۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۱۴۶۳
بحران مالی ادامه دارد و غرب تا به امروز با تبلیغات رسانه‌ای آن را به نفع خود حراج کرده است اما بدون شک این اقدام منفعت طلبانه به ضرر فرانسه تمام خواهد شد.
به گزارش پايداري ملي، سایت سراج24 نوشت: استیون کاتینگهام کارشناس علوم سیاسی ساکن نیویورک، معتقد است، همه این اقدام ها که در راستای شعار مبارزه با تروریسم شکل گرفته به دلیل تناقض در رفتار غرب با این مقوله می تواند در آینده ای نزدیک به ضرر غرب تمام شود.

دفاع از حقوق بشر و عدالت خواهی عده ای که شورای امنیت سازمان ملل را برای رسیدن به اهداف و منافع ملی خود تسخیر کرده اند ،این بار پروژه جدیدی را در آغاز سال 2013 در منطقه ای متفاوت تر نسبت به گذشته رقم زد.

این بار صحبتی از خاورمیانه نبود و حضور در سرزمین بکر و غنی آفریقا هدف مبارزه با یک شعار تکراری شد. مبارزه با تروریسم هدف مشترک غربی ها است ، هدفی که در هر جایی یک رنگ و بو دارد.

در مالی مبارزه با القائده است و به زبانی در سوریه مبارزه با بشار اسد؛یک روز مبارزه با صدام حسین در صدر سیاست خارجه آنهاست و یک روز هم به خاطر حادثه یازدهم سپتامبر، افغانستان میزبان نیروهای غرب و ناتو است.

در 11 ژانویه 2013 ارتش فرانسه برای کمک به نیروهای دولتی مالی و با هدف مبارزه با تروریسم و جلوگیری از پیشروی سلفی های وهابی در شمال این کشور وارد فاز نظامی شده و جنگنده ها و نیروهای نظامی خود را به این کشور منتقل کرد.

هر چند رسانه ها اعلام کردند که تصمیم مداخله با توافق اولاند رئیس جمهور فرانسه و همتای وی در مالی صورت گرفت ، اما شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع نامه 2089 عملا از اقدام فرانسه حمایت کرد و به عملیاتی شدن این پروژه سرعت بخشید.

سران اروپایی یکی پس از دیگری از این اقدام فرانسه و اولاند حمایت کردند.

یواخیم گوک رئیس جمهور و وستروله وزیر امور خارجه آلمان اقدام نظامی فرانسه در مالی را ستودند.

پس از اظهار نظرهای متعدد، وزیر کشور اسپانیا در مراکش و در جریان امضای یک تفاهم نامه امنیتی بین چهار کشور اسپانیا ،فرانسه،پرتغال و مراکش، ابتدا اعلام کرد که از فرانسه حمایت نمی کند اما روز بعد وزیر امور خارجه اسپانیا از کمک نظامی این کشور به فرانسه خبر داد.

وزارت دفاع انگلیس هم در پیامی اعلام کرد هواپیماهای جاسوسی خود با نام «سنینسال» را به مالی اعزام می کند.

اتحادیه اروپا هم در ادامه این حمایت ها بر حیاتی بودن اقدام فرانسه و شعار مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

البته این پایان ماجرا نبود زیرا که اوباما هم برای فرانسوی ها پیام حمایتی فرستاد و لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد حمایت پنتاگون از فرانسه افزایش خواهد یافت.

تلاش کشورهای اروپایی برای مبارزه با تروریسم در مالی دقیقا برعکس آنچه را نشان می دهد که در سوریه در حال رخ دادن است.

تمام کشورهای مذکور با هدف مبارزه با تروریسم به صورت مستقیم و غیر مستقیم از تروریست ها و گروه های تکفیری وابسته به القائده در سوریه حمایت مالی و نظامی می کنند که ریشه این گروه ها با تروریست های مستقر در شمال مالی یکی است.

فریدون زند، کارشناس روابط بین الملل ساکن بلژیک و رئیس موسسه مطالعات بین المللی هارلم در واکاوی اهداف این حمله معتقد است،فرانسه ابتدا با چهار نیت به مالی حمله کرد.

تثبیت حضور خود در مالی و یا به تعبیری قاره آفریقا،بهره مندی از شرایط اقتصادی مالی ، جلوگیری از نفوذ رقبا به آفریقا و در آخر بهبود جایگاه فرانسه در آفریقا از دلایل حضور فرانسه در غرب آفریقا بود

وی در تشریح این چهار نیت می گوید، فرانسه به دلیل سابقه استعماری همواره مورد سرزنش افکار عمومی این قاره قرار گرفته است که می خواهد با این اقدام اندکی از این بار و فشار روانی را بکاهد.

از سوی دیگر فرانسه به دلیل تحرک های اخیر برخی از کشورها در کشورهایی مثل لیبی، مراکش و یا حتی مصر و تونس، که در واقع رقیب دیپلماتیک و تجاری آن ها محسوب می شوند احساس نگرانی می کرد.

فرانسه در بیشتر تصمیم سازی های قاره آفریقا نقش دارد و این اقدام به تثبیت این جایگاه کمک شایانی کرد.

مهم ترین مسئله که شاید اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای قاره سبز را به حمایت از فرانسه مجبور کرد منابع غنی کشور مالی است.مالی یکی از بزرگترین کشورهای ثروتمند قاره آفریقا است که می تواند به حل بحران اروپا کمک قابل توجهی بکند.

با توجه به این اظهار نظرها به نظر می رسد که ثروت مالی می تواند در مقابل کمک نظامی دولت های اروپایی تا حدود زیادی به بحران مالی اروپا کمک کند.

از سوی دیگر استیون کاتینگهام ، کارشناس علوم سیاسی ساکن نیویورک در گفتگو با سراج 24، معتقد است، بحران مالی می تواند تا مدتی غرب را از منجلاب خاورمیانه بیرون بکشد.

از آنجایی که برنامه های آمریکا و غرب در سوریه بر خلاف آنچه که تصور می کردند، رخ داده و پیش می رود ، این اقدام بر علیه مالی می تواند به جبهه غرب نیرو و توان بدهد تا بتوانند دوباره به صحنه خاورمیانه بازگردند.البته می توان این نتیجه گیری را هم کرد که غربی ها برای فروش اسلحه و یا پر کردن ذخایر پولی خود که به علت جنگ افروزی تا به امروز خالی کرده اند به مالی نیاز مبرمی دارند.

کاتینگهام معتقد است، همه این اقدام ها که در راستای شعار مبارزه با تروریسم شکل گرفته به دلیل تناقض در رفتار غرب با این مقوله می تواند در آینده ای نزدیک به ضرر غرب تمام شود.

بحران مالی هم چنان ادامه دارد و غرب تا به امروز با تبلیغات رسانه ای آن را به نفع خود حراج کرده است اما آن چه که بر می آید بدون شک این اقدام منفعت طلبانه به ضرر فرانسه و حامیانش تمام خواهد شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر