۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۱۹۵۶۱
رحیم جافری در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا با بیان اینکه در مبحث ۲۱ ساختمان باید در طراحی ساختمان‌ها به پدافند غیرعامل توجه شود، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در بیشتر ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می شود به فکر پدافند غیرعامل نیست.
رحیم جافری شامگاه دیشب در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا با بیان اینکه در مبحث ۲۱ ساختمان باید در طراحی ساختمان‌ها به پدافند غیرعامل توجه شود، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در بیشتر ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می شود به فکر پدافند غیرعامل نیست.

وی افزود: انواع تهدیدها طبیعی و انسان ساز است، طبیعی مانند زلزله، طوفان و سیل و انسان‌ساز مانند نظامی و امنیتی است.

شهردار شهرضا با اشاره به اینکه بیشترین تأکید در مبحث ۲۱ ساختمان تأکید بر ضوابط اجرایی معماری است، بیان کرد: طرح‌هایی که در شهر انجام می‌شود در آن مقررات ساختمان رعایت نمی‌شود و سازمان نظام مهندسی باید با جدیت ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما بحث استحکام بنا است در صورتی که با یک مهر این استحکام بنا بدون اینکه مقررات ملی ساختمان در آن رعایت شده باشد، تأیید می‌شود.

جافری با بیان اینکه باید ساختمان‌هایی از نظر معماری، سازه و پدافند غیرعامل و ماندگار در شهرستان احداث شود، افزود: مسجد جامع شهر زیباترین و بهترین معماری اسلامی را در شهرضا به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرضا گنجینه طلایی از معماری وجود دارد، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی ساختمان باید به مبحث ملی ۲۱ توجه کنند ، فضای شهر برای معلولان طراحی نشده است و معلولان در تردد با مشکل روبه‌رو هستند.

شهردار شهرضا با اشاره به اینکه فضای تنفس شهر در باغملی تبدیل به مرکز تجاری شده است، تصریح کرد: باید از خیابان شهید بهشتی تا میدان تاسوعا سنگ‌فرش و تبدیل به مسیر پیاده‌رو شود.

وی بیان کرد: کلیه عوارض مربوط به پارکینگ جمع‌آوری شده است تا با مشارکت بخش خصوصی پارکینگ‌های طبقاتی در مراکز پرجمعیت و پرتردد شهرستان احداث شود.


ایجاد کانال تأسیسات در خیابان‌های جدید شهرضا یک ضرورت است/ برگزاری همایشی با حضور ۳۰۰ نفر از فرهیختگان شهرضا

محسن گلابی نیز در شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا، اظهار کرد: قرارگیری در معرض انواع بحران‌ها و سوانح طبیعی، ضرورت ایجاد آمادگی پیش از بحران و مدیریت مناسب در زمان وقوع بحران بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: پدافند غیرعامل عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

فرماندار شهرضا گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا بحث پدافند غیرعامل در صدر برنامه‌های آنها قرار دارد زیرا پدافند غیرعامل کم هزینه‌ترین راه برای بالا بردن آستانه مقاومت ملی و افزایش بازدارندگی است.

وی بیان کرد: در راستای اهمیت موضوع پدافند غیر عامل و نیاز به توجیه و آموزش پرسنل، دوره آموزشی آمادگی و مقابله با حوادث طبیعی و غیر مترقبه باید برگزار شود.

گلابی با اشاره به اینکه آموزش پدافند غیرعامل به پرسنل و شهروندان بسیار مهم است، اظهار کرد: سرقت کابل‌های برق یکی از معضلات کشور، استان و شهرستان است و یکی از اقدامات در حوزه پدافند غیرعامل ایجاد گشت سیار برای جلوگیری از سرقت سیم‌های برق در شهرستان است.

وی افزود: باید به جای استفاده از سیم مسی آلیاژ دیگری را جایگزین کرد، بعضی مواقع می‌توان با یک حرکت کوچک از حوادث بزرگ جلوگیری کنیم.

فرماندار شهرضا گفت: اگر در طراحی خیابان‌های جدید پیش‌بینی خیابان دو طبقه را داشته باشیم می‌توانیم از طبقه زیرین آن برای پارکینگ استفاده کنیم تا از ترافیک شهر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم پدافند غیرعامل قوی داشته باشیم باید از دید سیاسی و امنیتی به پدافند پرهیز کنیم، تصریح کرد: در راستای انتخابات احزاب شناسنامه‌دار در شهرستان تشکیل شد تا در چارچوبه قانون سخنرانی کنند، اگر هر گروه سیاسی مجاز براساس قانون و اساسنامه عمل کند در شهرستان تنش نخواهیم داشت.

گلابی با بیان اینکه همه اقشار باید در جامعه دیده شوند، افزود: در این راستا شورای مردمی متشکل از فرهیختگان و متخصصان ساکن شهرستان و کشور در شهرضا با ۸ کارگروه و کمیته به منظور آسیب‌شناسی و توسعه شهرستان تشکیل شد.


همایشی با حضور ۳۰۰ نفر از فرهیختگان شهرضا به زودی برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۸ جلسه شورای مردمی در شهرستان تشکیل شده است، افزود: همایشی با حضور ۳۰۰ نفر از فرهیختگان شهرضا به زودی برگزار می‌شود.

فرماندار شهرضا افزود: شناسایی مدیران قوی و دارای انگیزه برای توسعه شهرستان و حفظ آنها از وظایف فرمانداری در پدافند غیرعامل است.

وی با اشاره به بافت فرسوده، گفت: منظور از بافت فرسوده ساختمان های میراثی نیست بلکه ساختمان‌های بدون هویت هستند.

گلابی با بیان اینکه در شهرضا ساختمان‌های خشت و گلی تاریخی وجود دارد، افزود: کارخانه تاریخی نوین در سال ۱۳۱۵ راه‌اندازی شده که یک اثر تاریخی منحصر به فرد است باید شهرداری در راستای حفظ و ترمیم قسمت‌هایی که تخریب شده است تلاش کند.

وی بیان کرد: ابنیه‌ها و ساختمان هایی که دارای هویت هستند باید در شهرستان حفظ شوند بنابراین باید لایحه‌ای به شورای شهر داده شود و شهرداری به افرادی که اینگونه ساختمان‌ها را دارند برای حفظ آن به آنها کمک شود.

فرماندار شهرضا با تأکید بر ایجاد بانک اطلاعاتی از ساختمان‌های قدیمی و تاریخی شهر،گفت: غار شاه‌قنداب یک غار طبیعی در شهرضا است همچنین کاروانسرای امین‌آباد منحصربه‌فردترین کارونسرا در دنیا است.

وی بیان کرد: باید در خیابان‌های جدید کانال تأسیسات داشته باشیم تا هر روز دستگاه‌های خدمات رسان آسفالت را حفاری نکنند.

گلابی تصریح کرد: اعتباری از سوی مدیریت بحران استان به شهرستان اختصاص می‌یابد و دستگاه‌ها باید طرح‌های خود را در راستای مدیرت بحران ارائه دهند تا این اعتبار اختصاص پیدا کند.


کارگاه آموزشی مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در شهرضا برگزار شد

به گزارش شهرضانیوز، دبیر شورای پدافند غیرعامل در این جلسه ، اظهار کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید آمادگی لازم را در راستای پدافند غیرعامل داشته باشند.

محمدرضا انصاریپور با بیان اینکه دفاع زمانی که مسلحانه باشد دفاع عامل است و در شرایط کنونی دفاع غیرمسلحانه است، گفت: سه نوع تهدیدات طبیعی، غیرطبیعی و دشمن پایه داریم و در این سه نوع تهدید هرگونه اقدامی سبب کاهش تهدید و ادامه خدمات رسانی شوند را پدافند غیرعامل می‌گویند.

وی بیان کرد: در پدافند غیرعامل ۱۲ کارگروه تشکیل شده است و مأموریت‌های سازمان پدافند بر عهده شورای پدافند استان‌ها و شهرستان‌ها گذاشته شده است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل شهرضا با اشاره به مأموریت‌های شورای پدافند غیرعامل، گفت: شناسایی کلیه زیرساخت‌های اصلی و مراکز حائز اهمیت و ارائه خدمات ضروری در سطح شهرستان ها، تهیه و به روز رسانی سند تهدیدات کلان، برنامه‌ریزی برای تمرین و استمرار کمی و کیفی نیازها و خدمات ضروری مانند آب، نان، سلامت و انرژی، به کارگیری اصول شاخص پدافند غیرعامل، ممانعت از ایجاد تأسیسات پرخطر در مراکز پرجمعیت و رعایت مبحث ۲۱ مقررات ساختمان از ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل است.

وی با اشاره به نظارت بر اصول پدافند غیرعامل در زیرساخت‌های اصلی و پروژه‌های جدید، گفت: پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است.

انصاریپور با اشاره به مدیریت دو حاثه بزرگ در شهرستان و مدیریت آن، بیان کرد: در واژگونی تانکر بنزین سوپر و آب گرفتگی سه منزل در اثر بارندگی مدیرت بحران و شورای پدافند غیرعامل نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از حوادث بعدی انجام دادند.

وی افزود: مقررات ملی ساختمان در حوزه ساختمان‌های شهرستان باید رعایت شود و خانه‌هایی که در شیب قرار دارند باید تغییر مکان دهند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل شهرضا تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند قبل از هرگونه طراحی و ساخت‌و ساز با شهرداری هماهنگ شوند تا مبحث ۲۱ ساختمان در ساختمان‌ها رعایت شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر