۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۱۷۵۲۵
سردار جلالی در حاشیه نشست خبری رویکردهای جدید پدافند غیرعامل؛
رئيس سازمان پدافند غير عامل، بر لزوم تعريف جرايم حوزه سايبر و در پيش گرفتن ديپلماسي سايبري از سوي دستگاه سياست خارجی کشور با کشورهاي همسو تاکيد کرد.
سردار غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل، در پاسخ به خبرنگاران  در مورد مفهوم ديپلماسي سايبري و لزوم پيگري آن در دستگاه سياست خارجي کشور گفت: مفاهيم سايبري امروزه در حال تبديل شدن به يک مفهوم بين المللي است و با رشد و توسعه در حوزه هاي مختلف، رشته ها و مفاهيم مشترکي بين حوزه سايبري و بقيه حوزه ها ايجاد شده است. مثلا استقلال اقتصادي در فضاي سايبري تعريف ديگري پيدا کرده است و يا مسائل ژئوپولتيک و حاکميت کشورها در عرصه خود، دچار دگرگوني در تعريف شده اند.

در اين راستا منافع مشترک کشورها در فضاي سايبر همواره در حال تغيير است. لذا خيلي از کشورها به فکر دفاع جمعي در فضاي سايبر افتادند. چنانکه آمريکا در استوني يک قرارگاه پدافند سايبري با حضور 39 کشور ديگر ايجاد کرده و در حال طرح ريزي يک دفاع جمعي بين کشوري است تا اگر در اين حوزه با تهديد مواجه شدند، به يکديگر در دفع حمله کمک کنند. 

وي در ادامه تصريح کرد: اين در شرايطي است که ما در فضاي سايبر فاقد پروتکل و تعريف جرم امنيت ملي هستيم. به طور مثال اين سوال مطرح است که حمله ويروس استاکس نت به تاسيسات هسته اي نطنز تجاوز به خاک ما محسوب مي شود يا نه؟ اگر اين تجاوز باشد پس يک جرم امنيت ملي سايبري رخ داده است و ما بايد در اين حوزه جرم را اثبات کرده و در محاکم از آن دفاع کنيم. 

سردار جلالي همچنين براي عملياتي شدن ديپلماسي سايبري افزود: از اين رو ما ضمن تاکيد بر روشن شدن وضعيت تعاريف، مولفه هاي موثر بر اين نوع از ديپلماسي را پيشنهاد داده ايم که شامل چهار مورد است:

تعامل با کشورهاي همسو: در اين رابطه مي بينيم که ايالات متحده و چين در اين حوزه به تعامل دست زده اند. ما نيز بايد با کشورهاي همسو خود مثل چين، هند، روسيه در زمينه تبادل تجربه و دانش در حوزه سايبري وارد همکاري شويم. 

تبادل اطلاعات نسبت به تهديدات: در اين مورد بايد از طريق همکاري تهديدات شناسايي شده را به يکديگر انتقال داد. نمونه غفلت از اين موضوع در همان ويروس استاکس نت بود که پيش از عملياتي شدن در ايران، برخي کشورها آن را پيدا کرده بود که اگر تعامل مذکور وجود داشت ايران نيز خبردار مي شد.

دفاع جمعي: اين قسمت مربوط به زماني است که ما مورد حمله سايبري قرار گرفته ايم. در اين شرايط اگر تعامل بين ايران با کشورهاي ديگر وجود داشته باشد، همگي با اين حمله مبارزه خواهند کرد.

دفاع حقوقي در فضاي سايبري: در صورتي که حمله سايبري رخ دهد بايد جرايم تعريف شده باشد و قابل پيگيري در محاکم حقوقي باشد. اما از آنجا که اين مفهوم جديد است، هنوز تعريف جرم در فضاي سايبر و مصاديق آن مشخص نيست. اما در همين زمان آمريکا و روسيه ليستي از مفاهيم مشترک در اين زمينه نوشته اند که باعث شده دو کشور تعاريف يکساني از جرم و مجرم سايبري داشته باشند. 

وي در انتها با اشاره به اهميت موضوع دپيلماسي سايبري، گفت: ما اين مساله را به طور جدي پيگيري مي کنيم که البته موفقيت در اين زمينه نيازمند الزامات دانشي است. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر