۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۵۱۶۴
مدیرکل پدافند غیرعامل کرمانشاه:
مدیرکل پدافند غیرعامل کرمانشاه گفت: طی سال 93 در استان کرمانشاه 62 دوره آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل با شرکت 5600 نفر برگزار شد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه از برگزاری 62 دوره آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل با شرکت 5 هزار و 600 نفر خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، پدافند یعنی دفاع همه جانبه بدون سلاح، اگر طالب صلح هستیم باید آماده جنگ باشیم، اگر آرامش صلح را می‌خواهیم باید خود را برای شرایط جنگی هم آماده کنیم، باید آسیب‌پذیری‌هایمان را کاهش دهیم، طوری که بتوانیم در برابر دشمن پایداری کنیم و دشمن باید بفهمد که با اعمال تهدید نمی‌تواند سیستم را به‌هم بریزد و اگر به این نتیجه برسد موجب بازدارندگی می‌شود.
"رضا محمودیان" مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار پایداری ملی در کرمانشاه به تشریح عملکرد و اقدامات این حوزه در استان پرداخته است که مشروح این گفت‌و‌گو را در زیر می‌خوانید.
پایداری ملی: چه آموزش‌هایی در حوزه پدافند غیر عامل به شهروندان ارائه شده است؟
محمودیان: در سال 93 با برگزاری بیش از 62 دوره آموزشی ویژه کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی حدود 5 هزار و 600 نفر آموزش دیدند و همچنین با توزیع بیش از 5 هزار بروشور آموزشی در سطح مدارس تلاش شد تا فرهنگ‌سازی لازم در این راستا صورت پذیرد.
پایداری ملی: چه اقداماتی در سطح ارگان‌ها و ادارات انجام گرفته است؟
محمودیان: برگزاری دوره‌های‌آموزشی توجیهی ضمن خدمت، عضویت دستگاه‌های اجرایی در کارگروه‌های تخصصی 12گانه، ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های لازم و بازدید و سرکشی از مراکز ثقل جزو مهم‌ترین اقدامات در این حوزه است.
پایداری ملی: مقوله پدافند غیر عامل در استان مرزی کرمانشاه به چه میزان مورد توجه قرار گرفته است؟
محمودیان: اهمیت این موضوع برای مرکز تا آن حد است که استان را جزو استان‌های درجه یک کشور در این خصوص تعریف کرده و همجواری با کشور بحران‌زده عراق، وجود گروهک‌های تروریستی، معضلات زیستی و... از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که این استان مرزی را برای کشور مهم تلقی کرده است.
پایداری ملی: به چه میزان از نخبگان و صاحب‌نظران این حوزه استفاده کرده‌اید؟
محمودیان: مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل همچون استفاده از تمام ظرفیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و تعامل سازنده با دانشگاه‌های استان، بنیاد نخبگان و... خود گواه این موضوع است، چرا که اعتقاد داریم نگاه علمی و فرهنگی به هر موضوعی می‌تواند راه را برای ارتقاء هموار سازد.
پایداری ملی: پدافند غیرعامل در چه حوزه‌هایی از سوی شما مورد تاکید و توجه قرار دارد؟
محمودیان: خصوصیت پدافند فراگیر و همه جانبه بودن آن است، اما امروزه با توجه به تهدیدات نوین قطعا پدافند در حوزه‌های سایبری، زیستی، فنی و مهندسی، کالبدی و مردم محور در رأس برنامه‌ها قرار دارد.
پایداری ملی: چه پژوهش و اقدام کاربردی در زمینه پدافند غیرعامل انجام داده‌اید؟
محمودیان: استان کرمانشاه در این حوزه بی‌تردید جزو سه استان برتر کشور است، چرا که تدوین طرح جامع پدافند غیر عامل و همچنین تدوین سند پدافند زیستی استان به عنوان الگویی در کشور قرار گرفت که به برکت همکاری بی‌شائبه پژوهشگران و صاحب‌نظران این مقوله تدوین شد و به عنوان استان پایلوت کشور لقب گرفتیم.
پایداری ملی: تهدیدات و نقاط قوت را در این زمینه شناسایی کرده‌اید؟
محمودیان: اساس پدافند غیر عامل مبتنی بر نقاط  swot یعنی شناسایی نقاط ضعف و قوت است، چراکه اگر تهدیدات احصاء نشود و نقاط ضعف شناسایی نگردد بی‌شک برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی با مشکل و خطا مواجه می‌شود و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد، بنابراین در این راستا گروه پایش تهدیدات تخصصی این اداره‌کل به دقت در جهت رصد تهدیدات و نقاط ضعف و قوت برنامه‌ریزی داشته و بسیار موفق عمل کرده است.
پایداری ملی: در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز عمومی به این مقوله توجه شده است؟
محمودیان: ابتدا باید پذیرفت که پدافند غیر عامل یک مقوله جدید است و کار جدید نیاز به فرهنگ سازی درازمدت دارد اما ما از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز غافل نبوده و نگاه اول خود را به مدارس متوجه ساخته‌ایم، چرا که اعتقاد داریم شکل‌گیری‌های ذهنی در مدارس متبلور می‌گردد و در این راستا تعاملات خوبی هم با سازمان آموزش و پرورش داشته‌ایم به گونه‌ای که یکی از کارگروه‌های تخصصی به عهده همین ارگان مهم است و در سال 93 در حوزه دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز موفق بودیم و چندین سمینار و همایش در سطح دانشگاهی برگزار شد و بازخوردهای خوبی هم داشت.
پایداری ملی: دستاوردهای این حوزه در مقابل تهدیدات احتمالی به حدی بوده که بتوان به عنوان یک نقطه قوت بدان نگریست یا اینکه فرهنگ‌سازی گسترش این مبحث و دستیابی به اهداف مورد نظر نیاز به زمان و برنامه‌ریزی دارد؟
محمودیان: همان‌طور که قبلا ذکر شد می‌توان پدافند غیر عامل را به سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت تقسیم کرد و در حال حاضر با توجه به تهدیدات فعلی آمادگی مقابله و پیشگیری تا حد زیادی وجود دارد اما بسته به نوع تهدید، قطعا دفاع متناظر با آن‌را می‌طلبد که باید با برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی و افزایش قدرت بازدارندگی مضاعف، توان مقابله با آن‌ها را  افزایش داد.
پایداری ملی: در پروژه مونوریل مقوله پدافند غیر عامل مورد توجه قرار نگرفت، چگونه از تکرار این اشتباه جلوگیری می‌کنید؟
محمودیان: تصویب مونوریل یا همان قطار شهری قبل از ایجاد تشکیلات پدافند غیرعامل در سطح استانداری‌ها بود، لذا به طور طبیعی در ابتدا این نگاه وجود نداشت اما پس از ایجاد تشکیلات پدافند غیر عامل، سه جلسه کارشناسی شورای پدافند غیر عامل با همین دستور کار برگزار شد و نهایتا مسئولان پذیرفتند که اصل موضوع با مفاهیم پدافند تناقض دارد و به‌ همین دلیل قرار شد که در قسمت‌های اجرا نشده یعنی حد فاصل چهارراه بسیج تا میدان فردوسی به صورت زیر سطحی اجرا شود و در خصوص آن بخشی که در سطح زمین قرار دارد و قبلا اجرایی شده بود نیز، شرکت مشاور موظف شد که پیوست ملاحظات پدافند غیر عامل را تهیه و  برای تصویب به دبیرخانه شورای پدافند غیر عامل ارائه دهد که هم اکنون در دستور کار قرار دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر