۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۹۱۱۷
هفته ایمنی در برابر زلزله از 30 آذر ماه آغاز می‌شود و تا پنجم دی‌ماه مصادف با وقوع زلزله بم ادامه دارد که دستگاه های اجرایی قزوین با انجام اقدامات برنامه‌ریزی شده، آمادگی خود را برای مقابله با بحران احتمالی نشان می‌دهند.
آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با شرایط سخت و بحرانی و پیشگیری از حوادث ناگوار یکی از اموری است که لزوم توجه به برنامه‌های نمادین و مانورهای ایمنی در مقابله زلزله و سایر حوادث و بلایا را نشان می‌دهد.

هماهنگی و آمادگی روزافزون دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان باهدف ایفای نقش در حوادث مختلف می‌تواند ضمن ارتقای امنیت و آسایش مردم در زمان بحران، موجب بهره‌مندی اقشار جامعه از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و غیره در مکان‌های مختلف مانند محورهای مواصلاتی بین شهری شود.

دستگاه‌های امدادی استان قزوین در مراحل گوناگون، برنامه‌های گوناگونی را در سطح جامعه و برای گروه‌های مختلف سنی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی متنوعی را برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا کردند.

مانور ایمنی که در سطوح مختلف بای دانش‌آموزان و اقشار جامعه با هماهنگی دستگاه‌های امدادی اعم از اورژانس و مدیریت بحران استان قزوین اجرا می‌شود یکی از خدمات این عرصه را تشکیل می‌دهد.

مسئولان و نیروهای دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های نمادین امدادرسانی مانند مانورهای مقابله با حوادث طبیعی ایفای نقش می‌کنند موجب ارتقای کیفی آمادگی، بهبود هماهنگی و مدیریت یکپارچه در زمان بحران می‌شوند تا در زمان بحران‌های واقعی کمترین آسیب به اقشار جامعه وارد شود و خدمات مورد نیاز آن‌ها در کوتاه‌رین زمان در اختیار مردم قرار گیرد.

وارد شدن 100 میلیارد تومان خسارت در 9 ماه اخیر برا اثر طوفان و سیل

منوچهر حبیبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به شرایط جغرافیای و ویژگی های منطقه‌ای استان قزوین اظهار کرد: این استان در کنار چند گسل قرار گرفته و علاوه بر آن رودخانه‌های فصلی و دائمی استان قزوین نیز بارها موجب سیلاب و ایجاد خسارت به مردم و زیرساخت‌ها شده است.

وی بیان کرد: در 9 ماه اخیر خسارت‌های متعددی به زیرساخت‌های استان قزوین در بخش خصوصی و عمومی جامعه بر اثر حوادث طبیعی اعم از سیل و طوفان، ایجاد شده است که ارزش ریالی آن بالغ بر 100 میلیارد تومان می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین عنوان کرد: خسارت وارد شده به استان در مدت یاد شده برابر با تمام اعتبارات اختصاص یافته به فعالیت‌های عمرانی استان قزوین است که گستردگی حجم این خسارت‌ها را نشان می‌دهد؛ این امر در حالی است که اگر ایمنی به نحو مطلوب‌تری در رود اجرایی ساختمان‌های تخریب شده رعایت می‌شد اکنون با آسیب‌های کمتری روبرو بودیم.

حبیبی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی و مسئول در امر امدادرسانی باید از آگاهی و توان اجرایی کافی در مواجه با بحران برخوردار باشند، تصریح کرد: دستیابی به اهداف مطلوب در زمان وقوع حادثه تنها زمانی امکان‌پذیر است که از نیروهای مجرب و کارآمد در این زمینه برخوردار باشیم.

این مسئول یادآور شد: فعالیت‌های امدادرسانی در زمان وقوع حادثه نیاز به اقدامات و برنامه‌ریزی اولیه از سوی مسئولان دستگاه‌های مرتبط دارد که با در نظر گرفتن اولویت‌ها، زمینه افزایش آگاهی فردی و عمومی را در جامعه محقق سازند.

وی اضافه کرد: نخستین نیاز ضروری برای مقابله با بحران افزایش کمی و کیفی آموزش‌های امدادی به جامعه است که هر فرد متناسب با نیاز خود از دانش لازم در این حوزه بهره‌مند شود و بتواند به نحو مطلوب بخشی از نیازهای خود را هنگام ایجاد بحران برطرف کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: لازم است آموزش‌های مورد نظر برای ارتقای توان نیروهای امدادرسان در آموزشگاه‌های مجهز به امکانات خاص برگزار شود تا نیروها با استفاده از تجهیزات کارگاهی قابل استفاده در زمان حادثه از نزدیک و به صورت مستمر آشنا شوند؛ بهبود توان اجرایی و امکانات موجود در این آموزشگاه‌ها اهمیت فراوانی دارد.

حبیبی افزود: عموم دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، حاکمیتی، خدمات‌رسان و امدادرسان باید از آمادگی و توان کافی در خصوص مواجه با بحران و حادثه برخوردار باشند؛ امیدواریم که حوادث طبیعی در دایره جغرافیایی استان قزوین اتفاق نیافتد اما در صورت بروز کوچکترین حادثه، توان اجرایی و مدیریت دستگاه‌های یاد شده در ایفای نقش و انجام وظیفه مشخص می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به لزوم افزایش کیفیت ساخت و سازها و بهره‌مندی از استانداردهای روز دنیا که اطمینان کافی برای ساکنان آن در شرایط زلزله و سایر حوادث ایجاد کند، مطرح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها، اداره کل راه و شهرسازی و پیمانکاران از جمله فعالان عرصه ساخت و ساز هستند که باید به نکات ویژه کنترل کیفی مصالح و نحوه احداث بنا توجه کنند.

این مسئول تأکید کرد: مراکز عمومی مانند بیمارستان‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و غیره باید نهایت دقت را در روند ساخت و ساز آن به کار گیرند؛ علاوه بر این در تمامی حوزه‌های شهری و روستایی باید برنامه‌ریزی مطلوبی در خصوص احداث ساختمان‌های مناسب در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته حوادث متعددی مانند سیل و طوفان را در استان قزوین شاهد بودیم که لزوم توجه روزافزون و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و مردم با ارتقای توان مدیریتی در برابر حوادث را نیاز دارد.

 

رضا گروسی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه روز دوازدهم ماه میلادی اکتبر مصادف با روز ایمنی در برابر زلزله نام‌گذاری شده بود، اظهار کرد: اکنون با انتقال این برنامه به هفته پیش رو که از 30 آذر ماه تا پنجم دی ادامه دارد به یک برنامه ملی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: اقدامات مختلفی برای ارتقای توان آمادگی نیروهای و مدیریتی مسئولان در زمان وقوع بحران احتمالی برنامه‌ریزی شده است که نیروها با انجام رژه خودرویی و نیروهای پیاده، اقتدار و صلابت خود را به نمایش می‌گذارند.

این مسئول ادامه داد: رژه یاد شده در روز 30 آذر ماه از میدان سیدحسن نصرالله به سمت بلوار سعادت انجام می‌شود که تمامی دستگاه‌های امدادرسان اعم از جمعیت هلال احمر، اورژانس و غیره در آن حضور دارند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین اضافه کرد: جلسات آموزشی ویژه دهیاران با هدف هماهنگی و افزایش آگاهی آن‌ها در زمان وقوع بحران که از آسیب‌های بیشتر جلوگیری می‌کند و نشست‌های آموزش تخصصی برای نیروهای دستگاه‌های امدادی با هدف بازآموزی معلومات و دانش گذشته افراد یکی دیگر از برنامه‌های هفته ایمنی در برابر زلزله استان قزوین را شامل می‌شود.

گروسی خاطرنشان کرد: مسئولان و نیروهای مدیریت بحران از استان‌های مختلف در یک نمایشگاه با این مضمون، دستاوردها و پیشرفت‌های خود را به نمایش می‌گذارند که استان قزوین نیز با حضور فعال در غرفه این استان، زمینه تبیین خدمات ارائه شده را فراهم می‌کند.

وی افزود: برنامه‌های دیگری نیز متناسب با شهرستان‌های مختلف استان قزوین که ظرفیت‌های هر کدام سنجیده و برای توسعه توان آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود نیز از جمله فعالیت‌های مورد نظر مسئولان مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادرسان در استان قزوین است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین تأکید کرد: دیدار با ائمه جمعه و شرکت در نماز جمعه‌های استان قزوین به صورت متحد و ارائه گزارش عملکرد از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌هایی که در این زمینه طراحی شده است، بخش دیگری از فعالیت‌های هفته ایمنی در برابر زلزله را به خود اختصاص می‌دهد.

لزوم افزایش آگاهی و آموزش‌ها در برابر حوادث در قزوین

حمید ره‌انجام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین با اشاره به برنامه‌های مورد نظر مسئولان و نیروهای هلال احمر برای ارتقای آمادگی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان اظهار کرد: در سال‌های گذشته از 18 اردیبهشت هفته جمعیت هلال احمر با برگزاری مانورها، جلسات و فعالیت‌های امدادی برای گروه‌های مختلف سنی و اقشار مردمی با همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان صورت می‌گرفت.

وی بیان کرد: علاوه بر این، 18 مهر ماه هر سال به مدت یک هفته نیز به عنوان هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی شناخته می‌شد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی گوناگون در سطح استان قزوین اقدامات گسترده‌ای اجرایی می‌شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین ادامه داد: فعالیت‌های مورد نظر مسئولان برای برگزاری در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، ضمن ارتقای آمادگی مورد نیاز نیروهای امدادی، ارائه آموزش‌های مردمی و بازآموزی آن‌ها در زمان بحران و بروز حوادث مختلف را به همراه داشته است.

این مسئول اضافه کرد: پنجم دی ماه سالروز وقوع زلزله بم بود که آثار اجتماعی و فرهنگی بسیاری در جامعه بر جای گذاشت و لزوم توجه بیش از پیش به امر زلزله و ضرورت برنامه‌ریزی مسئولان دستگاه‌های مختلف با هدف ایجاد آمادگی در نیروهای امدادرسان را نشان داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین به برنامه‌ریزی جدید که از سال جاری در سطح جامعه به صورت همزمان در شهرستان‌های مختلف استان قزوین اجرایی می‌شود اشاره کرده و یادآور شد: مطابق برنامه‌ریزی مسئولان حوزه مدیریت بحران و مقابله با زلزله، مقرر شده است که از 30 آذر امسال به مدت یک هفته که مصادف با سالروز وقوع زلزله بم می‌شود به عنوان هفته ایمنی در مقابل زلزله در نظر گرفته شود.

ره‌انجام خاطرنشان کرد:‌ در این هفته دستگاه‌های اجرایی مختلف، اقدامات گوناگونی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند و جمعیت هلال احمر استان قزوین نیز علاوه بر اقدامات سازماندهی شده مشترک با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان، فعالیت‌های برجسته‌ای را برای نیروهای این دستگاه، برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی اعم از پلیس، اداره توزیع نیروی برق، اداره گاز، شرکت آب، آتش‌نشانی، سپاه صاحب‌اوامر (عج)، قرارگاه لشگر 16 زرهی، و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها در برنامه‌های هفته ایمنی در برابر زلزله حضور فعال دارند که تعداد آنها بالغ بر 34 مورد می‌شود.

مانور آموزشی در زمینه امدادرسانی یکی از برنامه‌های برجسته هفته ایمنی در برابر زلزله را تشکیل می‌دهد  که انتظار می‌رود ضمن بهره‌مندی از آموزش‌های فراگرفته شده در دوره‌های گذشته، نیروهای امدادرسان در این مانور، تجربیات مطلوب و ارزشمندی را کسب کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین مطرح کرد: تلاش می‌شود مانور ایمنی در برابر زلزله در هفته پیش رو در استان قزوین به نحو مطلوب از سوی نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر انجام شود تا زمینه آمادگی کامل آن‌ها مانند گذشته برای ایفای نقش در مراحل و زمان‌های حساس فراهم شود.

ره‌انجام یادآور شد: رژه خودرویی و رژه نیروهای امدادرسان جمعیت هلال احمر استان قزوین همزمان با دیگر دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان این استان بخش دیگری از فعالیت‌های این نیرو در هفته یاد شده را تشکیل می‌دهد که بیانگر تلاش مسئولان برای به تصویر کشیدن آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر استان قزوین در خصوص آموزش‌های عمومی و خصوصی به نیروهای توانمند اقدامات جدی و گسترده‌ای انجام داده است که می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌های در هنگام حوادث احتمالی مؤثر باشد.

مطابق این گزارش، پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی نیاز به برنامه‌ریزی، مدیریت صحیح و آموزش مستمر دارد که در نهایت در زمان وقوع بحران، می‌توان خدمات مورد نیاز اقشار مردمی را به آن‌ها ارائه کرد.

دستگاه‌های مختلف امدادی و خدمات‌رسان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی که به صورت سازمان به آن‌ها تکلیف شده حضور فعال دارند اما ایفای نقش نیروها و مسئولان این دستگاه‌ها در زمان بحران، اهمیت فراوانی دارد چراکه توان و ظرفیت اجرایی آن‌ها را در زمینه بهبود خدمات اجتماعی نشان می‌دهد.

برگزاری مانور حضور برجسته دستگاه‌ها برای بازآموزی آگاهی‌های فردی و تخصصی نیروها و افزایش توان اجرایی می‌تواند در ارائه خدمات مطلوب‌تر به جامعه مؤثر باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر