۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۸۱۵۱
در آخرین روز از هفته پدافند غیرعامل ( 10/8/94) سمینار آموزشی - توجیهی صنعت برق با موضوع تهدیدات سایبری توسط کارگروه تخصصی انرژی شورای پدافند غیرعامل و شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان با حضور مهندس علیپور مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات کشور ، اعضای کارگروه انرژی و همچنین معاونین، مدیران و کارشناسان تعدادی از دستگاه های اجرائی در سمنان برگزار گردید.

به گزارش پایداری ملی، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان در این سمینار گفت: در راستای برنامه های پدافند غیرعامل، از سال 89 تاکنون، 38 رزمایش خدمت متعالی برای اصلاح و بهینه سازی تاسیسات و شبکه های فرسوده و عارضه دار توزیع برق در استان به اجرا درآمده است.

وی ایجاد سیستم مستقل ارتباط بی سیم و آی پی فون و انرژی مولدهای اضطراری و یو پی اس بی سیم، شناسایی نقاط خطر و حوادث محتمل در حوزه عملکرد کمیته بحران، بهره برداری از نرم افزار جامع برداشت شبکه و ثبت اطلاعات در نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی، استقرار کانکس های بحران و تجهیزات آنها، استفاده گسترده از کابل های خودنگهدار و شبکه های زمینی، برقراری مکان یاب خودروئی جهت کنترل خودرو های عملیاتی از راه دور و تست دیزل ژنراتور دستگاههای اجرائی را از جمله مهم ترین فعالیت های کمیته پدافند غیرعامل این شرکت برشمرد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات کشور با برجسته دانستن موضوع هوشمند سازی گفت: آسیب پذیری های ایجاد شده در مباحث رایانه ای بسیار نوین است و حفظ این سیستم، دانش روز را لازم دارد.

مهندس حمید علیپور اظهار داشت: ویروس، مخربی است که خود را به کد اجرائی دیگر ملحق نموده و خود را تکثیر کرده و با جابه جائی فایل، به رایانه های دیگر منتقل می شود.

وی با اشاره به این که دسته ای از بدافزارها که اطلاعات رایانه را برداشت نموده و در اختیار هکرها قرار دهد، جاسوس افزار است افزود: کرم رایانه ای یک فایل مستقل با کد مخرب است که از طریق شبکه یا ابزارهای ذخیره سازی فایل جانبی منتشر می شود.

مهندس علیپور یادآور شد: بررسی ترافیک های ارسالی و دریافتی به یک رایانه، مونیتور کردن ترافیک گذرگاه های شبکه و استفاده از هانی نت از جمله روش های شناسائی رایانه آلوده می باشد.

وی تصریح کرد: جنگ سایبری یک نوع جنگ نرم است که با ابزارهای سایبری انجام می شود و هدف آن مشابه جنگ فیزیکی برای زمین گیر کردن یا ناتوان سازی نیروهای نظامی، زیرساخت های صنعتی و توان تولیدی و اختلال در فعالیت های اقتصادی دولتی و غیرنظامی و قراردادن کشور مهاجم یا هدف در وضعیت نامساعد به همراه جنگ فیزیکی یا به تنهائی، مخفیانه و آشکار است.

وی خاطر نشان ساخت: هزینه های کم جنگ نرم به نسبت جنگ سخت، سرعت بیشتر، شعاع عملیاتی گسترده تر، امکان انجام عملیات مخفیانه، عدم تشخیص حمله و شناسائی مهاجم، ثابت نشدن حمله توسط مهاجم و عدم امکان مجازات مهاجم از جمله ویژگی های جنگ سایبری به شمار می رود.

مهندس علیپور اظهار داشت: مجموعه اقدامات غیر مسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی سایبری، کاهش آسیب پذیری شبکه و ساماندهی های رایانه ای و ابزارهای رایانه ای ذخیره و بازیافت اطلاعات، تداوم ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، ارتقای پایداری فضای سایبری و تسهیل مدیریت رخدادهای حمله و رفع بحران را از مقولات پدافند غیرعامل سایبری ذکر نمود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر