۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
کد خبر: ۱۶۰۳۷
این روزها کشمکش موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، به یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در رسانه های بین المللی تبدیل شده است؛ کشمکشی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل سعی دارد آن را به نفع خود و در راستای مخالفت با توافق هسته ای سوق دهد. با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که این تلاش ها، در میان خود مقامات اسرائیلی نیز با مخالفت هایی روبه رو شده است.
روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی به تلاش های نتانیاهو برای جلوگیری از تأیید توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا اشاره کرده و می نویسد، این تلاش ها سبب ایجاد نگرانی حتی در میان آن دسته از سیاستمداران اسرائیلی شده که خود با توافق مخالف اند. نگرانی آن ها از این است که تلاش های نخست وزیر این رژیم، سبب وخیم تر شدن روابط اسرائیل با آمریکا شود.

نزدیک به پنج ماه پس از آنکه نتانیاهو توانست با پیروزی در انتخابات پارلمانی، برای سومین بار به نخست وزیری رژیم اسرائیل برسد، نگرانی های فزاینده ای در این رژیم شکل گرفته و تلاش های وی علیه توافق هسته ای ایران، با نوعی تشویش از سوی دیگر سیاستمداران پیگیری می شود، حال آنکه قرار است نمایندگان کنگره آمریکا ماه آینده و پس از پایان تعطیلات تابستانی درباره توافق هسته ای ایران رأی بدهند.

هرچند سیاستمداران و همچنین افکار عمومی اسرائیل عمدتاً با توافق هسته ای ایران مخالفند، این دلهره نیز وجود دارد که نبرد شدید جاری در کنگره درباره ایران، می تواند تأثیراتی منفی بر روابط رژیم اسرائیل با ایالات متحده داشته باشد. 

در همین راستا، روون ریولین، رئیس رژیم اسرائیل در انتقادی غیرمعمول و مستقیم، به نتانیاهو هشدار داد که مبارزه شدید وی برای به شکست کشاندن توافق هسته ای ایران، خطر بر هم زدن روابطی را به همراه دارد که برای امنیت این رژیم حیاتی است. وی گفت: «نخست وزیر، به مبارزه ای علیه ایالات متحده دست زده که گویی دو طرف (تل آویو و واشنگتن) با هم برابر هستند و این موضوع ارزش ضربه زدن به اسرائیل را دارد». 

اظهارات فوق، روز گذشته در قالب مصاحبه ای که ریولین با نشریه «معاریو» انجام داده بود، منتشر شد. وی طی روزهای اخیر در گفت و گوهای دیگری با دو روزنامه «یدیعوت آحارانوت» و «هاآرتص» نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرد. ریولین اظهار داشته: «من به او گفته ام و باز هم می گویم که این مبارزات، حتی آن هایی که منصفانه هستند، می توانند در نهایت به ضرر اسرائیل تمام شوند. ما به شدت در جهان منزوی شده ایم». 

دن مریدور، عضو حزب لیکود که تا سال 2013 به عنوان وزیر اطلاعات و انرژی اتمی در کابینه نتانیاهو حضور داشت، از جمله دیگر افرادی است که در این زمینه موضع گیری کرده و از نتانیاهو خواسته، نگرش خود را از مبارزه جاری در کنگره فراتر برده و منافع بلندمدت امنیتی مشترک میان رژیم اسرائیل و آمریکا، از جمله مسائل مربوط به مهار ایران را مورد توجه قرار دهد. وی گفته: «ما باید قادر باشیم با ایالات متحده گفت و گو کنیم».

این دیدگاه، در میان مردم عادی ساکن سرزمین های اشغالی نیز قابل مشاهده است؛ برای نمونه، لیراز میزراهی، یک معلم ساکن بیت المقدس می گوید، نتانیاهو باید اقدامات هراس افکنانه خود را کاهش داده، دست از جار و جنجال به راه انداختن بردارد و توسعه روابط اسرائیل با آمریکا را بر مبارزه برای به شکست کشاندن توافق هسته ای در کنگره مقدم بداند. 

گیدی ریهات، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری بیت المقدس می گوید، نگرانی بیشتر اسرائیلی ها درباره نبرد جاری در کنگره، ناشی از آن چیزی است که آن ها به عنوان دخالت عمیق نتانیاهو در یک مسأله حزبی و داخلی آمریکا از آن یاد می کنند. ریهات می افزاید: «وی (نتانیاهو) موضوع ایران را به یک موضوع محل منازعه تبدیل کرده و خود را در صف حزب جمهوری خواه قرار داده است... برخی از حامیان وی احساس می کنند که او بیش از حد یک دنده است... آن ها از این موضوع خسته شده اند». 

یکی از آخرین نمودهای تلاش های لابی گرانه نتانیاهو علیه توافق هسته ای ایران، در جلسه اینترنتی اخیر وی با رهبران سازمان های بزرگ یهودی آمریکا مشاهده شد که در جریان آن، نخست وزیر رژیم اسرائیل از راهبران مذکور خواست با آنچه وی یک «توافق خطرناک» می خواند، مخالفت کنند. 

دو روز بعد از این جلسه، مالکولم هونلین، مدیر اجرایی یکی از همین سازمان های یهودی به خبرنگاران اسرائیلی در واشنگتن گفت مبارزات شدید نتانیاهو سبب ایجاد «ناخرسندی» در میان جامعه یهودیان آمریکا شده است. وی اظهار داشت: «دولت اسرائیل نباید به یهودیان آمریکا بگوید که در قبال دولت خودشان چطور رفتار کنند؛ همان طور که ما نباید به اسرائیلی ها بگوییم که در قبال دولت خود چگونه رفتار کنند». 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر