۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۰۴۶
سنایی :
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: غرب و به خصوص آمریکا تمایلی برای اجرایی شدن طرح خط لوله صلح ندارند و نگران نفوذ اقتصادی بیشتر ایران در منطقه شبه‌قاره هستند.

مهدی سنایی در خصوص سفر آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان به ایران عنوان کرد: روابط ایران و پاکستان در ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی و دو جانبه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: سفر زرداری به تهران از زوایای مختلف قابل بررسی است، روابط 2 کشور ویژه و خاص است، هم جدی و استراتژیک و هم شکنندگی و چالش‌های خود را دارد.

سنایی گفت: پاکستان و ایران پیشینه مشترک و عمیق فرهنگی، دینی، تاریخی و آئینی و تمدنی دارند و ذهنیت مردم پاکستان نسبت به مردم ایران مثبت است. 30 درصد جمعیت این کشور شیعه هستند و مجموعه تشیع و تسنن این کشور نگاه مثبتی به ایران دارند. جمعیت شیعه امیدشان به ایران است و به ما را به عنوان حامی می‌بینند و به مقام معظم رهبری نیز نگاه ویژه دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خوب است عنوان کرد: سفر زرداری در این چارچوب و در شرایطی که انتخابات پارلمانی این کشور پیش رو است از اهمیت بالایی برخوردار بود.

وی با اشاره به نظام سیاسی این کشور که پارلمانی است، گفت: سفر رئیس جمهوری این کشور برای شخص خودش و حزب مردم با توجه به انتخابات آینده، اهمیت داشت.

سنایی افزود: در سفری که با رئیس مجلس شورای اسلامی به پاکستان داشتیم زرداری در دیدار با لاریجانی عنوان کرد که مشتاق سفر به تهران و دیدار با رهبر ایران هستم تا گفت‌وگوهای لازم را انجام دهیم.

وی گفت: زرداری و حزب مردم می‌دانند که در انتخابات پارلمانی پیش رو، نوع نگاه ایران و نوع تعامل احزاب پاکستان با ایران در رای آوری و اقبال مردم پاکستان به خصوص مردم شیعه حائز اهمیت است.

سنایی با اشاره به اینکه در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی هم مسائل فراوانی بین دو کشور است از جمله روابط اقتصادی، به خط لوله (گاز)صلح اشاره کرد و گفت: این بحث ابعاد منطقه‌ای دارد و فشارهای زیادی بابت این طرح بر پاکستان است به طور مثال گروه‌هایی از داخل پاکستان تلاش دارند که این طرح اجرایی نشود، چرا که نگران ایجاد پیوند دوستی بین هند و پاکستان هستند که 2 رقیب منطقه‌ای به شمار می‌روند.

وی عنوان کرد: غرب و به خصوص آمریکا نیز تمایلی برای اجرایی شدن این طرح ندارند و نگران نفوذ اقتصادی بیشتر ایران در منطقه هستند. در عین حال هیچ بهانه‌ای برای عدم پیشبرد این طرح وجود ندارد چرا که خط لوله گاز تا مرز پاکستان رفته و ایران اعلام کرده که برای سرمایه‌گذاری بخش پاکستانی خط لوله آماده دادن ارائه وام به این کشور است و این هم منافع اقتصادی بزرگی برای ایران، پاکستان و هند دارد و پیوندهای منطقه‌ای را عمیق‌تر می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به موضوع تروریسم در این کشور گفت: مسئله تروریسم و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد دارای ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی افزود: ظاهر موضوع مذهبی است و شیعیان از سوی تسنن کشته می‌شوند اما عمق مسئله آنجا است که این امکان وجود دارد برخی دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت پاکستان و برخی گروه‌های خارجی پشت صحنه این ترورها باشند.

سنایی گفت: مجموعا هم در داخل پاکستان و خارج از این کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که پشت صحنه آنها برخی نیروهای پاکستان هستند.

به نظر می‌رسد باید اسلام آباد با جدیت بیشتری رسیدگی کند و حاکمیت خود را بیش از گذشته اعمال کند و اجازه ندهد که قدرت های بیگانه و کشورهایی مانند آمریکا در مسائل داخلی پاکستان دخالت کنند.

وی افزود: شاید گروه‌های خودسری در برخی نهادهای دولت پاکستان ایجاد شده‌اند که پشت پرده این حوادث هستند. پاکستان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و کشور بزرگ اسلامی که در جهان اسلام هم جایگاه دارد برای حفظ وجهه خود باید این اتفاقات را تحت کنترل گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه این موضوع زمینه همکاری‌های گسترده‌ای را با ایران دارد، تصریح کرد: ایران رویکرد مشترکی با پاکستان برای مقابله با ترورسیم دارد و هم اینکه در مسلمانان این کشور دارای نفوذ است و می‌‌تواند در این زمینه کمک کند.

وی در پایان به یکی از موضوعات اصلی اجلاس مجالس کشورهای عضو اکو که تقویت رویکرد مقابله با تروریسم در منطقه است، اشاره کرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر