۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۶۰۷۹
کارشناس اقتصادی خبر داد:
یک کارشناس مسایل اقتصادی با بیان آنکه اقتصاد کشور با چالش های مختلفی دست به گریبان است، گفت: ایران با بکارگیری تمام ظرفیت ها و بها دادن به مقوله تولید داخلی می تواند به یک الگوی عملیاتی توسعه ای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دست یابد و موضوع تعامل با دنیا را تعریف کند.
علی دینی ترکمانی افزود: بی تردید یکی از ریشه های ایجاد بحران اقتصادی در هر کشور، عدم بکارگیری ظرفیت های بالقوه است بنابراین اهتمام در استفاده از تمام ظرفیت های موجود و رعایت سایر مولفه های اقتصادی از الزامات دسترسی به استقلال و خودکفایی در حوزه اقتصاد به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر توجه به توانمندی داخلی، باید نگاهی به توسعه روابط بین المللی داشته باشیم، اظهار داشت: امروزه بسیاری از کشورها با توجه به بحران اقتصادی جهانی که به خصوص در دهه های اخیر نوسانات بسیاری داشته، رویکرد توسعه روابط خود را تعریف می کنند.
این تحلیلگر اقتصادی؛ با اشاره به اهمیت ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک و منابع طبیعی نفت و گاز و انرژی در منطقه و جهان، گفت: کشور ما در تمام حوزه های صنعتی، کشاورزی، تجارت، ترانزیت و دانش و فناوری دارای توانمندی است که با اولویت بخشی به این حوزه ها می تواند در مسیر توسعه اقتصادی گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه باید توسعه صنایع وابسته به نفت، گاز و انرژی را در اولویت ها توجه خود قرار دهیم، افزود: با سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی و بکارگیری تکنولوژی روز می توانیم امکان تبدیل مواد پتروشیمی به محصولات کاربردی برای تکمیل زنجیره تولید داخل را فراهم کرده و از افزایش حجم واردات به کشور جلوگیری کنیم.

دینی ترکمان با بیان اینکه نیمی از ظرفیت های اقتصادی برغم پتانسیل های موجود خالی مانده است، افزود: اکنون روزهای سخت اقتصادی را با تکیه بر توانمندی ها گذرانده ایم اما باید با یک خیزش جدید در سایه عزم جدی دولت و ملت، وضعیت خود را در منطقه و دنیا بهبود بخشیم.

وی رسالت اصلی اقتصاد مقاومتی را شناسایی و رفع نقاط ضعف و ایجاد فرصت های جدید از طریق تکیه بر نقاط قوت دانست و افزود: ضرورت ایجاب می کند به منظور حفظ استقلال اقتصادی در شرایط کنونی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پایبند باشیم.

این کارشناس اقتصادی لازمه اقتصاد مقاومتی را ارزشگذاری نسبت به اقتصاد مردم محور دانست و افزود: حضور جدی و اثرگذار مردم در عرصه اقتصاد مستلزم بسترسازی، ایجاد امکانات و فراهم آوردن تسهیلات، شفاف سازی و ثبات در سیاست های پولی و مالی کشور است.

وی افزود: در چنین شرایطی صاحبان سرمایه، صنعتگران و عناصر زنجیره تولید به امر مهم تولید ملی بها خواهند داد و مردم نیز با استقبال از محصولات داخلی از ساخت داخل حمایت خواهند کرد و با اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی، فضای کسب و کار، تولید ملی تقویت خواهد شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی قادر است، زمینه مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی فراهم کند، افزود: تقویت همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و دنیا می تواند بازارهای هدف را برای فروش محصولات تولیدی فراهم کند.

لازم به ذکر است؛ اقتصاد مقاومتی واکنشی منطقی و عملگرا به تحریم هاست که در سال های اخیر علیه فضای اقتصاد ما وضع شده که در این الگو تکیه بر تمام ظرفیت های موجود از جمله آحاد جامعه، بهره وری، کارآیی، خلاقیت، ساخت داخل، الگوی مصرف و غیره در دستور کار قرار می گیرد و ضمن بها دادن به توانمندی های داخلی، با تجارب جامعه جهانی نیز فصل مشترک دارد و راه اصلی رسیدن به خودکفایی و حفظ استقلال اقتصادی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر