۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۰۶۰۷
معاون آمار و اطلاعات سازمان در تعریف زیرساخت داده‌های مکانی (SDI)گفت: بر اساس تعریف مندرج در سند ملی اطلاعات مکان محور، SDI مجموعه‌ای از سیاست‌ها، استانداردها، شبکه‌های دسترسی، فناوری‌ها، داده‌های مکانی، سازمان‌ها و نیروی انسانی که امور مختلف تولید و جمع‌آوری، دسترسی و استفادۀ بهینه از داده‌های مکانی را تسهیل و هماهنگ می‌سازد.

جلسه گروه کارشناسي کاربران GIS استان  با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان برگزار شد


در ابتدای جلسه معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان ضمن خوش‌آمدگويي به مدعوین در سخنانی به بيان مقدماتي در خصوص فعاليت‌هاي انجام شده در سال‌هاي گذشته با موضوع اطلاعات مکانی در استان با همکاري دستگاه‌هاي اجرائي پرداخت.

وحید طیفوری با‌اشاره به نقش سازمان نقشه‌برداري کشور در مديريت اطلاعات مکاني کشور و تغيير نگرش در ايجاد پايگاه‌هاي داده مکاني بر لزوم اجراي زير ساخت داده مکاني(SDI) تاکید و مطالبی را در این خصوص مطرح کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان در  تعریف زیرساخت داده‌های مکانی (SDI)گفت: بر اساس تعریف مندرج در سند ملی اطلاعات مکان محور، SDI مجموعه‌ای از سیاست‌ها، استانداردها، شبکه‌های دسترسی، فناوری‌ها، داده‌های مکانی، سازمان‌ها و نیروی انسانی که امور مختلف تولید و جمع‌آوری، دسترسی و استفادۀ بهینه از داده‌های مکانی را تسهیل و هماهنگ می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر SDI  بستری را جهت یافتن، ارزیابی و استفاده از داده‌های مکانی برای عموم کاربران و تهیه‌کنندگان داده‌های مکانی در تمام سطوح دولتی، بخش خصوصی، بخش دانشگاهی و پژوهشی و سایر اقشار جامعه ایجاد می‌کند.

طیفوری ادامه داد:  با توجه به اهمیت استقرار چنین پایگاهی بر اساس استانداردهای جدید و نقش آن در بهبود تصمیم گیری، افزایش بهره وری، افزایش سطح سازگاری داده‌های مکانی و و ویژگی بروز بودن داده های مورد استفاده در این پایگاه، از رئيس محترم اداره SDI سازمان نقشه‌برداري کشور دعوت بعمل آوردیم تا توضیحاتی در این خصوص ارائه نمایند.

در ادامه رئيس اداره SDI سازمان نقشه‌برداري کشور با بيان مقدماتي در خصوص SDI و GIS (الزامات، مشکلات، محدوديت‌ها، تسهيلات و ...)، به روش‌هاي گذشته و موجود ايجاد پايگاه هاي اطلاعات مکاني (روش اسپاگتي، متمرکز استاني، غير متمرکز يا توزيع يافته و ...) اشاره کرد و گفت:  فرآيند‌هاي بسيار طولاني اين روش‌ها موجب اتلاف زمان و سرمايه انساني و عدم دستيابي مناسب به هدف مطلوب در زمان مشخص  است.

علی مدد با بیان اینکه با پيدايش و معرفي معماري سرويس‌گرا و در پي آن، تکنولوژي رايانش ابري در ساختار تبادل خدمات تحت Web، تحولات عظیمی را به وجود آورده است اظهار داشت: استقرار پایگاه های اطلاعات مکانی با استفاده از SDI مستلزم بکارگیری استانداردهاي موردنياز و قابل استفاده جهاني ( مانند: OGC در خصوص اطلاعات مکاني و ...) است.

وی به بیان معرفي روش توسعه سريع پروژه ها به‌جاي فرايند‌هاي طولاني، الزامات پياده سازي SDI  و مراحل اجراي آن پرداخت.

 در پايان نیز  جلسه نيز رئيس اداره SDI سازمان نقشه‌برداري کشور به پرسش‌هاي حاضران جلسه پاسخ گفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر