مسئول امور تجاری مجمع کمپانیهای آرایشی فرانسه با تاکید بر اینکه سیاستهای نفوذ فرهنگی فرانسویهای تدریجی انجام خواهد شد؛ به تغییراتی بنیادین در ساختار کشور در آینده نیز امیدوار است!
درحالی که تحریمهای اقتصادی ناجوانمردانه غرب به موجب توافق هستهای از ایران برداشته شدند و حسن روحانی نیز در سفری پر از ذوقزدگی به فرانسه قراردادهای گزاف میلیاردی برای خروج سرمایه از ایران را امضا کرد؛ اکنون تولید کنندگان لوازم جلوهگری و عشوهگری فرانسوی نیز راه خود را برای نفوذ به قلب عفاف و حیای زنان ایرانی پیدا خواهند کرد.
خبرگزاری فرانسه (AFP) در ابتدای مقالهای مفصل تحت عنوان " لوازم آرایشی فرانسوی، جذابیت زنان ایرانی را تست خواهند کرد" با دعوت از زنان ایرانی برای آرایش صورت خود مینویسد: «این چیزی است که بزرگترین و مشهورترین کمپانیهای فرانسوی از بازار ایران که بتازگی از سایه بیرون امده است؛ انتظار دارند. البته تحریمها ورود لوازم آرایشی را منع نکرده بود اما محدودیت تراکنشهای بانکی این امر را با مشکل مواجه کرده بود.»
ویرجینی دِاِنفرت، مسئول امور تجاری فدراسیون کمپانیهای زیبایی فرانسه میگوید: «از همان ماههای ابتدایی توافق اولیه در نوامبر، چندین نفر از ایران با ما تماس گرفتند و خواستار واردات برندهای مختلف ما شدند. با اینکه کمپانیها مختلف باید تلاش زیادی برای بدست گرفتن بازار لوازم آرایشی ایران داشته باشند اما عبارت "ساخت فرانسه" رقابت اساسی را بر سر آنها ایجاد میکند.»
وی با بیان اینکه در سال 2014 تولیدات شرکتهای آلمانی بیرسدورف و یونیلور به بازار ایران مسلط شده بودند؛ اضافه کرد با اینکه شرکتهای فرانسوی در رتبههای هفتم به بعد قرار دارند اما روسای این کمپانیها "نقشههای فریبنده و اغواکنندهای" برای ایرانیان در نظر دارند و از رقابت با تولیداات آلمانی، آمریکایی و آسیایی ناامید نشدهاند.
مسئول امور تجاری این مجمع با تاکید بر اینکه سیاستهای نفوذ فرهنگی فرانسویهای تدریجی انجام خواهد شد؛ به تغییراتی بنیادین در ساختار کشور در آینده نیز امیدوار است! وی میگوید با وجود تحریمها و وضع بد اقتصادی اقشار مختلفی از مردم هنوز هم بازار لوازم جلوهگری در ایران دومین بازار بزرگ خاورمیانه بوده و در سال 2014 حدود 3.5 میلیارد دلار (بدون احتساب عطر و ادکلن) واردات داشته است!
شرکت تحقیقاتی یورومانیتور پیش بینی کرده با گشوده شدن درب بازار ایران به روی بیگانهها این رقم تا سال 2019 سه برابر شود. در حالی که رسانههای غربی تا کنون به قانون لزوم حجاب اعتراض میکردند اما اکنون خبرگزاری فرانسه با نوشتن این عبارت «توافق هستهای زمانی اجرایی شد که زنان ایرانی فقط نیاز دارند یک روسری شل و ول به سر داشته و درحال تغییر کدهای پوششی هستند...» بطور غیرمستقیم از وخامت اوضاع فرهنگی در جمهوری اسلامی خبر میدهد.
البته رسانههای غربی مثل رویترز پیشتر نیز از شوق و اشتیاق کمپانیهای زیبایی بهداشتی (بخوانید آرایشی و رنگآمیزی!) برای هجوم به ایران به مناسبت توافق هستهای غرورآمیز تیم مذاکره کننده خبر داده بودند.
از جمله مسایلی که بانوان و بالاخص دختران جوان درخصوص استفاده از لوازم آرایشی باید در نظر داشته باشند این است که نحوه آرایش آنها در بسیاری از موارد کاملا غلط و نامناسب میباشد. یکی از فعالان فرهنگی و مونث آمریکایی که چند سال پیش به ایران سفر کرده و با همراهی رئیس مرکز بررسیهای دکترینال جمهوری اسلامی بازدیدی از جامعه ایران آن زمان داشت؛ متعجبانه این سوال را میپرسد که چرا بیشتر دختران و زنان ایرانی بدکاره شدهاند؟؟؟
آقای حسن عباسی به این سوال اینگونه واکنش نشان میدهد که این چه حرفیست و دلیل گفتن آن چیست. این خانم در جواب میگوید به دلیل اینکه آرایش آنها شبیه زنان بدکاره و فاحشه در آمریکاست و تاکید میکند که هر قشر خاصی از جامعه زنان در آمریکا (از کارمند و معلم و دانش آموز گرفته تا بازیگر و سیاستمدار و بدکاره) آرایش مخصوص به خود را دارند و اینگونه از چهره آنها شناخته میشوند. متاسفانه این مرز در آرایش زنان ایرانی نه تنها از بین رفته بلکه اصلا وجود نداشت.
رویترز گزارش میدهد: « برند فرانسوی لوازم آرایشی و بهداشتی سِفورا (Sephora) در حال برنامه ریزی برای سال آینده جهت گشایش فروشگاههای متعدد در جمهوری اسلامی بوده تا هم خود را به اولین عمده فروش لوازم آرایش اروپایی در ایران تبدیل کند و هم وسایل جلوهگری و خودنمایی را هرچه بیشتر در دسترس دختران و زنان این مرز و بوم قرار دهد.»
متاسفانه با افزایش روزافزون استفاده از لوازم آرایشی و زیبایی در ایران، هر روز بر شدت گرفتن درجه جلوهگری و خودنمایی عدهای از جوانان عزیز کشورمان که مسحور ظاهر فریبنده استفاده از این محصولات شدهاند، افزوده میشود. لوازمی که امروزه در قطارهای مترو نیز دستفروشانی هستند که آنها را به دست دختران برسانند
نکته جالبی که در گزارش خبرگزاری فرانسه مشاهده میشود؛ تاکید بر تحریم نشدن لوازم آرایشی اروپایی و آمریکایی برای ورود به ایران است. هر ضمیر آگاهی میتواند دریابد دلیل اینکه هیچ محدودیتی بر واردات لوازم عشوهگری در دورانی که انواع و اقسام تحریمهای اقتصادی را بر سر ایران نازل کردند اعمال نشد؛ تلاش برای زدودن حیا و عفاف از چهره زنان و دختران ایرانی است. پروژهای که سالهای سال است اولویت دنیای استکبار و ضد انقلاب اسلامی میباشد.
پروژه سوق دادن بانوان ایرانی برای استفاده از لوازم آرایشی در واقع مقدمهای بر شل شدن مقنعهها و روسریها، تبدیل آنها به شالهایی که تقریبا تنها استفادهشان نشان دادن هرچه بیشتر موهای خانمهاست و همچنین مقدمهای برای استفاده از مانتوهای تنگ، کوتاه و اخیرا نیز فاجعه مانتوهای جلوباز میباشد.
البته شاید تلاش برای «تغییر کدهای پوششی زنان ایران» که خبرگزاری فرانسه به آن اشاره میکند را بتوان از سوی دیگر در ارتباط مستقیم و مکمل استفاده از لوازم آرایشی دانست. زیرا وقتی بانویی با تغییر قالب لباس از مستور به نامستوری روی میآورد مسلما علاقه بیشتری به استفاده از لوازم رنگآمیزی چهرهاش نیز پیدا خواهد کرد. این مسئله خود عشوهگری در جامعه را رواج داده که به تبع آن چشمچرانی برخی مردان و وسوسه شدن برای اعمال نامشروع پدید میآید.
یکی از دلایلی که دین مبین اسلام بر روی حفظ حجاب و عفاف تاکید میکند نیز همین مسئله عدم گرویدن به مسایل نامشروع است که در نهایت نتیجه ای ندارد جز نابودی کانون خانواده و افزایش بیبند و باری و به انحطاط کشاندن جامعه مسلمان.