دانشگاه مجازی علوم پزشکی در سال ۹۴ راه اندازی می شود و به همین منظور بسته نرمافزاری ملی آموزش های آنلاین برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی خواهد شد.
بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی در گام چهارم تحول نظام سامت یکی از سیاست های معاونت آموزشی وزارت بهداشت است که از مهرماه سال جاری اجرایی می شود.
این بسته با سیاست هایی از جمله نهادینهسازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت، گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت، حضور در عرصههای آموزشی منطقهای و جهانی، شبکه سازی در نظام آموزش عالی سلامت و بهرهمندی از فنارویهای نوین در آموزش عالی سلامت قابلیت اجرایی پیدا می کند.
انتظار میرود در صورت تحقق بسته آموزش مجازی دستاوردهایی از جمله راه اندازی دانشگاه مجازی حاصل شود.
راهاندازی دانشگاه مجازی علوم پزشکی به عنوان بستری برای گسترش مجازی سازی، تربیت سرمایه انسانی متخصص در زمینه فضای مجازی و به روزرسانی برنامه های درسی (کوریکولومها) به منظور ارتقاء قابلیت ارائه آنها در فضای مجازی از جمله دستاوردهای مورد انتظار است.
همچنین گسترش زیرساختهای فناوری اطلاعات در سطوح صفی و ستادی، طراحی مدل انگیزشی دانشگاههای علوم پزشکی و طراحی مدلهای بینالمللی آموزشهای مجازی در راستای آموزشهای دوگانه (Double Affiliate) دانشگاههای علوم پزشکی کشور از دیگر دستاوردهای مورد انتظار این بسته است.
طراحی، راهاندازی و استقرار دانشگاه مجازی علوم پزشکی
طراحی، راهاندازی و استقرار دانشگاه مجازی علوم پزشکی نیازمند محقق شدن اهدافی است که زمینه لازم را برای ایجاد این دانشگاه تا پایان سال ۹۴ فراهم می کند.
اهداف:
طراحی و راهاندازی نرمافزار سیستم مدیریت یادگیری (LMS: Learning Management System) برای ارائه به دانشگاههای متقاضی به منظور استفاده در کاربری کمک آموزشی و ارائه رشتههای مجازی (یا ترکیبی)
طراحی و راهاندازی بسته نرمافزاری ملی (Massine Open Online Courses MOOCs) برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور
تدوین محتواهای الکترونیکی رشتههای علوم پزشکی و ارائه آنها از طریق MOOCs با مشارکت کامل دانشگاههای علوم پزشکی
تعیین اولویت، طراحی و راهاندازی نرمافزارهای تخصصی برای ادغام آموزش مجازی در برنامههای عملی و بالینی (مانند سامانه ملی راند مجازی، سامانههای مشاوره پزشکی، بیمارستان مجازی، داروخانه مجاز و ...)
طراحی و راهاندازی e-Porfolio و e-log book برای ارائه به دانشگاههای متقاضی
طراحی استانداردهای فرآیندی آموزش مجازی علوم پزشکی و اعتباربخشی برنامههای مربوطه
اهداف:
ایجاد ساختار جدید در ستاد معاونت آموزشی وزارت بهداشت با سطح و جایگاه مشخص برای نظارت و برنامهریزی توسعه فعالیتهای آموزش مجازی
تدوین و تصویب اساسنامه، آییننامهها و دستورالعملهای مجموعه فوق
راهاندازی دانشکده مجازی در دانشگاههای واجد شرایط متقاضی
راهاندازی و استقرار مراکز آموزش مجازی فعال در سایر دانشگاهها
تدوین و تصویب آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به نحوه تعامل مجموعه ستادی با دانشگاه علوم زشکی فضای مجازی، دانشکدههای مجازی و مراکز آموزشی مجازی دانشگاهها
تدوین نظام جامع توانمندسازی و انگیزشی – حمایتی استقرار آموزش مجازی در دانشگاهها
استفاده از ظرفیتهای آموزش مجازی برای توسعه و تسریع روند بینالمللی شدن و جذب دانشجویان خارجی
ایجاد نظام اعتباربخشی آموزش مجازی
تدارک و تامین زیرساختها و منابع فیزیکی، اطلاعاتی و انسانی لازم برای توسعه آموزش مجازی
اهداف:
شناسایی ظرفیتهای موجود برای توسعه آموزش مجازی
شناسایی منابع راهبردی مورد نیاز برای توسعه مجازی سازی
برآورد سرمایه انسانی متخصص مورد نیاز برای توسعه مجازی سازی
شناسایی رشته – مقاطع نوین در زمینه یادگیری الکترونیکی و آموزشهای مجازی در سطح جهان
تدوین برنامه درسی (کوریکولومها) و تصویب آنها
ظرفیتسازی در برنامههای (کوریکولومهای) متداول آموزشی به منظور ارائه و ارزیابی قسمتی از برنامهها به صورت مجازی با تاکید بر رشته مقاطع تحصیلات تکمیلی
اهداف:
ارتقاء عدالت آموزشی از مجرای افزایش دسترسی به آموزش عالی سلامت
کاهش هزینههای تربیت منابع انسانی
امکان دسترسی به منابع آموزشی در هر زمان و مکان ممکن
ارتقاء قابلیت بینالمللی سازی برنامههای آموزشی
ایجاد امکان سنجش و ارزشیابی فراگیران در فضای مجازی
برآورده کردن نیازهای مورد نیاز ذینفعان و کاربران در سامانه جامع
ارتقای سیستمهای اطلاعاتی معاونت
راهاندازی کارپوشه و کارنمای الکترونیک و پیوستن به شبکه اطلاعات بیمارستانی و شبکه اطلاعات آموزشی تحت وب کشور