۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۵۶۰۷
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: توصیه ما به عموم هموطنان این است که از خرید پرندگان زنده در شهرهای مختلف خودداری کنند، همچنین از خرید مرغ غیر کشتارگاهی و انتقال طیور زنده از منطقه‌ای به منطقه دیگر پرهیز نمایند.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه وضعیت کشور در زمینه بیماری آنفلوانزای مرغی در شرایط عادی است، گفت:طی روزهای آتی آخرین وضعیت عاری بودن از بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام خواهیم کرد.

 مهدی خلج اظهارداشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری اقتصادی مهلک صنعت طیور است که در طیور صنعتی و بومی می‌تواند مخاطره‌آمیز و تهدیدی برای سلامت و بهداشت عمومی باشد.

وی با بیان اینکه موج بیماری آنفلوانزای فوق حاد از سال ۲۰۱۴ در دنیا آغاز شد و در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۳ کشور جهان را درگیر خود کرد، افزود: ۱۸ خرداد ماه سال جاری، موارد مشاهده این بیماری در استان مازندران گزارش شد و در این راستا سازمان دامپزشکی با برنامه علمی پیشگیرانه اقدامات خود را برای مقابله و مبارزه آغاز کرد.

وی عنوان کرد: در این میان وزیر جهاد کشاورزی با دستور به روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور، ظرفیت‌هایی را برای حمایت از دامپزشکی ایجاد کرد و از طرفی استانداران نیز حضور اثرگذاری در این میان داشتند.

خلج تصریح کرد: در مجموع شرایط به گونه‌ای شد که امروز شرایط عادی داریم و هیچ گونه مخاطره‌ای نیز وجود ندارد، ضمن اینکه طی روزهای آتی آخرین وضعیت عاری بودن از بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته نبود بیماری به معنای عدم آمادگی ما نیست و سازمان دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه خود را انجام داده و آمادگی خود را در این زمینه حفظ کرده و می‌کند تا صنعت طیور را از گزند این بیماری مصون دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: توصیه ما به عموم هموطنان این است که از خرید پرندگان زنده در شهرهای مختلف خودداری کنند، همچنین از خرید مرغ غیر کشتارگاهی و انتقال طیور زنده از منطقه‌ای به منطقه دیگر پرهیز نمایند.

وی تأکید کرد: همچنین لازم است مردم در صورت مشاهده هرگونه تلفات طیور، موضوع را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

خلج در خصوص استفاده از ماده مالاشیت گرین برای ضدعفونی کردن برخی واحدهای پرورش ماهی قزل آلا نیز اظهار داشت: در گذشته برای مبارزه با بیماری‌های انگلی و قارچی از ماده ضدعفونی مالاشیت گرین که یک ماده صنعتی است استفاده می‌شد  اما در حال حاضر نباید چنین اقدامی انجام شود.

وی ادامه داد: درهمین راستا ماده جایگزین مالاشیت گرین از طریق فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها  عرضه می‌شود ضمن اینکه به پرورش دهندگان برای استفاده از این ماده اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: دامپزشکی بر اساس مسئولیت خود، تأمین بهداشت فراوده‌های خام دامی را بر عهده دارد که این وظیفه در سلامت انسان تأثیر اساسی دارد و قطع یقین حضور علمی و دقیق دامپزشکی موجب می‌شود تا مردم با اطمینان محصولات صنعت دام و طیور را خریداری کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر