۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۹۳۶۶
اتحادي سعودي و عثماني :
رهبران عربستان و ترکيه با تاسيس «شوراي همکاري‌هاي استراتژيک» براي تقويت همکاري نظامي، سياسي و اقتصادي ميان دو کشور توافق کردند.

به گزارش شبکه خبري الجزيره، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه در سفر خود به رياض با ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در کاخ اليمامه ديدار و در خصوص «روابط دو جانبه و آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي» بحث و گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار محمد بن نايف، وليعهد عربستان و محمد بن سلمان جانشين وليعهد و پسر پادشاه عربستان حضور داشتند.

اين سومين سفر اردوغان به عربستان طي سال 2015 است.

عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در کنفرانسي مطبوعاتي با همتاي ترکيه‌اي خود در رياض اعلام کرد که سلمان و اردوغان در ديدار خود بر سر تشکيل نهادي تحت عنوان «شوراي همکاري‌هاي استراتژيک» ميان دو کشور توافق کرده‌اند که هدف از تاسيس آن «تحکيم روابط ميان رياض و آنکارا در زمينه‌هاي امنيتي، نظامي، سياسي، اقتصادي، تجاري و مسائل ديگر است.» الجبير بر هماهنگي مواضع رياض با آنکارا درباره بحران سوريه تاکيد کرد و گفت: عربستان و ترکيه و کشورهاي دوست خواهان حل سياسي بحران سوريه براساس اصول مذاکرات ژنو 1 و کنفرانس وين 2، نشست‌هاي نيويورک و قطعنامه شوراي امنيت هستند.

وي بار ديگر تاکيد کرده که بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در مرحله انتقالي سوريه جايي نخواهد داشت.

الجبير وجود اختلافات ميان مخالفان سوريه را تکذيب کرد و گفت: رياض و آنکارا پايبند به متحد کردن مخالفان ميانه‌رو سوري هستند.

وي با تاکيد بر اينکه مردم سوريه تسليم «استبداد دمشق» نخواهند شد گفت: اگر راهکار سياسي بحران سوريه شکست بخورد عمليات نظامي ادامه خواهد داشت.

وزير خارجه عربستان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: کشتن زهران علوش، فرمانده جيش الاسلام به نفع روند صلح در سوريه نخواهد بود.

وزراي خارجه عربستان و ترکيه همچنين درباره اوضاع عراق، يمن، ليبي، روند صلح خاورميانه و لزوم عقب نشيني اسرائيل از اراضي فلسطين و همچنين ائتلاف «اسلامي- نظامي» که عربستان تشکيل داده بحث و گفت‌وگو کردند.

وزير خارجه ترکيه نيز به «روابط مستحکم» ترکيه با رياض و توافقنامه‌هاي امضا شده اشاره کرد و عربستان را براي گردهم آوردن مخالفان ميانه رو سوريه در رياض ستود.

وي بار ديگر مدعي شد: امنيت و ثبات در سوريه تنها با برکناري اسد محقق خواهد شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر