۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۴۴۷۰
پیونگ یانگ:
سفیر کره شمالی در مقر سازمان ملل متحد با اعتراض به تلاش اخیر آمریکا در ارسال میکروب «سیاه زخم» به برخی کشورها بویژه کره جنوبی، اعلام کرد که واشنگتن با انجام این کار درصدد به راه انداختن جنگ میکروبی علیه پیونگ یانگ است.
واکنش «جا سونگ نام» به این موضوع که با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته، پس از آن انجام می شود که اخیرا رسانه های خبری از ارسال یک نمونه زنده از باکتری سیاه زخم به کشور کره جنوبی خبر داده بودند.

سفیر پیونگ یانگ در سازمان ملل متحد در نامه خود اعلام کرده است که آمریکا با انجام این کار قصد دارد علیه کره شمالی جنگ میکروبی به راه بیاندازد.

وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) اخیرا اعلام کرده بود که نمونه هایی زنده از باکتری سیاه زخم که قابلیت استفاده در تولید سلاحهای میکروبی را دارد به برخی کشورهای از جمله انگلیس، استرالیا، کره جنوبی و کانادا ارسال کرده است.

پنتاگون روز گذشته نیز در گزارشی از ارسال این میکروب به کشور ژاپن در سال 2005 خبر داد اما اعلام کرد که ارسال هیچ یک از محموله های یاد شده، عمدی صورت نگرفته است.

گفته می شود، میکروب سیاه زخم به آزمایشگاههای 19 ایالات آمریکا و همچنین شهر واشنگتن نیز فرستاده شده است.

«جا سونگ نام» همچنین در نامه خود به شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن رفتار در پیش گرفته شده از سوی آمریکا، از این نهاد بین المللی خواست در مورد ارسال یک نمونه زنده از باکتری سیاه زخم به پایگاهی آمریکایی در کره جنوبی تحقیق کند.

وی اعلام کرد: کره شمالی قاطعانه از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد موضع ارسال میکروب سیاه زخم را به عنوان بخشی از توطئه های آمریکا در جهت به راه انداختن جنگی میکروبی بررسی کند.

«جا سونگ نام» همچنین یادآور شد: این موضوع ثابت می کند واشنگتن خود را برای راه اندازی جنگی بیولوژیکی آماده می کند و می خواهد به طور هدفمند ملت کره را از این طریق نابود سازد.

کره شمالی پیشتر نیز با انتشار بیانیه ای اقدام آمریکا در انتقال میکروب زنده سیاه زخم به برخی کشورهای بویژه کره جنوبی را «جنایتی نابخشودنی» بر ضد ملت کره شمالی توصیف کرده بود.

این بیانیه همچنین کره جنوبی را به خاطر آنچه که سرپوش گذاردن بر این حادثه مهم نام برد، محکوم و تاکید کرد آنها برای مقابله با این بحران به موقع وارد عمل نشدند.

دولت کره جنوبی هم در واکنش به این موضوع اعلام کرد، حادثه یاده شده نقض توافقنامه حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک این کشور تلقی نمی شود.

در حالی که گفته می شود امسال پنتاگون چندین بار باکتری های زنده سیاه زخم را «به اشتباه» به آزمایشگاه هایی در آمریکا و کره جنوبی فرستاده است، مقام های وزارت دفاع آمریکا اعتراف می کنند که این وزارتخانه، سال 2008 نیز مرتکب خطای مشابهی در ارتباط با استرالیا شده بود.

این درحالی است که قرار بود باکتری های ارسالی به آزمایشگاه های یادشده ، قابلیت انتشار بیماری را نداشته باشد.

آزمایشگاه «داگوی» (Dugway) در بیابان های ایالت یوتا در آمریکا، از سال 1942 به این سو، مرکز آزمایش سلاح های میکروبی بوده است.

از کارکنان آزمایشگاه های دلاور (Delaware)، تگزاس و ویسکانسین، خواسته شده است که به عنوان پیشگیری، داروهای آنتی بیوتیک دریافت کنند.

این موضوع حتی باعث شده تا ده ها نفر در پایگاه هوایی اوسان در کره جنوبی نیز تحت درمان های پیشگیرانه قرار بگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر