۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۴۷۸۷
گاردین فاش کرد:
روزنامه گاردین روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: براساس مدارک فاش شده توسط «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، دستگاه جاسوسی انگلیس از عملیات مربوط به حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن و پاکستان، پشتیبانی اطلاعاتی کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، این روزنامه انگلیسی نوشت: این مدارک که در اختیار گاردین قرار گرفته ؛ بیانگر آن است که سازمان 'ارتباطات دولت انگلیس' به همراه سازمان های جاسوسی آمریکا و استرالیا در جریان عملیاتی با نام مستعار 'اورهد' ، با جمع آوری اطلاعات از طریق سیستم های ماهواره ای، توانسته اند تا موقعیت افراد مورد هدفشان را در یمن و پاکستان که خارج از مناطق به رسمیت شناخته شده جنگی هستند، ردیابی کنند. 

این روزنامه انگلیسی نوشت: مدارک فاش شده حاکی از آن است که چطور یمن پس از جریان بمب گذاری ناکام 'عمر فاروق عبدالمطلب' هدف جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا قرار گرفته است.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: بر اساس این مدارک، سازمان ارتباطات دولت انگلیس متذکر شده است که تمرکز آژانس امنیت ملی امریکا بر یمن فرصت مناسبی برای مقامات انگلیسی خواهد بود تا به سرنخ هایی از رهبری گذشته این شخص دست یابد. 

گاردین همچنین نوشت که مدارک فاش شده حاکی از آن است که چگونه عملیات 'اورهد ' توانسته است حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را که در 30 مارس 2012 در یمن صورت گرفت و در جریان آن دو تن کشته شدند را پوشش دهد. 

این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به این عملیات هوایی و مشخصات افراد کشته شده در بولتن درون سازمانی، سازمان ارتباطات دولت انگلیس قید شده است، افزود: گاردین از سازمان ارتباطات دولت انگلیس خواست تا در خصوص دلایل انتشار این موضوع در بولتن سازمانی اش توضیح دهد و اینکه آیا افرادی از انگلیس در این عملیات شرکت داشته اند یا خیر؟

گاردین ادامه داد: اما این سازمان جاسوسی از ابراز هر گونه اظهار نظر امتناع کرد است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، مدارک فاش شده همچنین حاکی از آن است که سازمان ارتباطات دولت انگلیس تلاش کرده است تا عملیات مشابهی را در کشور پاکستان پایه گذاری کند. 

گاردین نوشت: همچنین بر اساس مدارکی که مربوط به ماه ژوئن سال 2009 می باشد سازمان ارتباطات دولت انگلیس با طرح گسترش مناطق جنگی از سوی آمریکا به معنای آنکه به بهانه جاسوسی از عراق و افغانستان، عملیات جاسوسی از پاکستان نیز افزایش یابد، موافق کرده است. 

این روزنامه انگلیسی همچنین به اشتراک گذاری اطلاعات میان سازمان ارتباطات دولت انگلیس و آمریکا اشاره کرد که باتوجه به اینکه برخی عملیات صورت گرفته در راستای کشتن افراد بوده، این سازمان جاسوسی چگونه این عملیات را توجیه می کند.

گاردین افزود: یک سخنگوی این سازمان جاسوسی در این خصوص گفته است این یک سیاست دیرینه ای است که ما در حوزه موضوعات امنیتی اظهار نظر نمی کنیم؛ اما تمام اقدامات سازمان ارتباطات دولت انگلیس براساس چارچوب و قوانین سخت حقوقی صورت می گیرد که درآن تمام اقدامات ما مجاز، ضروری و مناسب است.

گاردین همچنین متذکر شد که این روزنامه از مقامات دفتر نخست وزیری در خصوص نقش انگلیس در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا سووال شده است و به نقل از یک سخنگوی دولت نوشت: 'این یک سیاست دیرینه دولت است که در حوزه موضوعات امنیتی اظهار نظر نمی کنیم؛ اما از تمام کشورها می خواهیم که بر اساس قوانین بین المللی در جریان حملات نظامی و یا ضد تروریستی نسبت به تلفات مردم عادی مراقبت بیشتری را به عمل آورند. '

'جمیما استراتفورد' یک وکیل انگلیسی که مدارک فاش شده را برای روزنامه گاردین تحلیل کرده، گفته است: با در نظر گرفتن اینکه مدارکی که من ملاحظه کرده ام حقیقی است، اکنون این سوال مطرح است که تا چه میزان مقامات انگلیسی آگاهی به کارشان داشته اند و به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی برای آنچه خارج از چارچوب درگیری های مسلحانه بین المللی صورت گرفته، همراهی کرده اند. 

گاردین به نقل از این وکیل انگلیسی ادامه داد: وی سال گذشته گفته بود: چنانچه سازمان ارتباطات دولت انگلیس اطلاعاتی را به آژانس امنیت ملی آمریکا ارسال کرده که احتمال استفاده در برنامه های تعقیب توسط هواپیماهای بدون سرنشین وجود داشته، این کار احتمالا خلاف قانون بوده است.

این روزنامه همچنین با بیان اینکه مقامات و وزاری انگلیسی معمولا ضوابط خاصی را در تائید و یا رد هرگونه حمایت از برنامه های کشته شدن افراد دارند، افزود: شواهد آنقدر اندک است که شکایت صورت گرفته تنها بر اساس یک خط خبری در رسانه ها می باشد. 

گاردین افزود: 'دیوید اوماند' رییس پیشین سازمان ارتباطات دولت انگلیس نیز در نوامبر سال گذشته به جمع دو نماینده مجلس انگلیس - 'تام واتسون' و 'دیوید دیویس'- که طی نامه ای از دولت خواسته بودند تا اطلاعات مربوط به 'اشتراک گذاری اطلاعات' در جریان عملیات 'اورهد' را فاش کند، پیوسته است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از تام واتسون یکی از امضاء کنندگان نامه مزبور نوشت: دولت انگلیس همواره این رویه را پیش گرفته که مدعی است در جریان قتل های خارج از محدوده جنگی دست نداشته است. اما تمام نکات مبهم در این مدارک باید بطور کامل بررسی شود. 

گاردین با بیان اینکه انگلیس پیشتر چالش هایی را در این خصوص مواجه بوده است نوشت: در سال 2012 و بدنبال کشته شدن یک فرد پاکستانی، خانواده وی در انگلیس علیه دست داشتن سازمان ارتباطات دولت انگلیس در قتل وی شکایت کردند.

این روزنامه انگلیس افزود: با این حال قضات انگلیسی از صدور حکم بر اساس آنچه تخریب مناسبات بین المللی انگلیس خواندند، امتناع کردند.



ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر