیری نمود.

سردار رشید در پایان سخنان خود با اشاره به این فرمایش امام خامنه‌ای که می‌فرماید «ما عناصر قدرت فراوانی داریم اینها را باید روز به روز افزایش دهیم»‌گفت: دشمنان در طی سه دهه گذشته، مؤلفه‌های قدرت ما را درک کرده‌اند و با توجه به موقعیت ژئوپلتیک بی‌نظیر ایران اسلامی، چنانچه در محاسبه دچار خطای راهبردی شوند، یقیناً شکست خواهند خورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر