۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۶۲۰۲
سران آل سعود ضمن حمایت های مالی از گروه های تروریستی در منطقه برای تنش آفرینی، هزینه بالایی را در بخش نظامی خود اختصاص داده و در این راستا بیش از 15 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی طی یک سال اخیر داشته است که این امر به اعتقاد کارشناسان این کشور را به سوی فروپاشی سوق می دهد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره اقتصاد عربستان سعودی امسال شاهد کسری بودجه سنگینی بوده است.

بنابر این گزارش، اقتصاد عربستان که علائم فروپاشی آن کاملا آشکار شده کاهش بودجه عمومی بیش از130 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است.

المسیره افزود: این بودجه صرف هزینه های سنگین تسلیحاتی و خرید پایگاه های بین المللی کشورهای حامی حمله و تجاوز به یمن شده است.

اسماعیل المحاقری، گزارشگر المسیره در این باره گفت: نگاهی به اقتصاد عربستان سرعت سریع آن به سوی فروپاشی اقتصادی را نشان می دهد که علت آن اتخاذ سیاست بی پروایی در منطقه و تجاوز ظالمانه به یمن و هزینه های سنگین تسلیحاتی و جلب وفاداری بین المللی بوده است.

المحاقری افزود: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول بیش از یکصد و سی میلیارد دلار کسری بودجه عربستان طی سال جاری بوده است که این میزان بیست در صد تولید ناخالص داخلی این کشور است و علت آن نیز کاهش بسیار ارزش نفت خام و هزینه های تجاوز به یمن بوده است و برآوردهای اولیه نشان می دهد که در نیمه اول ماه آوریل به حدود سی میلیارد دلار رسیده است.

گزارشگر المسیره در ادامه گفت: عربستان در شش ماه اخیر هزینه های سنگینی را متحمل شده به گونه ای که مبلغی بالغ بر پانزده میلیارد دلار تحت عنوان قراردادهای خرید سلاح و راکتورهای هسته ای به دولت روسیه پرداخت کرده و همچنین صحبت خرید هواپیماهای غیر نظامی و جنگی را با فرانسه مطرح کرده است.

این در حالی است که عربستان برای جلب رضایت آمریکا و جلب اعتماد این کشور به عنوان منبع اصلی تسلیحات تلاش زیادی کرده است.

المحاقری اضافه کرد: البته این به جز تعهداتی است که نظام عربستان در مقابل مصر، پاکستان و سنگال و کشورهای دیگر دارد.

وی گفت: عربستان در این راستا و برای تامین کسری بودجه عمومی کشورش در اولین گام اوراق قرضه ای به ارزش 15میلیارد ریال صادر کرد که چند روز پیش فهد المبارک، رئیس بانک مرکزی عربستان آن را تایید کرد.

وی همچنین گفته است که دویست و چهل و چهار میلیارد ریال از ذخایر پولی کشور از آغاز سال برای بر طرف کردن نیازهای پولی دولت برداشت شده است.

فهد المبارک همچنین اشاره کرده است که مقابله با کسری بودجه از طریق برداشت ذخایر پولی و فروش اوراق قرضه و با هدف تامین کسری پیش بینی شده بودجه صورت گرفته است و برآوردهای اولیه آن را صد و چهل و پنج میلیارد ریال سعودی تخمین زده است.

وی دلیل این اقدام را افزایش هزینه های دولتی و ادامه کاهش قیمت های نفت عنوان کرده است.

گزارشگر المسیره تصریح کرد: پیش بینی می شود صدور این اوراق قرضه طی ماه های آینده افزایش یابد.

المحاقری گفت: حقیقتی که باید به آن اشاره کرد باتلاقی است که عربستان در آن فرو افتاده است و این کشور علاوه بر اینکه باید بهای بی مبالاتی و توطئه های خود در تجاوز به یمن را در زمینه های امنیتی و نظامی باید بپردازد همان هزینه ها را نیز باید در زمینه اقتصادی متحمل شود.

نشانه های این اقدامات به طور ملموس و به سرعت بیانگر فروپاشی اقتصاد عربستان سعودی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر