۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۳۹۷
سرپرست مرکز بهداشت شهرضا مطرح کرد
سرپرست مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به نمونه‌گیری از نان‌های تولید‌شده در محل‌های اعلام‌ شده، اظهار کرد: سند اجرایی امنیت غذایی شهرستان تدوین شده‌ است.
سید حجت‌الله موسوی عصر شنبه در کمیته امنیت و سلامت غذایی شهرضا با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند در منزل نان خانگی پخت‌ کنند به شبکه بهداشت اطلاع بدهند، گفت: محل پخت نان خانگی باید از لحاظ بهداشتی آماده پخت نان باشد و این نظارت تنها در صورتی است که این محل به شبکه بهداشت معرفی‌ شوند.

وی با اشاره به نمونه‌گیری از نان‌های تولید‌شده در محل‌های اعلام‌ شده، اظهار کرد: سند اجرایی امنیت غذایی شهرستان تدوین شده‌ است و دستگاه‌های اجرایی در کنار تامین و نظارت بر امنیت غذایی باید پیشنهاد‌ات خود را در راستای تدوین این برنامه ارائه‌ دهند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرضا با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علت مرگ‌ و میر در کشور هستند، تصریح کرد: بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی در شهرضا در راستای کاهش سهم 76 درصدی این بیماری‌ها در مرگ‌ومیر شروع به فعالیت کرده‌ است.

موسوی علت اصلی مرگ‌ومیر بالای 30 سال در ایران را بیماری‌های عروقی معرفی‌کرد و گفت: از عوامل اصلی افزایش بیماری‌های غیرواگیر تغذیه نامناسب است که ناشی از مصرف زیاد قند، نمک و چربی است و موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.

وی از جمله خطرات دیگر تغذیه نامناسب را دیابت نوع 2 و برخی سرطان‌ها دانست و بیان داشت: با توجه به تأمین کمتر از 5 درصد انرژی روزانه از قندهای ساده و شیوع روزافزون بیماری دیابت، اضافه‌وزن و چاقی، سازمان جهانی بهداشت تأکید دارد که مصرف این ماده غذایی به‌ طور متوسط برای یک فرد سالم 25 گرم برسد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به شیوع دیابت در ایران که به 10 درصد جمعیت رسیده‌ است، خاطر نشان‌ کرد: در حالی‌که براساس سبد مطلوب غذایی مصرف روزانه قند و شکر حداکثر 40 گرم توصیه شده است، متاسفانه مصرف قند و شکر در ایران روزانه 66 گرم است.

موسوی با بیان این‌که در حدود 50 درصد زنان و 39 درصد مردان 15 تا 64 ساله در کشور دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند، تاکید کرد: از جمله عادت‌های نامناسب غذایی، مصرف بیش از اندازه فست‌فودهاست که افزایش مصرف روغن و چربی به‌ویژه چربی‌های اشباع را به‌ همراه دارد و موجب افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی- عروقی، برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان، سرطان پروستات و دیابت می‌شود.

وی ادامه‌داد: مطالعات نشان‌ می‌دهد که سرانه مصرف چربی در سبد غذایی ایرانیان 46 گرم است که نشان می‌دهد 35 گرم از میزان استاندارد آن بیشتر است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به افزایش وزن شدیدی که مصرف روزانه نوشابه به همراه‌ دارد، اظهار‌ کرد: مصرف روزانه نمک نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد و بیش از 2 برابر مقدار توصیه‌ شده است.

موسوی ادامه‌ داد: با توجه به آمار ارائه‌ شده، برگزاری بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی از تاریخ 29 آذر‌ماه لغایت 14 دی ماه سال جاری توسط واحد بهبود تغذیه و همکاری‌های درون بخشی و بین‌بخشی در شهرستان آغاز شده است.

وی با اشاره به لزوم افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به مصرف مواد‌ غذایی گفت: در بین جامعه هدف آگاه‌سازی معلمین، دانش‌آموزان، مربیان مهد‌کودک‌ها و کارکنان بخش‌های مختلف در محیط‌های کار در اولویت قرار دارد.

لزوم جلوگیری از نفوذ شیرابه‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی و پراکندگی بقایای زباله

همچنین حسنعلی انصاری عصر امروز در کمیته تغذیه و امنیت غذایی شهرضا با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها در زمینه بهداشت عمومی گفت: بهداشت عمومی و بهداشت محیط شهری از جمله موارد مورد توجه شهرداری است و نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارند.

وی افزود: در زمینه بهداشت باید همیشه هوشیار بود زیرا غفلت یک مامور ممکن است سلامت جامعه را به خطر بیاندازد و مشکلات بعدی را ایجاد کند.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا زباله را طلایی کثیف در دست بشر نامید و تصریح‌ کرد: جمع‌آوری و حمل زباله از جمله وظایف مهم شهرداری‌ است و مدیریت آن مورد توجه مدیران شهری قرار دارد؛ از این دورریزهای ساده می‌توان درآمد مناسب و پایداری برای شهر کسب‌ کرد.

انصاری با بیان اینکه کسب درآمد از زباله منبع بخشی از توسعه‌یافتگی شهر‌هاست، خاطر‌ نشان‌ کرد: این استفاده از زباله‌ها علاوه بر منابع مالی، به دلیل مدیریتی که در تفکیک از مبدا آن‌ها و دفن اصولی آن‌‌ها صورت می‌گیرد، تهدید‌های متعددی از حوزه شهری از جمله نفوذ شیرابه‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی و پراکندگی بقایای زباله را از شهر برطرف‌ می‌کند.

وی با اشاره به تلاش‌های شهرداری شهرضا در زمینه احداث سایت استاندارد دفن زباله گفت: در دفن اصولی زباله‌ها می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی‌های مربوطه اقدام به استحصال گاز متان از این زباله‌ها کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا افزود: استحصال گاز متان باعث هدایت این گاز به صورت اصولی و در نهایت اشتعال آن‌ها می‌شود که این امر مانع ورود این گاز خطرناک به جو خواهد شد و از این جهت، خارج کردن این گاز به صورت اصولی نقش بسزایی در تامین سلامت شهروندان دارد.

انصاری ادامه‌ داد: شهرداری شهرضا در راستای تامین امنیت بهداشتی شهرضا اقدامات دیگری نیز انجام داده‌است که از جمله می‌توان به رعایت و تمهید اصول بهداشتی در کشتارگاه‌ دام شهرداری شهرضا و ایجاد تصفیه‌خانه خونابه‌های کشتارگاه اشاره کرد که مانع ورود این خونابه‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر