۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۹۷۷۶
بسیاری از شهروندان در شبکه‌ های اجتماعي عضو هستند واطلاعات زیادی را رد و بدل می‌کنند که امکان سوء‌ استفاده از آن وجود دارد.
متاسفانه امروزه بسیاری از تکنولوژی‌های که این روزها از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد در کنار تمام مزیت‌ها، فایده‌ها و راحتی‌ها، تهدیداتی در پی دارد که استفاده‌کنندگان آن متوجه عواقب سوء انها نیستند

 یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده این روزها شبکه های اجتماعی است؛ در حال حاضر بسیاری از شهروندان در یک یا چند شبکه‌ اجتماعي عضو هستند و با تشکیل گروه‌های مختلف اطلاعات زیادی را رد و بدل می‌کنند.

به اشتراک گذازی مطالب شخصی، عکسها،فیلم های خانوادگی و بسیاری عنوان دیگر از کاربردهای متنوع شبکه های اجتماعی است و اگر بخواهیم نرم افزارهای پیام رسان را هم در گروه این نوع از سرویس های وب تعریف کنیم میتوان گفت که بشر امروزی تقریباً در محاصره این جوامع مجازی قرار گرفته است.

اما نکته ای که در اینجا قابل تامل مینماید این است که اطلاعاتی که از سوی افراد در این شبکه ها قرار می گیرد ممکن است حساس و محرمانه باشند که اگر در اختیار فرد غریبه‌ای بیفتد امکان سوء‌استفاده از آن وجود داشته و مشکلات زیادی را برای آن کاربر فراهم کند.



مراقب صفر و یک هایتان باشید

کاربران گرچه به راحتی در  شبکه های اجتماعی فعال هستند و هرگونه اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند ولی بسیاری از آنها باور ندارند خطرات آنها جدی و تبعات آن جبران ناپذیر است. پس باید حریم شخصی خود در فضای مجازی جدی بگیريم.

حال بگذارید این سوال را از خود بپرسیم:


چرا کاربران اجازه می‌دهند که افراد غریبه به حریم خصوصی آنها وارد شوند؟ آیا باور ندارند که ورود افراد غریبه به این حریم همان تبعات ورود در فضای حقیقی را دارد؟ 

اصلاً چرا یک کاربرعکس‌های خصوصی اش را در فضای مجازی برای نمایش به اشتراک می گذارد؟



مراقب صفر و یک هایتان باشید

باید گفت علت بخشی از این سوالات  به نهادهای مرتبط فرهنگی و آموزشی باز می گردد.به عنوان مثال در کدام دوره که از سوی آموزشگاه های کامپیوتر برگزار می شود موضوع چنین تهدیداتی  ارائه شده است؟! 

متاسفانه بدون تعارف باید گفت که هم مردم و هم متولیان امر آنچنان که باید و شاید به این امر مهم توجه نکرده اند و شاید در حالت خوش بینانه به توان گفت اشتغال به مسائل به ظاهر کلان فرهنگی مسئولین را از توجه کافی به مقوله آموزش به روز و کاربردی در این زمینه باز داشته است

در این میان فعلا پلیس فتا در ماموریت های محوله قبل از دستگیری خاطیان و مجرمان رویکرد پیشگیری را در دستور کار قرار داده است و تلاش دارد زمینه های وقوع جرم در فضای سایبر را به حداقل برساند. 

اما آنچه قدر مسلم  این است که دستگاههای دیگر هم باید در این خصوص با پلیس فتا همکاری کنند، که در این میان همکاری رسانه ها و کاربران محیط های مجازی از اهمیت بالاتری برخوردار است.


مراقب صفر و یک هایتان باشید


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر