۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
کد خبر: ۱۵۳۵۲
وزارت خارجه انگلیس با انتشار مطلبی، به سوالات در خصوص وضعیت تجارت با ایران پس از توافق هسته‌ای پاسخ داده و نوشته است که لندن تلاش می‌کند هرچه سریع‌تر سفارت خود در تهران را بازگشایی کند.
وزارت خارجه انگلیس در مطلبی با موضوع پاسخ به سوالات متداول در مورد توافق هسته‌ای با ایران، علاوه بر تاکید چند باره درباره عزم خود در بازگشایی سفارتخانه‌اش در تهران به موارد دیگری نیز اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه انگلیس درباره تبعات تجارت با ایران بعد از توافق صورت گرفته در 14 جولای نوشت: «این توافق به طور نسبی تغییراتی را در توانایی داد و ستد با ایران ایجاد می‌کند. البته تحریم‌ها به فوریت فرو نمی‌افتند و آن‌ها مرحله به مرحله بوده و هرکدام بعد از اقدام‌هایی که ایران در انجامش متعهد شده اجرا خواهند شد. هنگامی که راستی آزمایی اقدام‌های ایران از سوی آژانس بین‌المللی هسته‌ای کامل شوند، آنگاه رفع جامع تحریم‌های اقتصادی و مالی اجرا می‌شوند. تحریم‌های مرتبط با اشاعه سلاح هسته‌ای تا زمانی که جامعه بین‌المللی اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران پیدا کند که البته ممکن است چند سال طول بکشد، در جای خود پا برجا خواهد بود.»

در ادامه این مطلب آمده است: «در صورت اجرای تعهدات ایران، آنگاه دولت انگلیس نیز به بخش مالی و تجاری برای استفاده بردن از این فرصت کمک می‌کند. با این حال دولت انگلیس به کسانی که مایل به تجارت با ایران هستند و البته شامل تحریم‌های فعلی نمی‌شوند، کمک می‌کند. البته متذکر می‌شود تا زمانی‌که تحریم‌ها در جای خود هستند حتی با شروع رفع تدریجی و مرحله‌ای تحریم‌ها ایران کشوری چالشی برای تجارت است. ما مایلیم با بازگشایی سفارتخانه خود در تهران از تجار انگلیسی حمایت کنیم. ما متعهد به بازگشایی سفارتخانه خود در ایران به محض رفع برخی موارد هستیم.»

وزارت خارجه انگلیس در بخشی دیگر به تحریم‌هایی که در جای خود باقی می‌مانند اشاره کرده و نوشت: «تحریم‌های مرتبط با موارد نقض حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم در جای خود باقی می‌مانند و فهرست این تحریم‌ها نیز موجود است. از سویی مسافرانی که از انگلیس عازم ایران هستند نیز با خطرات بزرگتری نسبت به ملیت‌های دیگر مواجه هستند و این به دلیل میزان بالای سوظن نسبت به انگلیس در ایران و نیز محدودیت لندن برای ارائه کمک در صورت بروز مشکل است.»

در ادامه این گزارش ویژه تاکید شده است که صدور کالاهای با کاربری دو منظوره به ایران تحت نظارت خواهند گرفت و راهنما در این زمینه در وبگاه وزارت امور خارجه انگلیس موجود است.

در بخش دیگر این گزارش به خطرهای داد و ستد با ایران اشاره و آمده است: «ایران یک بازار نوظهور با فرصت‌های بسیار است اما در هرحال مکانی چالش‌برانگیز برای تجارت است. قبل از امضا معاهدات تجاری با این کشور تلاش برای انطباق با ساز و کار تحریم‌ها مهم است و تجار حتی باید به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران نیز توجه داشته باشند.»

وزارت خارجه انگلیس دسترسی به خدمات بانکی و مالی ایران در برهه کنونی را تا زمانی که آژانس بین‌المللی هسته‌ای راستی آزمایی اقدام‌های مورد موافقت قرار گرفته از سوی ایران را تایید کند، بسیار مشکل دانست.

در بخش دیگر این گزارش به طور ضمنی بر معایب بسته بودن سفارتخانه انگلیس در تهران تاکید شده و‌ آمده است: «ما متعهد هستیم در اسرع وقت و با رفع موارد برجا مانده سفارتخانه خود را در تهران بازگشایی کنیم. البته این موضوع به موارد عملی مربوطه بستگی دارد.»

وزارت خارجه انگلیسی همچنین درباره نحوه دریافت روادید عبور به این کشور برای اتباع ایرانی نیز عنوان داشت: «از تهران کسی نمی‌تواند روادید ورود به انگلیس را دریافت کند. انگلیس بر تعهد خود در تعامل با مردم ایران حتی با توجه به عدم فعالیت سفارتخانه‌اش در تهران پایبند است. داوطلبان دریافت روادید عبور به انگلیس می‌تواند با مراجعه به مراکز ما در سرتاسر جهان روادید عبور به انگلیس را دریافت کنند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر