۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۲۰۵۴۳
نهادهای دفاعی و راهبردی در سال‌های بعد از جنگ سرد، شکل‌بندی‌های متنوعی به خود گرفته‌اند و هریک از کشورها برای مقابله با تهدیدات می‌بایست از سازوکارهای قدرت مقابله‌جویانه، قدرت بازدارنده و همچنین، دفاع غیرعامل برخوردار باشند.
بسیاری از کشورهای جهان نهادهایی تحت عنوان دفاع غیرنظامی دارند که دفاع غیرعامل در دستور کار آن‌ها قرار دارد و وظیفه‌شان حمایت از غیرنظامیان درمقابل حملات نظامی و ارائه خدمات اضطراری و نجات بعد از حوادث طبیعی گسترده است. در بیشتر کشورها این نهادها به‌وسیله دولت اداره می‌شوند و با استفاده از نیروی انسانی داوطلب فعالیت می‌کنند. در ادامه، سازمان‌های دفاع غیرنظامی در کشورهای دانمارک، رومانی و کره جنوبی معرفی می‌شوند:


دانمارک

آژانس مدیریت شرایط اضطراری دانمارک یک آژانس دولتی است که زیر نظر وزارت دفاع این کشور فعالیت می‌کند و وظیفه مقابله با اثرات بلایای طبیعی و شرایط اضطراری در کشور را دارد. این سازمان درصورت درخواست دیگر کشورها اجازه فعالیت در خارج از مرزهای دانمارک را داد. آژانس مذکور شکل تکامل‌یافته آژانس دفاع غیرنظامی دانمارک است که در زمان جنگ دوم جهانی فعالیت می‌کرد.


رومانی

در رومانی هیئت عمومی شرایط اضطراری یک تشکیلات دولتی است که برای سامان‌دهی به حفاظت غیرنظامی در سطح ملی طراحی شده است. هر استان اداره‌ای برای مدیریت شرایط اضطراری در منطقه خود دارد و پناهگاه‌هایی را برای مدیریت شرایط بحران تدارک دیده است. سیستم متمرکز مدیریت دفاع غیرنظامی در رومانی از سال ۱۹۳۳ آغاز شده و اکنون با مشارکت وزارت دفاع و وزارت کشور اداره می‌شود.
 

کره جنوبی

در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۱ و در واکنش به بمباران جزیره یئون پیونگ به وسیله کره شمالی، سئول بزرگ‌ترین تمرین و آمادگی دفاع غیرنظامی از سال ۱۹۷۵ را آغاز کرد. وزارت امنیت و امور عمومی این کشور مسئولیت دفاع غیرنظامی را در این کشور برعهده دارد.

  
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر