۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۱۶۱۶۷
پس از «چاک شامر» که پیشتر اعلام کرده بود به «برجام» رأی منفی خواهد داد یک سناتور دموکرات دیگر هم سه‌شنبه مخالفت خود را با نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ که آمریکا تنها یکی از طرف‌های امضاکننده آن است اعلام خواهد کرد.
 قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا احتمالاً روز سه‌شنبه که سناتور «رابرت منندز» درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اعلام موضع می‌کند، یک گام دیگر به رد سند پایانی این گفت‌وگوها که آمریکا تنها یکی از طرفهای امضاکننده آن است، نزدیک خواهند شد.

این سناتور ایالت «نیوجرسی» روز جمعه گفت که سه‌شنبه درباره «برجام» صحبت کرده و تصمیمش درباره رأی مثبت یا منفی به آن را اعلام خواهذ کرد.

به نوشته خبرگزاری «سی‌ان‌ان» انتظار می‌رود رأیی که «منندز» از آن سخن می‌گوید رأی منفی باشد. «منندز» که قبلاً عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا بود، به شدت مخالف رویکرد «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بود و بارها با آن اعلام مخالفت کرده بود.

در صورتی که او مطابق انتظارها، رأی مخالف با «برجام» را اعلام کند، پس از سناتور «چاک شامر» دومین سناتور دموکرات ضد توافق ایران لقب خواهد گرفت.

نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال رد «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» با استناد به قانونی پیشتر تصویب شده در آن کشور هستند. اوباما گفته در صورت رد این سند رأی کنگره را به موجب اختیارات خود وتو خواهد کرد.

نمایندگان مجلس سنا با این فرض که تمامی ۵۴ عضو جمهوری‌خواه به «برجام» رأی منفی بدهند، به همراهی ۱۳ دموکرات (۶۷ رأی) برای ابطال وتوی اوباما با کسب دو سوم آراء (۶۷ رأی) و رد بازگشت‌ناپذیر آن نیاز دارند.

از میان ۴۶ قانونگذار دموکرات در مجلس سنا تا کنون ۱۹ قانونگذار موافقت خود را با «برجام» اعلام کرده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ۴۳۵ عضو که ۲۴۷ نفر آنها جمهوری‌خواه هستند برای ابطال وتوی اوباما، نیازمند کسب دو سوم آراء (۲۹۰ رأی) است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر