۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۶۳۶۲
روحانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی؛
رییس جمهوری گفت: اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد بازدارندگی و دفاع است و سیاست ما سیاست تنش زدایی، همگرایی و اعتمادسازی با دنیا است.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی اظهار داشت: وقتی می گوییم سیاست تنش زدایی، همگرایی و اعتمادسازی، این منافاتی با قدرت دفاعی و صنعت نظامی ما ندارد؛ ما زمانی می توانیم با طرف مقابل خوب مذاکره کنیم و گفت و گوی ثمربخش داشته باشیم که توانمند و قوی باشیم.
وی همچنین اظهارداشت: حرکت پر شتابی در کشور به سمت خودکفایی در نیازهای نیروهای مسلح آغاز شده است.
رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: صنعت دفاعی کشور نشان از نوع آرمان آن ملت و کشور دارد و صنایع دفاعی ما هموازه صنایعی است که از سرزمین ، مردم و منافع ما به خوبی دفاع می کند.
روحانی تاکید کرد: ما اهل تجاوز نبوده و نیستیم، سیاست ما سیاست تنش زدایی، همگرایی و اعتمادسازی با دنیا است. ایران ثابت کرده اهل تجاوز نیست، اهل فرهنگ و نوعدوستی است.
وی همچنین گفت: بازدارندگی تنها با صنعت دفاعی و نظامی حاصل نمی شود نیاز به قدرت فرهنگی، علمی ، سیاسی و اقتصادی هم داریم و این قدرت ها باید در کنار هم قرار گیرند تا قدرت ملی محقق شود.
رییس قوه مجریه ادامه داد: تحولاتی که ما امروز در زمینه اطلاعات، ارتباطات و بسیاری از بخش های الکترونیک، هوافضا و دریایی می بینیم از نیروهای مسلح شروع شده است، نیروهای مسلح ما ضمن ایجاد یک فکر و ایده باید قادر باشند در مقام اجرا درست تقسیم بندی کنند.
وی با تاکید بر این که اسلام به جای جنگ کلمه دفاع را به کار برده است، افزود: سال ها در تاریخ دنیا طول کشید که از کلمه جنگ به دفاع برسیم، قرن ها بحث جنگ و جنگ سالاری بود، زمانی که اسلام به عنوان دین رحمت در شبه جزیره عربستان طلوع کرد و این آیین خود را برای جهانیان تبیین کرد به جای جنگ از دفاع نام برد.
وی خاطرنشان کرد: آرمان ما، آرمان دفاع است نه جنگ، دین و نظام ما مردم سالار است و جنگ سالار نیست، زیرا ما بدنبال جنگ و تجاوز نیستیم.
رییس جمهوری با یادآوری این که آرمان نظام ما آرمان دفاع است، تاکید کرد: دین ما و نظام ما مردم سالار است و جنگ سالار نیست.
روحانی تصریح کرد: این توانمندی است که شما نیازمندی خود را دسته بندی کنید و آن بخش هایی را که باید به بیرون سفارش دهید در اختیار آنها قرار دهید و از محصول آنان استفاده کنید، البته مونتاژ نهایی به عهده خودتان است و این موضوع روشن است.
وی افزود: این کار آغاز شده و باید در این زمینه تکمیل شود تا ما بتوانیم کل صنعت کشور را با صنعت دفاعی آن مراکزی که نیاز است، ترکیب کنیم تا در کنار هم قرار گیرد و به خوبی از کشور دفاع کنیم.
رییس جمهوری ادامه داد: همه جهادهای اسلام حتی جنگ های ابتدایی اسلام می تواند جهاد دفاعی باشد، در کشور ما هم در ابتدا وزارت جنگ داشتیم، سپس یک بار در دوران مرحوم مصدق تبدیل به وزارت دفاع شد، دوباره پس از کودتای 28 مرداد به وزارت جنگ تبدیل شد.
روحانی یادآور شد: در آن زمان لج بازی وجود داشت، کودتاچی ها که آمدند حتی یک اسمی را که آن دولت قانونی گذاشته بود را تحمل نکردند و دوباره نام این وزارت خانه به وزارت جنگ تبدیل شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره به وزارت دفاع تبدیل شد.
وی با تاکید بر این که ما به دنبال تجاوز نیستیم، اظهار داشت: کشورهایی در دنیا هستند که نوع صنعت آنها نشانه آن است که دکترین نظامی آنان دکترین تهاجمی و تجاوز است.

** ما اهل تجاوز نبوده ایم
رییس جمهوری با بیان این که صنعت دفاعی کشور نشان از نوع آرمان آن ملت و آن کشور دارد، اظهارداشت: صنایع دفاعی ما همواره صنایعی بوده تا از سرزمین، نظام، مردم و منافع ما به خوبی دفاع کند.
روحانی افزود: ما اهل تجاوز نبوده ایم، ما مقاطعی داشتیم که اگر یک کشوری بدنبال تجاوز بود برای او مقاطع طلایی بود؛ عراق به ما ضربه زده بود و در یک شرایطی عراق گرفتار شد و اگر ما می خواستیم تجاوز کنیم یا حتی انتقام بگیریم یا ضربه بزنیم بهترین مقطع بود که ما ضربه بزنیم، همین عراق متجاوز آنقدر به انسانیت این نظام و این کشور باور داشت که همه نیروهای خود را در جنوب و شرق این کشور رها کرد یعنی آن دشمن هم مطمئن بود که ما اهل تجاوز و اهل آغاز جنگ نیستیم.
وی ادامه داد: زمانی که فروپاشی شوروی آغاز شد و همه جا بهم ریخت، اگر کشوری اهل تجاوزی بود این فروپاشی فرصت مناسبی برای تجاوز بود اما ما در همان مقطع به آن کشورها برای ساماندهی کمک کردیم، مردم این طرف و آن طرف رودخانه ایستادند و به هم تبریک گفتند و قرآن و مفاتیح را برای مردم فرستادند.
رییس قوه مجریه گفت: ما اهل فرهنگ، کتاب و هنر و تمدن هستیم و به همین دلیل اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد بازدارندگی و دفاع است و سیاست ما سیاست تنش زدایی، همگرایی و اعتمادسازی با دنیا است.
روحانی اظهارداشت: وقتی می گوییم سیاست تنش زدایی، همگرایی و اعتمادسازی، این منافاتی با قدرت دفاعی و صنعت نظامی ما ندارد؛ ما زمانی می توانیم با طرف مقابل خوب مذاکره کنیم و گفت و گوی ثمربخش داشته باشیم که توانمند و قوی باشیم.
وی ادامه داد: اگر کشوری اقتدار و استقلال و ثبات نداشته باشند، نمی تواند به دنبال صلح واقعی باشد؛ یک کشور ناتوان و ضعیف و کشوری که در برابر قدرت نظامی کشورهای همجوارش، رقیبانش یا دشمنانش توان برخورد و دفاع ندارد چطور می تواند مدعی صلح باشد؟ آن باید همیشه آماده اشغال باشد.
رییس جمهوری همچنین گفت: ادعای صلح خواهی و تنش زدایی بدون قدرت، آمادگی برای اشغال کشور، تجاوز دیگران و از دست رفتن منافع کشور است.
روحانی افزود: ما نیازمند به قدرت ملی هستیم، حال بخشی از این قدرت ملی قدرت سیاسی و بخشی از آن قدرت نظامی و فرهنگی و اقتصادی است و قدرت های مختلف در کنارهم قدرت ملی را می سازد.
وی ادامه داد: وقتی می گوییم سیاست ما بازدارندگی است، بازدارندگی تنها با صنعت دفاعی و قدرت نظامی حاصل نمی شود و ما نیاز به قدرت فرهنگی، قدرت سیاسی، قدرت دفاعی و قدرت اقتصادی داریم و این ها باید کنار هم قرار بگیرد تا به قدرت ملی تبدیل شود.

** باید از هر قدرتی به جا استفاده کنیم
رییس جمهوری ادامه داد: اگر ملتی از لحاظ فرهنگی آماده ایثار و فداکاری نباشد، آیا می توانیم آن ملت را مقاوم و قوی تلقی کنیم، اگر ملتی باشد که توان سیاسی، دیپلماسی قوی و قدرت مذاکره و مفاهمه نداشته باشد و نتواند حرف طرف مقابل را بفهمد و حرف خود را به کرسی بنشاند آیا ملت قوی است؟
روحانی گفت: ما باید با قدرت ملی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، تکنولوژیکی و دفاعی بازدارنده باشیم. توانمندی زمانی است که از هر قدرت به جا و در زمان مناسب استفاده کنیم. چرا که جابجا کردن این قدرت ها برای کشور شکست به وجود می آورد.
وی توضیح داد: اگر آن روزی که باید از قدرت دیپلماسی استفاده کنیم از قدرت نظامی استفاده کنیم یا بالعکس منجر به شکست می شود.
رییس دولت یازدهم با تاکید بر این که امروز در شرایط به مراتب بهتر از یک سال و دو سال پیش هستیم،خاطرنشان کرد: دلیل آن این است که امروز با توان سیاسی توانستیم به توافقی برسیم که آن را تمام کشورهای دنیا به جز یک کشور جنگ طلب و یک جماعت جنگ طلب در یک کشور دیگر قبول دارند. ممکن است برخی کشورها در دل خوشحال نباشند اما شرایط به گونه ای نیست که علیه این توافق حرف بزنند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک روز صنعت دفاعی به سربازان خط مقدم صنعت و فناوری دفاعی کشور، از کار، تلاش و فعالیت انجام شده در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قدردانی کرد و گفت: در یک سال گذشته حرکتی بسیار پرشتاب به سمت خودکفایی در میان نیروهای مسلح کشور انجام شده است.

** توافقی کم نظیر
رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود توافق هسته ای را کم نظیر خواند و گفت: 199 کشور دنیا به جز یک رژیم نامشروع و یک عده اعضای کنگره آمریکا موافق توافق هستند. در واقع کار مهمی اتفاق افتاده است؛ توافق برد - برد که به نفع همه است.
روحانی توضیح داد: به یک معنا اگر کشوری به دنبال سلاح کشتار جمعی باشد این توافق، توافق بدی است، اگر ایران می خواست بمب اتم بسازد این توافق خوب نبود، اما اگر کشوری بدنبال کشتار بی گناهان نیست و طبق منطق، عقل، دین و فتوای رهبرش به دنبال سلاح کشتار جمعی و بمب اتم نیست بلکه در پی فناوری صلح آمیز است این توافق بسیار خوب است و نقص ندارد.
وی اظهار داشت: ممکن است برخی به ذهنشان بیاید اگر با دنیا توافق کردیم و روابط ما صمیمی شد دیگر برای چه سلاح ، موشک و هواپیما بسازیم و قدرت دفاعی کشور را تقویت کنیم؟
روحانی در پاسخ به این سوال گفت: ما باید برای این توان دفاعی خود را تقویت کنیم که توافق و ثبات در این کشور پایدار بماند، تا روابط صمیمی ما با منطقه و دنیا یک روابط صمیمی و پایدار باشد.
وی ادامه داد: اگر یک کشور مستقل نباشد هر چه که قدرتمند هم باشد تبدیل به ژاندارم می شود که به او دستور می دهند تا چه کار انجام دهد.
رییس جمهوری تصریح کرد: اگر کشوری دارای ثبات، انسجام و وحدت ملی نباشد نیروی مسلح آن کشور هم نمی تواند به اهداف خود دست یابد. ببینید در یک کشوری که اختلاف بین اقوام، ملیت ها و مذاهب پیش می آید ارتش هم ضعیف می شود اما اگر ملت منسجم و متحد بود نیروی مسلح پشتوانه مردمی دارد و به خوبی می تواند از مردمش دفاع کند.
روحانی با تاکید بر این که اگر صلح می خواهیم باید قوی و مقتدر باشیم، گفت: مشکل و تهدیدات فراوانی اطراف ما وجود دارد، کشور ما آرام و امن است اما منطقه امن نیست.
وی افزود: شرایطی نیست که بتوان با خیال راحت گفت تا 10 سال دیگر خبری نیست و بتوان یک نفس راحت کشید، به شرق کشور نگاه کنید، می بینید آمریکایی ها سکنی گزیده و پایگاه نظامی در اختیار گرفته اند، به غرب کشور نگاه کنید، می بینید یک کشور بزرگ در نا امنی و بی ثباتی تروریست ها است و آمریکایی ها آنجا هم به نوعی حضور دارند.
وی ادامه داد: در جنوب کشور هم از حضور دریایی قدرت های بزرگ گرفته تا پایگاه های آنها در کشورهای جنوب و کشورهای شمال همچنان وضعیت مطلوبی ندارد. آیا در چنین شرایطی می توانیم به فکر نباشیم و بی خیال باشیم؟ آن هم در شرایطی که می بینید قدرت های بزرگ گاهی به تروریست ها جنگ نیابتی می دهند.
رییس جمهوری همچنین گفت: می بینید در منطقه چه وضعی پیش آمده است و نفع آن برای کیست؟ با پول مردم هواپیما و بمب های مدرن می خرند و بر سر همسایه مظلوم می ریزند، در چنین شرایطی ما باید آماده، مجهز و مقتدر باشیم.
وی یادآور شد: این بلاهایی که بر سر برخی کشورهای منطقه می آورند نخست ایران آن را تجربه کرده است. همین گروهک های تروریستی را اوایل انقلاب در ایران در مرزهای غربی ، جنوبی و حتی تهران به وجود آوردند. انتحاری هایی که اکنون در عراق و سوریه هستند. این انتحاری ها از ایران و تهران شروع شد. مگر ائمه جمعه عالم و مجتهد ما را در مسجد و وسط زمان به شهادت نرساندند؟
رییس جمهوری گفت: آنها خواستند انقلاب ما را از این طریق از بین ببرند که موفق نشدند سپس جنگ 8 ساله ایجاد کردند که باز هم موفق نشدند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری این نکته که قبل از انقلاب عمدتا مصرف کننده سلاح بودیم، گفت: پس از انقلاب مدتی تعمیرکار سلاح خوبی بودیم چرا که به ایران قطعات نمی دادند اما کم کم وارد فاز بعدی و مهندسی معکوس شدیم.
وی ادامه داد: ببینید امروز به چه نقطه ای رسیدیم نه تنها ابزار کپی کرده و می سازیم بلکه از این مرحله عبور کرده ایم و به سمت طراحی ، ساخت و خودکفایی حرکت کرده ایم و در بسیاری از زمینه ها خودکفا شده ایم.
وی این قدرت جمهوری اسلامی ایران را علیه هیچ کس و هیچ کشوری ندانست و گفت: این قدرت برای حراست از سرزمین و منافع ما است و این قدرت به نفع کشورهای منطقه هم خواهد بود.

** قدرت ایران پشتوانه ثبات منطقه است
رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود قدرت ایران را پشتوانه ثبات منطقه دانست و گفت:ما آمادگی داریم با کشورهای در منطقه که دارای هدف واحد هستیم، همه ثبات می خواهیم و به دنبال مبارزه با تروریسم هستیم، نوعی هماهنگی، همکاری و حتی ائتلاف تشکیل دهیم تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.
روحانی با یادآوری حساسیت دیپلمات ها در مذاکره برای صنعت دفاعی خاطرنشان کرد: اگر شرایطی به وجود آمد که صورتجلسه مذاکرات در اختیار مردم قرار گیرد، خواهید دید که دیپلمات ها در دفاع از صنعت دفاعی همچون شیر غریده اند.
وی اظهارداشت: امروز تنها چیزی که مطرح کرده اند این است موشکی نسازید که از ابتدا طراحی آن برای سلاح هسته ای باشد. ما هیچگاه بدنبال این کار نبوده و نیستیم.
وی تاکید کرد: می بینید که در برجام در مورد بحث نظامی به هیچ عنوان مساله ای وجود ندارد که نیروهای مسلح ما قدمی در راهبردها و اهداف خود کوتاه بیایند.

** برای تهیه، ساخت و فروش سلاح لازم از هیچکس اجازه نمی گیریم
رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما از هر کجا که لازم بدانیم سلاح می خریم و منتظر اجازه هیچکس نخواهیم بود و اگر هم لازم باشد سلاحمان را بدون هیچ ملاحظه ای خواهیم فروخت.
روحانی با تاکید بر ادامه تقویت بنیه دفاعی کشور گفت: ما راه تقویت بنیه دفاعی کشور را ادامه می دهیم تا به اهداف مدنظر دست یابیم و همیشه باید آمادگی لازم برای دفاع خود از سرزمین ، ملت و منافع مان داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، موشک نقطه زن فاتح 313 امروز (شنبه) همزمان با 31 مردادماه روز صنعت دفاعی با حضور رییس جمهوری در سازمان هوا فضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد؛ موشکی که جمهوری اسلامی ایران را در جمع انگشت شمار کشورهای صاحب موشک های سوخت جامد مرکب نقطه زن با برد 500 کیلومتر قرار داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر