۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۴۶۴
قائم مقام صندوق توسعه ملی با بیان اینکه مدیریت مصرف و تقاضا بارزترین مصداق اقتصاد مقاومتی است،گفت:در شرایط تحریم که ورود مواد اولیه و منابع مالی خارجی بسته است، مصرف و تقاضا باید مدیریت شود.
به گزارش پايداري ملي،ˈمحمدقاسم حسینیˈ شنبه شب در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان اظهار کرد: 60 صندوق توسعه ملی در جهان فعالیت می کنند که اساسنامه هیچ یک از این صندوق ها شبیه صندوق توسعه ملی ایران نیست.

وی گفت: اساسنامه این صندوق در ایران توسط مجلس شورای اسلامی نوشته می شود ، بنابراین هرگونه تغییر در آن نیازمند ماه ها انتظار تا مطرح شدن موضوع در مجلس است.

حسینی اضافه کرد: بنابراین صندوق سعی دارد با برگزاری جلسات هم اندیشی و حضور پررنگ تر در استان ها نظرات و پیشنهادات را جمع آوری و به مجلس ارائه کند تا با تصویب قانون بودجه 1392 در مجلس، برخی از این تصمیمات نیز تصویب شود.

قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت:از ابتدای تشکیل این صندوق تاکنون 45 میلیارد دلار منابع در آن گردآوری شده که تاکنون 31 میلیارد دلار قرارداد عاملیت با بانک های کشور بسته شده و هم اینک 20 میلیارد دلار از منابع این صندوق به نفع پروژه های متقاضی مسدود شده است.

به گفته وی، این پروژه ها در بخش های مختلف فولاد، سیمان و پتروشیمی بسته شده است.

حسینی تأکید کرد:اعلام مسدودی منابع صندوق توسعه ملی بعد از بررسی پذیرش طرح های سرمایه گذاری در ارکان اعتباری بانک های عامل است و به بانک مرکزی اعلام می شود که مبالغ مورد نیاز طرح ها مسدود شود.

وی در مورد میزان قراردادهای منعقد شده برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون 31میلیارد دلار از منابع صندوق قرارداد عاملیت بسته شده و 20میلیارد دلار آن به نفع تسهیلات گیرندگان مسدود شده و از آن منابع استفاده شده است و حدود 330 تا 340 پروژه بزرگ ارزی از این منابع استفاده کرده است.

حسینی از ریاست شورای برنامه ریزی استان اصفهان خواست برای آشنایی بیشتر مدیران با عملکرد صندوق، کارگاه آموزشی ایجاد کند.

قائم مقام صندوق توسعه ملی همچنین در نشست ˈآشنایی با ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه و صندوق توسعه ملیˈ در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان گفت: وضعیت مالی این صندوق با در اختیار داشتن 45 میلیارد دلار منابع بسیار خوب است.

وی افزود: این صندوق مشکلی به لحاظ تامین مالی ندارد و برای انتخاب پروژه ها برای تخصیص اعتبار وارد اولویت بندی جدی نشده و هر پروژه ای که توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد را تامین می کند.

حسینی اظهار کرد: همچنان مدیران استانی بویژه در بخش بانک ها از چگونگی کار صندوق اطلاع جامعی ندارند و شرح وظایف صندوق برای استان ها روشن نیست.

وی گفت: بانک های عامل در شهرستان ها نمی توانند برای تخصیص اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه ای شرط بگذارند و یا متقاضی را ناگزیر کنند بخشی از تسهیلات دریافتی از سوی صندوق را به عنوان سپرده در بانک قرار دهد.

قائم مقام صندوق توسعه ملی تاکید کرد: براساس آخرین بررسی وزارت صنعت و معدن تاکنون سه هزار و 400 طرح پذیرش شده و به بانک ها برای دریافت تسهیلات از سوی صندوق معرفی کرده اما تاکنون این طرح ها به صندوق معرفی نشده است.

حسینی افزود: 50 درصد این پرونده ها مشکل معوقات بانکی داشته که به صندوق معرفی نشده است.

وی اضافه کرد: برای پیشبرد پروژه های قطار شهری در شهرستان ها نیز بر اساس اساسنامه صندوق، شهرداری ها باید بانک عاملی پیدا کنند که عاملیت پروژه آن ها به عهده بگیرد و در این شرایط صندوق برای اختصاص اعتبار مشکلی ندارد.

به گفته قائم مقام صندوق توسعه ملی، به جز مشهد در سایر شهرستان ها شهرداری ها نتوانسته اند با بانک عاملی به تفاهم برسند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر