۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۰۵۶۹
گزارش ویژه اندیشکده آمریکایی حکایت از پایان برتری مطلق نیروی دریایی آمریکا در جهان با ظهور کشورهای ایران، روسیه و چین و سرمایه‌گذاری آن‌ها بر سامانه‌های دفاعی و تهاجمی دارد.

اندیشکده آمریکایی «امنیت آمریکای نوین» در گزارشی به نام «هشدار قرمز برای نیروی دریایی آمریکا» نوشت: برتری تمام عیار نیروی دریایی آمریکا به ویژه ناوهای هواپیمابر آن در برابر رقبایی چون روسیه، چین و ایران به پایان رسیده است.

بر اساس این گزارش، برتری بلامنازع نیروی دریایی آمریکا در جهان در حال خاتمه است زیرا کشورهایی چون چین، روسیه و ایران درحال توسعه سامانه‌های دفاعی هستند.

در این گزارش آمده است: ایجاد راهبردهایی با نام  منطقه عدم دسترسی» یا «دسترسی ممنوع» از سوی نیروهای دشمن تهدید رو به رشدی برابر ناوهای هواپیمابر آمریکا محسوب می‌شوند و در حالی‌که نیروی دریایی آمریکا از آزادی عمل خود در اقیانوس‌های جهان بهره‌مند می‌شود، اما روزهای بدون چالش و برتری بلامنازع در حال خاتمه هستند.

اندیشکده امنیت آمریکای نوشت: برخی کشورها چون چین، روسیه و ایران در سال‌های اخیر در ایجاد مناطق دسترس ممنوع با قابلیت‌هایی چون سامانه دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌های بالستیک و کروز ضدکشتی، زیردریایی و ناوهای هواپیمابر سرمایه گذاری کرده‌اند. قابلیت‌هایی که در سال‌های آتی متعدد می‌شوند.

در بخش دیگر گزارش یاد شده با توصیه بر آمریکا آمده است: آمریکا باید به بررسی ارتباط بین بخش هوایی و ناوهای خود پرداخته و گزینه‌های نوین خلاقانه را برای عملیات آینده فراهم آورد.

 در این گزارش ضمن اشاره به وجود موشک‌های سطح به هوای چین موسوم به «HQ-9» در نزدیکی سواحل مصنوعی این کشور علیه ناوهای هواپیمابر آمریکا، بر سرمایه گذاری واشنگتن بر زیر دریایی‌ها و پهپادهای دور پرواز قابل نشست و برخاست بر ناوهای هواپیمابر اشاره شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر