۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۱۹۸۹۹
نتایج تحقیقات یک ساله پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در قالب سیاهه انتشار آلاینده های تهران تهیه شد که براساس آن، منابع متحرک با سهم 85 درصدی، عامل اصلی آلاینده کلانشهر تهران معرفی شده است.
 دکتر 'حسین افشین' استادیار دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه گفت: آلودگی هوا پدیده پیچیده ای است که عوامل گوناگونی در کمیت و کیفیت آن تاثیر گذار هستند.

وی افزود: آلودگی هوا محصول جانبی و نامناسب پیشرفت صنعت و تکنولوژی است که متاسفانه پا به پای آن رشد کرده و حال دامنه آن از یک شکل محلی و ملی فراتر رفته و به یک معضل بین المللی و جهانی تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه، نوع سوخت مصرفی، تکنولوژی های مورد استفاده در منابع آلوده کننده، تکنولوژی های مورد استفاده برای کاهش آلودگی، وضعیت جوی، موقعیت مکانی، وضعیت هندسی، واکنش های شیمیایی اتمسفریک، پدیده های فیزیکی حذف آلایندگی مانند رسوب و ته نشینی را بخشی از عوامل موثر در شکل گیری و شدت آلودگی هوا عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد مشکل هوای آلوده تهران با تصمیمات کارشناسی و تدابیر درست مدیریتی حل شود، مطمئنا بی درنگ و بدون استفاده از آمارهای صحیح و واضح از عوامل ایجاد چنین وضعیتی میسر نخواهد بود.

افشین در تشریح راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا گفت: اولین گام در این زمینه شناسایی منابع انسانی و طبیعی تولید آلاینده های اتمسفری و دسته بندی آنها با هدف تعیین سهم نسبی این منابع در ایجاد آلودگی در زمان ها و مکان های مختلف است و پس از آن با توجه به اطلاعات حاصله می توان تاثیر اقدامات و اولویت بندی آنها را تعیین و به تدریج اجرا کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: به همین منظور دانشگاه صنعتی شریف طی قراردادی با شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران مسئولیت تهیه سیاهه انتشار شهر تهران را برعهده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آخرین سیاهه انتشار برای شهر تهران توسط شرکت جایکا ژاپن در سال 82 تدوین شده بود در صورتیکه در کشورهای پیشرفته سیاهه انتشار هر ساله برای هر شهر به روز رسانی می شود زیرا بدون داشتن سیاهه انتشار نمی توان برنامه ریزی علمی دقیقی برای کاهش آلودگی شهرهای کشور داشت.

سرپرست پروژه انتشار این سیاهه به اشاره به تلاشهای یک ساله پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص گفت: این تحقیقات با تلاش حدود 10 نفر از دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صورت پذیرفته و در آن میزان آلایندگی وسایل نقلیه در سال1393 در شهر تهران بررسی و اندازه گیری شده است.

وی افزود: این سیاهه بیانگر مقادیر آلاینده های منتشره ناشی از منابع آلاینده، در یک بازه زمانی و یک موقعیت خاص است و یک ابزار مهم و ضروری در اتخاذ تصمیم گیری ها در زمینه کاهش و کنترل آلودگی هوا به شمار می رود.

به گفته وی بر اساس این پژوهش میزان کل تولید آلاینده ها در شهر تهران از منابع ساکن و متحرک 725 هزار تن در سال تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: نتایج پژوهش نشان می دهد سهم منابع متحرک ۸۵ درصد و سهم منابع ساکن ۱5 درصد است بنابراین منابع متحرک سهم اصلی در آلودگی شهر تهران را دارد و از بین منابع آلاینده آنچه همیشه برای شهر تهران در حالت اضطرار قرار می گیرد، ذرات معلق است. 

وی به سهم وسایل نقلیه مختلف در انتشار سالانه ذرات معلق در شهر تهران اشاره کرد و از خودروهای دیزلی و موتورسیکلت ها به عنوان آلاینده های اصلی در انتشار PM (ذرات معلق) نام برد.

افشین بیان داشت: بعد از خودروهای دیزلی و موتورسیکلت ها، اتوبوس های بخش خصوصی و پس از آن اتوبوس های شهرداری بیشترین سهم را در تولید ذرات معلق دارا هستند.

عضو هیات علمی صنعتی شریف تصریح کرد: به کمک سیاهه انتشار اطلاعات دقیقی از میزان آلاینده منتشر شده به دست آمده است و مسئولان و متخصصان این حوزه با کمک نتایج به دست آمده می توانند راهکارهای لازم را به کار گیرند. 

وی همچنین از آمادگی دانشگاه صنعتی شریف به منظور محاسبه سیاهه انتشار آلایندگی دیگر کلانشهرهای کشور خبر داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر