۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۴۶۴۰
عدم مشارکت پیونگ یانگ در عملیات تروریستی
وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارنظری غیرمنتظره اعلام کرد، مستنداتی که نشان دهنده مشارکت کره شمالی در برنامه های مختلف تروریستی از سال 1987 تاکنون باشد، در اختیار ندارد.
این خبر از سوی خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی منتشر شد و این خبرگزاری با واکنش نسبت به اتخاذ شیوه دوگانه واشنگتن در قبال پیونگ یانگ آن را به باد انتقاد گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین گزارش خود پیرامون وضعیت تروریسم در جهان اعلام کرده است که کره شمالی از سال 1987 و در ماجرای بمب گذاری در هواپیمای خطوط هوایی کره جنوبی، تا به امروز هیچ فعالیت تروریستی نداشته است.

یونهاپ در گزارش خود نوشت: ادعای آمریکا مبنی بر عدم ارتباط کره شمالی با فعالیت های تروریستی در حالی صورت می گیرد که واشنگتن در جریان حمله نفوذگرهای اینترنتی به شرکت سونی پیکچرز در ماههای اخیر، کره شمالی را رسما به سازماندهی آن جریان محکوم کرده بود.

رسانه دولتی کره جنوبی یادآور شد: با توجه به تاکیدات مکرر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خصوص پیگیری ماجرای حمله نفوذگرهای اینترنتی به شرکت سونی پیکچرز و همچنین عدم وقوع هرگونه پیشرفت در مذاکرات خلع سلاح کره شمالی انتظار می رفت این کشور مجددا در فهرست حامیان تروریسم قرار بگیرد.

کره شمالی از سال 1987 و زمانی که 115 نفر از سرنشینان یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی کره جنوبی بر اثر بمب گذاری کشته شدند، از سوی آمریکا مقصر شناخته شد و در فهرست حامیان تروریسم قرار گرفت.

این کشور اما در سال 2008 و در دوران ریاست جمهوری جورج دبیلو بوش در ازای پیشرفت مذاکرات خلع سلاح اتمی، از لیست حامیان تروریسم خارج شد.

در حالی که ناظران وقایع دو کره در سئول رویکرد آمریکا در این رابطه را متناقض توصیف می کنند، وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود تاکید کرده است که پیونگ یانگ به طور کامل در راستای همکاری با تلاش های ضد تروریستی واشنگتن همکاری کرده است.

این گزارش همچنین از پیشرفت واقعی کره شمالی در حوزه مبارزه با پولشویی به عنوان یکی از منابع تامین کننده احتیاجات مالی تروریست ها تقدیر کرده است.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه شرکت «سونی پیکچرز» هدف حمله سایبری قرار گرفت در سخنانی که واکنش تند پیونگ یانگ را نیز در پی داشت، گفت: در حال بررسی بازگرداندن کره شمالی به لیست کشورهای حامی تروریسم است.

پس از سخنان «اوباما»، کمیسیون دفاع ملی کره شمالی به رهبری «کیم جونگ اون» هشدار داد: ارتش یک میلیون و 200 هزار نفری کشور آماده استفاده از همه جنگ افزارهای ممکن علیه آمریکا است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر