۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۷۲۱۸
وزیر نیرو با اعلام اینکه ۱۵ سال خشکسالی مستمر داریم ، گفت: در ۴۶ سال گذشته به‌طور متوسط ۲۵۰ میلی متر بارش داشتیم که بارش ما در شش سال گذشته بطور متوسط ۲۰۵ میلی متر بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) حمید چیت‌چیان افزود: وی اضافه کرد: درجه حرارت متوسط کشور در مقایسه با سال‌های گذشته 1.1 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده و به تبخیر بیشتر آب و کاهش منابع در دسترس منجر شده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه آب خوان داری نیز از اقدامات دیگر ما به شمار می‌رود که بر اساس آن آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود گفت: در بخش مدیریت مصرف آب 15 طرح در دست اجرا داریم که 11 طرح در وزارت نیرو، سه طرح را در وزارت جهاد کشاورزی و یک طرح توسط سازمان زمین شناسی اجرایی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با این برنامه‌ها طی پنج سال آینده بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی را به صفر برسانیم.

وزیر نیرو گفت: در 15 سال بعد از این پنج سال هم، امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی وضع سفره‌ها را به وضع ایست آبی 25 سال قبل برسانیم.

وی افزود: نخستین بار است که در مدیریت آب کشور میزان آب قابل برداشت از سفره‌های زیرزمینی 609 دشت کشور را مشخص کرده‌ایم که بر اساس آن سهم آب برداشتی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت مشخص شده است.
چیت‌چیان گفت: اکنون تابلوی روشنی از میزان آب موجود و میزان برداشت‌ها پیش روی ماست و امیدواریم بتوانیم تالاب‌های خشک شده را نیز در این بخش احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب بایستی با مشارکت چندین وزارتخانه و دستگاه صورت گیرد به فعالیت جلسات شورای عالی آب کشور اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته 13 جلسه این شورا برگزار شده در حالی که در طول سه دولت قبلی این شورا فقط هفت بار جلسه تشکیل داده است.
بنابراین گزارش سال آبی روز سه شنبه جاری با ثبت 197 میلی‌متر بارندگی پایان یافت.
میانگین میزان بارش در سال آبی گذشته (مهر پارسال تا پایان شهریور امسال) ، 10 درصد نسبت به دوره قبل کاهش یافته و این در حالی است که در پایان سال آبی گذشته 219 میلیمتر بارش در کشور داشته‌ایم.

میزان بارش ها در این مدت در کل کشور نسبت به میانگین 46 ساله کاهش 18 درصدی داشته است و با توجه به کاهش ریزش‌های جوی سال آبی باید همچنان صرفه‌جویی و مصرف بهینه را در دستور کار خود داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر