اولین روزهای اجرای برجام با تحولاتی پرشتاب در دیپلماسی ایران همراه شده است. اندکی پس از پایان سفر رئیس جمهوری چین به ایران سفر به رم و پاریس آغاز شد. سفری که جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت فرصتهای پسابرجام در موضع کنشگر موثر قرار می دهد.
اولین روزهای اجرای برجام با
تحولاتی پرشتاب در دیپلماسی ایران همراه شده است. اندکی پس از پایان سفر
رئیس جمهوری چین به ایران سفر به رم و پاریس آغاز شد. سفری که جمهوری
اسلامی ایران را در مدیریت فرصتهای پسابرجام در موضع کنشگر موثر قرار می
دهد.
در سوی دیگر کمپانی ها و برندهای برتر
اقتصاد جهان در بخشهای مختلف برای ورود به بازار ایران خیز برداشته اند.
اما ناگفته پیدا است که بهره مندی از چنین فرصت و فضایی نیازمند برنامه
منسجم برنامه ای که سرفصل آن چگونگی جذب سرمایه گذاری های خارجی و تعمیق
تعامل اقتصادی – تجاری ایران در حوزه بین المللی است.
خوشبختانه
این موضوع ( جذب سرمایه گذاری خارجی و تعمیق تعامل اقتصادی) در شمار اهداف
برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور و برنامه چشم انداز بیست ساله نشسته است و
در هر دو برنامه کلان جمهوری اسلامی قرار است جهت گیری اقتصادی کشور از
واردات به سمت تولید هدایت شده ودر نهایت به افزایش صادرات وکاهش واردات
کالاهای مصرفی بیانجامد.
نکته مهم این است که
برای نیل به این اهداف بلند مدت مقدمات و گام های اولیه ای لازم است که می
توان بارزترین آنها را؛ تقویت کیفیت کالاهای تولید داخل ، افزایش بهره وری
و کاهش قیمت تمام شده محصول ، رقابت پذیر کردن محصولات ایرانی در بازارهای
خارجی ، تنظیم تعرفه واردات کالاهای خارجی متناسب با شرایط رقابتی بازار و
همچنین کنترل بازار داخل به لحاظ ورود کالاهای قاچاق و حمایت از حقوق مصرف
کننده بر شمرد. حال دوران پسابرجام فرصت طلایی برای برداشتن تک تک این گام
ها فراهم ساخته است.
همراهی هیئتهای بخش خصوصی
کشورمان در سفر رئیس جمهور به اروپا بویژه با ملاحظه ترکیب و سطح هیات
همراه وی، گامی هوشمندانه در بازسازی روابط بخش خصوصی ایران با شرکتهای
معتبر بین المللی بشمارمی آید. از این منظر می توان گفت که سفر روحانی به
اروپا دارای ویژگی و مشخصه ای متمایز در مقایسه با همه سفرهای مشابه در
گذشته است. اولین ویژگی این سفر همانا ارائه تصویر واقعی از ظرفیت و
توانمندی بخش خصوصی در تعامل بین المللی است و دوم پیام مهمی که روحانی در
چیدن ترکیب این سفر به طرف های بین المللی فرستاد این که دولت در مدیریت
حاکمیتی بدنبال فاصله گرفتن از تصدی گری است.
دیپلماسی
اقتصاد محور سران، اقدام هوشمندانه ای است که می تواند تعامل ایران با
جهان را مبتنی بر حفظ حداکثری منافع ملی واقتصاد مقاومتی با ملاحظه اصول سه
گانه حکمت، عزت و مصلحت بطور راهبردی مدیریت نماید.
بنظر
میرسد تعیین اولویتهای تعامل اقتصادی ایران با اقتصادهای برتر و نو ظهور
در عرصه بین المللی و پیشبرد این اولویتها در عالیترین سطح دیپلماسی نشان
از عزم دولت در بهره گیری حداکثری از فرصتهای ناشی از برجام در جهت منافع
ملی کشور در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی دارد.
همچنانکه برجام با
تدبیر و مصلحت ملی و دیپلماسی سخت و نفس گیر به فرجام رسید دیپلماسی سران
نیز به عنوان تدبیراول پسابرجام، راهگشای بهره برداری حداکثری از فضاهای
نوین پیش روی ایران در اقتصاد خواهد بود.