۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۸۱۹۸
همایش پدافند غیرعامل در تهدیدات زیستی در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با حضور 600 نفر از مدیران و کارشناسان عضو قرارگاه زیستی استان و شهرستان ها و جمعی از مسئولان استان برگزار گردید.

همایش پدافند غیرعامل در تهدیدات زیستی استان در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با حضور 600 نفر از مدیران و کارشناسان عضو قرارگاه زیستی استان و شهرستان ها و جمعی از مسئولان استان برگزار گردید.

خدابخش مرادی نافچی ، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار در این همایش ، تهدیدات زیستی و تغییر الگوی تغذیه ای از ابزارهای جدید تهاجم دولتهای متخاصم در دنیا دانست.وی تصریح کرد: باید تهدیدهایی که بر سلامت جامعه تاثیر گذار است را در جامعه شناسایی و راه های مقابله با این تهدیدات را از طریق منابع تحقیقاتی و پژوهشی تدوین کرد .با افزایش سرعت انتقال اطلاعات در دنیا و استفاده از فناوریهای جدید ،تدوین سازوکارهای بروز ومطابق با این تغییرات برای مقابله با تهاجمهای بین المللی ضروری است. شکست وتزلزل جامعه ای که نتواند خود را با ابزارهای جدید دفاعی تطبیق دهد ،حتمی است. امید است با برگزاری همایشهای پدافند غیرعامل در تهدیدات زیستی، زمینه دستیابی مسئولان استانی به تجربیات و ادبیات مشترک برای مقابله با اینگونه تهدیدات فراهم شود.

علی محمدی مدیر کل پدافند غیر عامل استان اظهار داشت: حلقه مفقوده کار ما در سطح استان و بعضا کشور این است که مسئولان عادت به کار تیمی ندارند. وی با بیان اینکه اداره کل پدافند غیرعامل استان کارگروه های11گانه را در غالب قرارگاه های زیستی و سایبری قرار داده است، افزود: قرارگاه زیستی پدافند غیر عامل استان به ریاست استاندار بوده و جانشین آن از سپاه پاسداران است.محمدی حضور سپاه پاسداران در این کارگروه را موثر دانست و بیان داشت: سپاه می‌تواند در شرایط بحرانی و حساس مدیریت صحنه را به عهده داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری گفت: تهدیدات در حوزه پدافند سراسری است و عمل به آن یک اقدام تیمی و مشترک می‌طلبد و این‌گونه نیست که هر ارگانی مجزا و سر خود عمل کند. لازمه کار برای تمرین عمل تیمی در این زمینه برگزاری رزمایش و مانورهایی جهت مقابله با خطرات و تهدیدات است.

محمدی با بیان اینکه اگر امروز برجام از سوی کشورهای مورد نظر تصویب شده باید در نظر داشته باشیم با توجه به غیرقابل اعتماد بودن طرف مقابل ،خاطرنشان کرد: مسئولان کشوری و استانی باید به دنبال پژوهش و تحقیق و تکنولوژی‌های جدید در این فرصت بدست آمده باشند تا به پایداری اقتصاد کمک کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نیز گفت:جای تحصیلات تکمیلی در رشته های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در کشور خالی است.دکتر مرتضی هاشم زاده ،در این همایش اظهارداشت: موضوع بحران و پدافند غیرعامل باید به شکل آکادمیک و بصورت گسترده در جامعه آموزش داده شود. برای مقابله با بحرانها و تهدیدات زیستی سندهایی تدوین و تهیه شده است اما باید در زمینه راه اندازی این رشته ها در دانشگاه نیز اقدامات اساسی انجام شود. هاشم زاده،با توجه به اینکه تهدیدات زیستی( جنگ از طریق ایجاد آلودگی در آب آشامیدنی، محصولات دامی وکشاورزی ومواد تغذیه ای) در دنیا در حال تغییر است، محققان جهان به این نتیجه رسیده اند، که استفاده از عوامل زیستی کشنده با حجم بالا ممکن است کشور مهاجم را نیز آلوده کرده و تلفات انسانی زیادی به بار آورد. از این رو کشورها در جنگهای زیستی از تهدیدات بلندمدت با کشتار کمتر از گذشته استفاده می کنند، که در عین ایجاد رعب و وحشت در جامعه امکانات وسیعی از دولتها را در معرض تهدید قرار می دهد .این امر شناسایی عوامل پنهان وآشکار تهدیدهای زیستی در جامعه، رصد وپایش این تهدیدها و شناسایی راهکارهای مقابله با آنها را ضروری می سازد .

وی،با بیان اینکه تهدیدات زیستی گاهی از سوی برخی شرکت و یا افراد برای منافع شخصی صورت می گیرد اظهارداشت: بهترین و اساسی ترین اقدام در این مواقع اطلاع رسانی وهشداردهی بهنگام مردم برای جلوگیری از آشفتگی در جامعه است.هاشم زاده، ارتقای زیرساختها، تامین منابع وامکانات برای مقابله با بحران و برنامه ریزهای بلند مدت را از دیگر ضروریات استان و کشور در مواجهه با عوامل وتهدیدات زیستی برشمرد.

دکتر قریب مدیرکل جهاد کشاورزی استان در این همایش ضمن تبیین اقدامات انجام شده در حوزه زیستی در مجموع ادارات مرتبط با جهاد کشاورزی به اهمیت ایجاد بانک ها ایمن در زمینه ابزی پروری ، دام و طیور در استان اشاره نمود.و خواستار اقدام در این زمینه شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر