۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۷۹۰۴
سردار جلالی در همایش سلمان فارسی دانشگاه امام حسین(ع):
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت:ما هیچگاه مخالف علم و دانش نبوده ایم اما اهانت در این حوزه را نیز نمی پذیریم و تلاش میکنیم تا به استاندارد بومی خود دست پیدا کنیم.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی ، جشنواره علمی سلمان فارسی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در دانشگاه امام حسین، صبح امروز فعالیت خود را آغاز کرد.
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور  طی سخنرانی با موضوع " پدافند غیر عامل در دانشگاه ها " در ادامه این همایش گفت: پدافند غیر عامل که رهبر معظم انقلاب بسیار در این باره سخن گفته اند، بدین معناست که کشور در مقابله باهرگونه تهدید دارای مصونیت باشد. این سخنان همواره به دونکته مصونیت و مقابه با تهدیدات اشاره داشته اند.

سردار جلالی در ادامه گفت: پس از جنگ سرد، تهدید ها به عنوان یک متغیر محسوب شده اند. امروزه تهدیدات در حوزه های دانش و فناوری نفوذ کرده است و ما ملزم به تهدید شناسی هستیم و باید در دانش تهدید شناسی در دانشگاه ها را داشته باشیم.

وی در خصوص تقسیم بندی تهدیدات گفت: تهدیدات طبیعی ثابت باقی مانده اند اما تهدیدات انسانی که فناوری و دانش در ذات آن ها مستتر شده، همواره با تغییر دانش در حال تغییر است؛ در این نوع از تهدیدات هم فرصت و هم تهدید محور مباحث است.

دکتر جلالی در خصوص دیدگاه های موجود در تهدید انسانی گفت: در حوزه تهدیدات سه دیدگاه وجود دارد که تنها دیدگاه مورد قبول ، نگاه هوشمندانه به تهدیدات است؛ یعنی فرصت و تهدید را به صورت مساوی در نظر بگیریم. از فرصت ها بهره برداری و از هرگونه تهدیدی جلوگیری شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: هر فرصتی در کشور میتواند یک نوع تهدید تلفی شود، از این روست که معتقدیم که همواره تهدید ها در حال تغییر هستند؛ زیرا در عصری هستیم که دانش پویاست و این عاملی میشود که ما باید در حوزه تهدیدات انسانی، بسیار هوشیار باشیم و با نگاه هوشمندانه به دانش و فناوری، فرصت های ایجاد شده را بهره برداری کرده و از هرگونه تهدیدی در این زمینه مقابله شود که در خوشبختانه ما در دانشگاه های امام حسین، مالک اشتر و چند دانشگاه دیگر شاهد فعالیت هایی برای دفاع در برابر تهدیدات شکل گرفته است. این نکته بسیار مهم است که باید دفاع و مقابله با تهدیدات در دانشگاه ها تدریس شود، زیرا دانش در دانشگاه ها و مراکز عالی ایجاد میگردد.

سردار جلالی گفت: آموزش و پژوهش در دانشگاه ها یک رکن اساسی در استراتژی پدافند غیر عامل در اساسنامه که طی سال پیش به تصویب رهبری رسیده است، محسوب میگردد و اصل موضوع در اساسنامه به هشت تهدیدات پدافند غیر عامل ( زیستی-اقتصادی-سایبری-هسته ای-مردم محور-کالبدی و زیرساختی-عمومی و آمادگی در برابر تهدیدات ) اشاره دارد و تحول در تهدیدات این هشت حوزه را مورد بررسی قرار داده است.

وی در خصوص حوزه های آموزش در دانشگاه ها گفت: ما با رویکرد این هشت حوزه در آموزش وارد میشویم و بهترین گام در آموزش، تهدید شناسی است. متاسفانه برخورد با تهدیدات در دانشگاه های ما با سیاستی مغرضانه یا غیر مغرضانه حذف گردیده است که باید با تلاش در این مسیر، به احیای رشته های مقابله با تهدیدات بپردازیم.

سردار جلالی درباره استراتژی جنگ اقتصادی گفت: اصل برتر اقتصادی آن است که منافع ملی را در زمان تحریم کشور ها علیه آنها استفاده کنند. بنابراین ما نیازمند آن هستیم که در دانشگاه های ما رشته هایی با چنین رویکردهایی وجود داشته باشد تا بتواند در شرایط تحریم های اقتصادی به کمک بیایند که این اولین نگاه در حوزه تهدید شناسی محسوب میشود.

وی در خصوص موضاعات مطرح شده در حوزه تهدید شناسی گفت: علوم انسانی و شناخت مضامین تهدید، یک موضوع مهم محسوب میشود که دارای ابزار ها و ساختارهای علمی و دینی است. در این موضوع باید رشته ها به صورت تئوری بررسی شود و سخنان رهبری در دانشگاه ها پیاده شود. موضوع دوم، مهندسی تهدید شناسی است که به صورت عملی است و بررسی های علوم انسانی در مقیاس های ریاضی در خواهد آمد و ما شاهد تولید موشک ها و ... خواهیم بود. موضوع سوم نیز به کار بردن فناوری و تکنولوژی در گرایش های مختلف در کشور است.

دکتر جلالی در ادامه سخنرانی خود گفت: پس از مرحله تهدید شناسی، ما نیازمند مدیریت و عمق بخشی به دانش هستیم و این بخش بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره مدیریت دانش بیان داشت: میتوانیم با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی های علمی میتوانیم این بخش را به صورت وسیع در سراسر دانشگاه ها ایجاد کنیم که عامل رشد و توسعه دانش میگردد.

سردار جلالی گفت: دانشگاه ها را باید از نظر علمی طبقه بندی کرد و هردانشگاه فعالیت خود را در یکی از این هشت حوزه پدافند غیر عامل به صورت تخصیصی ادامه دهد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره هدف برگزاری جشنواره سلمان فارسی بیان کرد: واپایش فضای پدافند غیرعامل یعنی ارزیابی و تشویق و توسعه پردازی که هدف ایجاد این جشنواره نیز در همین راستا بوده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: پس از مدیریت در دانش، باید به تولید کتاب و بروشور و ... در دانشگاه ها با اهداف مقابله با تهدید رسیدگی شود و به سازمان های غیر آموزشی نیز منتقل شود؛ در توسعه مبانی علمی در آموزشگاه ها تلاش بیشتری شود تا رشد کیفی آموزشگاه ها نیز همچون رشد کمی به درجه های برتر دست یابند و در نهایت در توسعه علمی مهندسی و کالبدی نیز با برنامه ریزی و آزمایش، زیر ساخت های خود را تقویت کنیم تا توانایی مقابله با هرگونه تهدید در زیرساخت های خود را داشته باشیم.

دکتر جلالی در پایان سخنان خود با اشاره به ایجاد استاندارد ملی وبومی متذکر شد: استاندارد باید دارای ضوابط اقلیمی و تهدید از سوی دشمنان باشد، بر همین مبنا نمیتوان استانداردهای اروپا را پذیرفت؛ زیرا ما در استانداردهای اروپا، خود به عنوان تهدید محسوب میشویم، بنابراین ما باید یک استاندار بومی داشته باشیم . ما هیچگاه مخالف علم و دانش نبوده ایم اما اهانت در این حوزه را نیز نمی پذیریم و تلاش میکنیم تا به استاندارد بومی خود دست پیدا کنیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر