۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۸۳۶۶
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد:
جلالی با اشاره به این که پدافند غیرعامل، متغیر و دانش پایه است، عنوان کرد: ما صرفا با تهدید نظامی مواجه نیستیم، بلکه امروز ما با تنوعی از تهدیدات که محور آنها پیشرفت تکنولوژی است، مواجه هستیم که می‌تواند الگوها و شکل‌های مختلف از تهدیدات را ارائه دهد.
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پنجشنبه (21 آبان) در همایش مقدماتی پدافند غیرعامل در آموزه‌های دینی که در سالن همایش کوثر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد با نگاهی به آیه نفی سبیل، عنوان کرد: موضوع پدافند غیرعامل یک موضوع بدیع، سهل و ممتنع است.
 
پدافند غیرعامل موضوعی سهل، ممتنع و بدیع است
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: پدافند غیرعامل چون دفاع است و  در آموزه‌های دینی کامل دیده شده است، به لحاظ مفهمومی سهل است و به دلیل این که پیچیدگی‌های مربوط به تهدید در حال تحول است، ممتنع است.
 
سردار جلالی تصریح کرد: پدافند غیرعامل از لحاظ مفهومی از دفاع غیرنظامی شروع شده است و بعدها مفهوم اداره مدیریت و اداره کشور در شرایط تهدید و بحران به آن اضافه شده است و مخاطب چنین سازمانی وزارت خانه‌ها و مجتمع‌های مختلف کشور است.
 
وی گفت: در کشور ما تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی وجود دارد که تفکیک شده است و منشأ موضوع تهدیدات غیرطبیعی، انسان، تکنولوژی و اراده انگیزه دشمن در آن است و پدافند غیرعامل یکی از راه‌های مقابله با این تهدیدات است.
 

بی اثرسازی اثر تهدید در کشور انتظار معظم له (مد ظله) از سازمان پدافند غیرعامل است/ امروز ما با تنوعی از تهدیدات مواجه هستیم
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان داشت: با توجه به فرمایش مقام رهبری (مدظله) در خصوص مصون سازی ایران در برابر تهدیدات دشمن، بی اثرسازی اثر تهدید در کشور یکی از موارد مهم و انتظار معظم له (مد ظله) از سازمان پدافند غیرعامل است، به طوری که اگر دشمن تلاش کند تهدید را در کشور عملی کند، اثری نبیند.
 
جلالی با اشاره به این که پدافند غیرعامل، متغیر و دانش پایه است، عنوان کرد: ما صرفا با تهدید نظامی مواجه نیستیم، بلکه امروز ما با تنوعی از تهدیدات که محور آنها پیشرفت تکنولوژی است، مواجه هستیم که می‌تواند الگوها و شکل‌های مختلف از تهدیدات را ارائه دهد.
 

امروز چهره تهدید تغییر کرده است
 
وی تصریح کرد: امروز چهره تهدید تغییر کرده است و شکل وسیعی از تهدید در حوزه‌های مختلف زندگی انسان شکل گرفته است، به همین دلیل، بی اثر کردن اثر تهدید در حوزه‌های مختلف کار مشکلی است که باید به آن پرداخت.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: در کشور باید اقدامات راهبردی مصون سازی در ذات برنامه و قانون و همچنین اقدامات مصون سازی در ذات سیاست‌های کلی در برنامه‌های کلان صورت بگیرد.
 
سردار جلالی تصریح کرد: ما باید به گونه ای برنامه‌های خود را تغییر دهیم که آسیب پذیری در حوزه‌های مختف از بین برود.
 

فرهنگ ما در آینده به شدت از فضای سایبری متأثر می‌شود
 
وی با اشاره به آیه نفی سبیل در حوزه فناوری اطلاعات و فضای سایبری، گفت: متأسفانه امروز، فضای سایبری تمام حوزه‌های زندگی بشر از جمله، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، آموزش، پول، بانک، کار و شغل را در بر گرفته است، به طوری که زندگی ما به شدت با فضای سایبری مخلوط شده است و در آینده نیز فرهنگ ما به شدت از فضای سایبری متأثر می‌شود.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری (مد ظله) که اهمیت فضای سایبری به اندازه اصل انقلاب است، عنوان کرد: نگاه به برنامه‌های توسعه ای فضای سایبری می‌تواند کشور را در برای این فضا کاملا آسیب پذیر و یا کاملا مصون کند.
 

ابزار کنترل و هدایت مردم در دست فضای سایبری است
 
سردار جلالی با بیان این که ابزار کنترل و هدایت مردم در دست فضای سایبری است، اظهار داشت: ما در پدافند غیرعامل، دفاع غیرمسلحانه داریم و کاهش آسیب پذیری، افزایش تداوم کارکرد، تسهیل مدیریت بحران، حفظ پایداری کشور در برابر تهدیدات و در نهایت ایجاد بازدارندگی نتیجه اقداماتی است که ما در این زمینه انجام می‌دهیم.
 

نگاه آموزه‌های دینی باید در پدافند غیرعامل لحاظ شود
 
وی تصریح کرد: اقدامات ما در زمینه پدافند غیرعامل می‌تواند میل به تهاجم دشمن را کاهش دهد؛ ما تابع تکنولوژی هستیم، اما می‌توانیم آن را به خدمت بگیریم و در جهت اهداف خود به کار ببندیم.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: ما در سطح عالی و راهبردی اداره کشور، نقشه سیاستگذاری در کشور باید هدفگذاری انجام دهیم.
 
سردار جلالی با اشاره به این که حکومت ایران، حکومتی اسلامی و دینی است، گفت: نگاه آموزه‌های دینی باید در پدافند غیرعامل لحاظ شود و الگوی جدید توسعه ایجاد وشد.
 
وی یادآور شد: در گذشته علما و حوزویان با مفاهیم پدافند غیرعامل آشنایی کمی داشتند، بنابراین تلاش شد که به نوعی با حوزه علمیه، رویکرد مشترک داشته باشیم و بدین وسیله آموزه‌های دینی در پدافند غیرعامل گنجانده شود.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در برنامه 5 ساله ششم، هدفگذاری‌هایی صورت گرفته است و توسعه زیرساخت‌های آن مشخص شده است، اما متأسفانه در این هدفگذاری ها، جا پایی از دین دیده نمی شد.
 
سردار جلالی ادامه داد: از آنجا که منشأ پدافند غیرعامل، تکنولوژی غربی است، کارشناسان ما تابع تکنولوژی غربی هستند که برنامه‌ها و الگو‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین باید تلاش شود تا آموزه‌های دینی در سطوح برنامه‌های کشور قرار بگیرد.
 
وجود تهدیدات گسترده و تکنولوژی‌پایه و دانش‌پایه در همه حوزه ها/ بهره گیری از آموزه‌های دینی در از بین بردن فاصله بین مفاهیم دینی و اجرایی
 
وی با بیان این که باور دینی با مدل حکومتی و مدیریتی متفاوت است، عنوان کرد: شتاب زیادی از توسعه در فضای سایبری پیش بینی شده است و ما جای خالی آموزه‌های دینی را در این عرصه می‌بینیم، بنابراین ما باید بتوانیم آموزه‌های دینی را درست تفسیر کنیم و در این فضا به کار بگیریم.  
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: ما باید برداشت‌های تفسیری از مفاهیم دینی را به مفاهیم اجرایی تبدیل کنیم تا اگر فردی قصد داشت که بخشی از علوم و زیرساخت‌های ما را به کشوری دیگر واگذار کند، یک نفی سبیل مانع او بشود.
 
سردار جلالی اظهار داشت: این همایش به عنوان شروع و طرح مسأله نسبت به فاصله بین مفاهم متعالی دینی و مفاهیم کلی و کلانی است که باید توسط محققان و پژوهشگران مورد بحث قرار بگیرد و به مفاهیم اجرایی تبدیل شود.
 
وی تأکید کرد: امروز تهدیدات گسترده و تکنولوژی‌پایه و دانش‌پایه در همه حوزه‌های زندگی انسان وجود دارد و صرفا هم نظامی نیست؛ امید است که بتوانیم با بهره گیری از آموزه‌های دینی، فاصله بین مفاهیم دینی و اجرایی را از بین ببریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر