۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۴۴۴۹
بر اساس آمارهای منتشرشده، حملات باج افزارها به‌خصوص دو نوع PoliceLockers و Cryptolockers در یک‌چهارم اول سال 2015 رشد بسیار چشمگیری داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، امروزه مجرمان سایبری با استفاده از باج افزارها (ransomware)، پول‌های زیادی را به دست می‌آورند. تنوع بسیار زیادی از این باج افزارها وجود دارد اما مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آنها، دو باج افزار PoliceLockers و Cryptolockers هستند. هکرها از طریق این باج افزارها سامانه کاربر قربانی را از راه دور قفل کرده و یک پیام هشدار برای کاربر می‌فرستند که در آن از کاربر درخواست باج می‌کنند و درازای دریافت پول قفل سامانه قربانی را باز می‌کنند.
هکرها در اکثر اوقات یک محدوده زمانی را برای قربانی مشخص می‌کنند و به قربانی هشدار می‌دهند که در صورت نپرداختن پول در آن مدت‌زمان مشخص، کلید باز کردن قفل را پاک خواهند کرد که در این صورت کاربر دیگر امکان دسترسی به فایل‌های خود را نخواهد داشت.
مطالعات نشان‌دهنده رشد این‌گونه حملات است و متأسفانه اکثر سامانه‌ها نیز به این بدافزارها آلوده می‌شوند، به دلیل اینکه کاربران از خطر این‌گونه بدافزارها آگاهی ندارند و به‌راحتی بر روی هرگونه لینک ناشناخته‌ای کلیک می‌کنند و هرگونه فایل ناشناخته‌ای را بدون بررسی دانلود می‌کنند. دامنه قربانیان این بدافزار، گستره‌ای از کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ گرفته تا دستگاه‌های تلفن همراه و کنسول‌های بازی‌های ویدئویی را شامل می شود.
راه‌های جلوگیری از آلوده شدن به این بدافزار
در پایان برای اینکه کاربران از خطر این‌گونه حملات در امان باشند، باید به دو نکته زیر توجه کنند:
•    همواره فایل‌هایی که برای شما ارسال می‌شود را با آنتی‌ویروس بررسی کنید.
•    همواره یک نسخه پشتیبان از فایل‌های خود بگیرید؛ مخصوصاً فایل‌هایی که برای شما مهم هستند.
اگر کاربران به توصیه‌های بالا عمل کنند احتمال آلوده شدن سامانه‌هایشان کاهش خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر