۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۵۵۳۴
این گونه تهدیدات نظامی از سوی رژیم اسرائیل و حتی امریکا برای خود امریکایی ها نیز به مانند تبل تو خالی است که همگان می دانند استفاده از این ابزار برای آنها غیر ممکن است. در واقع نه امریکا و نه رژیم اسرائیل نه توانایی و نه جرأت حمله به ایران را ندارند و اگر داشتند، مطمئنا تا به امروز درنگ نمی کردند.
موضوع توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 همچنان یکی از موضوعات پرحاشیه در روزهای اخیر بوده است. در امریکا میان دولت اوباما و کنگره یک دوئل به وجود آمده است. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی و برخی مسئولان عربستانی نیز همچنان رجز خوانی می کنند.

نیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ـ که در روزهای منتهی به توافق، بیشترین تقلا برای به سرانجام نرسیدن مذاکره را انجام می داد ـ این روزها امیدش برای عدم اجرای توافق هر روز کم سوتر می شود. با این حال، جان کری نیز کنگره این کشور را از رد توافق اتمی با ایران برحذر داشت و گفت: این کار رژیم اسرائيل را منزوی‌تر خواهد ساخت. او همچنین به اسرائيل هشدار داد که یک‌تنه به ایران حمله نکند.

وزیر خارجه آمریکا همزمان در واشنگتن به رژیم اسرائیل هشدار داد از حمله یک‌تنه به ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بپرهیزد. جان کری در گفت‌وگو با شبکه "ان بی سی" و در پاسخ به اینکه آیا توافق هسته‌ای با ایران، حمله نظامی یا سایبری اسرائيل را محتمل‌تر کرده است، گفت: اگر چنین کاری انجام شود، اشتباهی بسیار بزرگ خواهد بود. وزیر خارجه آمریکا گفت: چنین حمله‌ای پیامدهای سنگینی برای اسرائيل و منطقه خواهد داشت و لازم نیست.

البته در حالی وزیر امورخارجه امریکا رژیم اسرائیل را از حمله یکجانبه به ایران برحذر می دارد که خود همچنان از روی میز بودن گزینه نظامی در مقابل ایران سخن می گوید. جان کری در سخنان خود در شورای روابط خارجی در نیویورک عنوان کرده بود، هیچ جایگزین دیگری برای گزینه نظامی غیر از توافق هسته‌ای وجود نداشت و اگر این توافق رد شود، تلاش‌هایی که به منظور مهار کارایی‌های هسته‌ای ایران انجام شده، خنثی شده و همه چیز به مرحله اول باز می‌گردد.

ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز در واکنش به تکرار تهدید گزینه نظامی از سوی کری گفت: متأسفانه وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر از طناب پوسیده توان آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی سخن گفت. ظریف این تهدیدها علیه ایران را توخالی و مربوط به قرن گذشته خواند و افزود: «خود ایشان و دیگر مقامات آمریکایی نیز بارها اذعان کرده‌اند که این تهدیدها هیچ تأثیری در اراده مردم ایران نداشته و وضعیت را به ضرر آنها تغییر خواهد داد، لذا بهتر است آمریکایی‌ها عادت دیرینه خود را فراموش کنند و زبان تهدید و تحریم علیه مردم بزرگ را یک بار و برای همیشه کنار بگذارند.»

هرچند تاکنون از بعد از انقلاب اسلامی، همواره یکی از ابزار در تقابل با انقلاب اسلامی استفاده از گزینه نظامی بوده است، روند تقابل این کشورها، نشان می دهد هیچ یک از آنها، جرأت استفاده از این ابزار را ندارند، زیرا یک بار در ابتدای انقلاب در جنگ میان ایران و عراق از این گزینه استفاده کردند و سرانجام استفاده از این روش را به چشم دیدند.

همانطور که قبلا نیز در گزارش های «تابناک» به آن اشاره کرده بودیم، کشورهایی که در تقابل با جمهوری اسلامی هستند، در صورتی که فکر می کردند می توانند از گزینه نظامی در تقابل با ایران بهره بگیرند و به اهداف خود دست می یابند، لحظه ای در به کارگیری از این ابزار درنگ نمی کردند.

همچنین حدود یک سال پیش محسن رضایی در گفت و گو با شبکه العالم در پاسخ به سؤالی پیرامون موضوع رژیم صهیونیستی و تقابل با ایران بیان می دارد: «اگر اسرائیل می توانست به ایران حمله کند، تا کنون تردید نمی کرد؛ آن چیزی که باعث شده که اسرائیل به ایران حمله نکند، این است که می داند اگر کوچکترین خطایی کند برای همیشه پرونده اش در دنیا بسته می شود و چیزی به نام اسرائیل نخواهد بود».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر