زنان نقش تأثیرگذاری را در اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخلی دارند آنها میتوانند در خرید لوازم خانگی تولید داخلی را جایگزین کالای خارجی کنند.اجناس ایرانی در برخی موارد کیفیتی مشابه با کالای خارجی دارد اما چون خرید جنس خارجی در فرهنگ عمومی جا افتاده و نوعی کلاس محسوب میشود اکثر خانوادهها با صرف هزینه بیشتر کالای خارجی را انتخاب میکنند.
خانوادههایی که دخترانشان در آستانه ازدواج قرار دارند برای تهیه جهیزیه از دوست و فامیل پول قرض کرده و یا زیر بار وامهای سنگین میروند تا جهیزیهای کاملا خارجی تهیه کرده و به اعتقاد خود دخترشان را با آبرو راهی خانه بخت کنند.
اینجاست که نقش زنان در حمایت از تولید ملی آشکار میشود چرا که آنها به عنوان مدیران خانه میتوانند درها را به روی کالای خارجی بسته و تولید داخلی را جایگزین کنند.ماجرا فقط به خرید لوازم خانگی خارجی محدود نمیشود کار تا جایی پیش رفته که پوشاک خارجی و حتی مواد غذایی بیگانه را به تولیدات داخلی ترجیح میدهیم کافیست جنسی مارک خارجی داشته باشد تا سریع آن را انتخاب کنیم.
مادران با مصرف کالای ایرانی میتوانند ذائقه خانواده را به سمت کالای داخلی تغییر دهند و این موضوع را در میان فرزندان خود فرهنگسازی کنند کودکی که از همان ابتدا مشاهده میکند لوازم خانگی، البسه و موادغذایی خارجی پشت سر هم روانه خانهشان میشود چگونه میتواند در آینده که خود تصمیمگیر میشود کالای ایرانی را جایگزین کند؟
اگر خانوادهها بدانند درهنگام تصمیمگیری و تردید برای خرید کالای ایرانی و خارجی، تولید ملی را جایگزین کنند چرخه صنعت رونق یافته و چرخ کارخانههای داخلی به جریان میافتد هیچگاه محصول بیگانه را انتخاب نمیکنند تا هیچ کارگری به دلیل تعطیلی کارخانهاش بیکار و خانه نشین نشود.
تولیدکنندگان داخلی نیز برای رونق گرفتن بازار فروششان و رقابت با محصولات خارجی باید تلاش بیشتری کنند تا کیفیت تولیدات را بالا برده و خدمات پس از فروش کالای ایرانی را که در مقابل با محصولات خارجی بسیار ضعیف است گسترش دهند در چنین شرایطی است که کالای داخلی جایگزین مناسبی برای محصولات خارجی میشود.
عدهای از کارشناسان معتقدند که جایگزینی کالای ایرانی در خانوادهها وظیفه جهادی زنان است،این موضوع موجب رونق اقتصادی کشور و حل مشکل بیکاری جوانان میشود.
تولید ملی و بالا بردن کیفیت تولید داخل به صورت جهادی بر عهده مردان است و حمایت از تولید داخلی در خانوادهها مسئولیت زنان است چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگسازی را بر عهده دارند.
برخی اساتید رشته کارآفرینی بر نقش مؤثر زنان روستایی و شاغل در تقویت تولید ملی تأکید دارند. نقش زنان شاغل و روستایی در تولید ملی بسیار مهم است چرا که آنها با احساس تعهد و مسئولیت بیشتر میتوانند چرخه صنعت کشور را رونق دهند.
اگر زنان با بیتوجهی به تبلیغات وسیع کالای خارجی، در خرید اجناس مورد نیاز حس ملی خود را تقویت کرده و در شرایطی که کالاها کیفیت یکسان دارند جنس ایرانی را انتخاب کنند شاهد رونق صنعت کشور و کاهش آمار بیکاری جوانان خواهیم بود.
منبع : زنان خبر