۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۴۷۶۵
سازمان جهانی بهداشت:
سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه از ابتلای بیش از3 هراز شهروند یمنی به تب دانگ از ماه مارس و آغاز حمله هوایی عربستان و متحدانش به این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، «کریستیان لیندمیر» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در جمع خبرنگاران گفت که تعداد مبتلایان به تب دانگ در کشور جنگ زده یمن از ماه مارس 2015 ، 3 هزار تن اعلام شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود که این تعداد، به طور فزاینده ای افزایش یابد.

تب دانگ، تبی است که از طریق نیش پشه به افراد منتقل می شود.

تب دانگ (dengue) یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه آلوده Aedes منتقل می شود. علایم این بیماری تب بالای 41 درجه سانتیگراد، سردرد شدید، درد مفاصل، عضلات و چشم ها، بثورات پوستی، استفراغ و تهوع است.

در صورتیکه این عفونت به موقع تشخیص و درمان نشود، منجر به مرگ بیمار می شود.

بر اساس این گزارش، حملات هوایی عربستان و متحدانش به یمن که از ماه مارس (ششم فروردین) آغازه شده است، زیر ساخت های خدمات پزشکی یمن را که اساسا ضعیف بوده، فلج کرده است.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، تصریح کرد که کمبود آب آشامیدنی و نبود بهداشت و نظافت به شیوع این بیماری کمک کرده است.

وی ادامه داد: برخی سازمان ها و نهادهای محلی یمن ابتلای بیش از 6 هزار شهروند یمنی به این تب را گزارش کرده اند که این آمار ، دو برابر آمار اعلام شده رسمی یمن است.

این بیماری که به واسطه نیش پشه منتقل می شود در یمن شیوع پیدا کرده و میزان ابتلا به آن پس از حملات هوایی عربستان و متحدانش که مانع رسیدن هر گونه کمک های انسانی به این کشور می شوند و با هدف قرار دادن مراکز بهداشتی و بیمارستان ها سهم بسزایی در گسترش آن داشتند، رو به افزایش است.

لیندمیر تصریح کرد: بحران یمن تاثیر بسیاری بر عدم دستیابی شهروندان این کشور به آب آشامیدنی سالم، رعایت مسایل بهداشتی و خدمات پیشگیری و درمانی گذاشته است.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود حدود صدها یمنی طی هفته های آینده تنها در استان عدن، به این تب مبتلا شوند.

دولت عربستان به بهانه پاسخ به درخواست منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن و به منظور بازگرداندن وی، از ششم فروردین حملات گسترده ای علیه غیرنظامیان یمنی را آغاز کرد .

حمله عربستان به یمن با مشارکت کشورهای عربی به جز عمان و نیز حمایت آمریکا آغاز شد و تاکنون بیش از 9 هزار کشته و یا زخمی برجای گذاشته است.

بیش تر کشته ها و زخمی های تجاوز عربستان به یمن را شهروندان غیرنظامی به ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان تشکیل می دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر