۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۴۳۲
چالش برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های اقتصادی علیه کشور و آینده این موضوعات، آن چیزی است که روز گذشته مقامات اسرائیلی و همچنین هنری کسینجر درباره آن سخنانی گفته‌اند.

به گزارش پايداري ملي، اجلاس سالیانه داووس که گردهمایی اقتصاددانان بزرگ دنیاست و در سوئیس در حال برگزاری است، صرف‌نظر از موضوعات جهانی همچون رکود و بحران اقتصاد جهان، به شدت بر موضوع ایران تمرکز کرده است. چالش برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های اقتصادی علیه کشور و آینده این موضوعات، آن چیزی است که روز گذشته مقامات اسرائیلی و همچنین هنری کسینجر درباره آن سخنانی گفته‌اند.به گزارش «تابناک»، در حالی که دیروز در اجلاس داووس مقامات اسرائیلی تأکید کرده‌اند که گزینه نظامی همچنان باید یک گزینه مطرح در قبال برنامه هسته‌ای ایران روی میز باشد، هنری کسینجر گفته است: در صورت دست‌ نیافتن به یک توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران، این موضوع به بحران جدی در آینده‌ای قابل پیش‌بینی تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل و همچنین ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم، بار دیگر دیروز در داووس بر لزوم مطرح بودن گزینه نظامی علیه ایران تأکید کرده‌اند.

در این باره شیمون پرز ادعا کرده است: باید همچنان به تلاش برای گفت‌وگو ادامه داد، ولی باید در افق همچنین گزینه نظامی مطرح باشد زیرا اگر ایران احساس کند که فشار‌ها تنها اقتصادی و سیاسی است به این موضوع اهمیت نخواهد داد.

همچنین نتانیاهو که به تازگی نخست وزیر اسرائیل برای دومین بار در انتخابات پارلمانی این کشور شده، بر لزوم مطرح بودن گزینه نظامی تأکید کرده است؛ اما ایهود باراک که گفته قصد بازنشستگی دارد، لزوم کاربست تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران را مطرح کرده و گفته است: باید به فکر تحریم‌های قوی‌تر و جدی‌تری بود که بتواند همه واردات و صادرات ایران را قرنطینه و ایزوله کند؛ اما وی اظهار کرده است که چین و روسیه با این تحریم‌ها موافقت نخواهند کرد.

وی نیز از گزینه نظامی غافل نمانده و گفته، هرچند واشنگتن خواهان آزمایش همه گزینه‌ها پیش از رسیدن به گزینه نظامی است، برای حملات هدف‌دار آماده باشد؛ وی لزوم این کار را برای به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران و یا شاید اقناع آن مد نظر گرفته است!

اما از سویی، هنری کسینجر، وزیر سابق امور خارجه آمریکا اعلام کرده است، به نظر وی به زودی موضوع هسته‌ای ایران به اوج خواهد رسید.

وی افزوده است: به زودی باید تصمیم گرفت که باید چگونه واکنش‌هایی در قبال ایران تعیین شود و یا اینکه پیامدهای تصمیم‌گیری نکردن چه خواهد بود. من بر این باورم که این نقطه اوج در آینده‌ای نزدیک و قابل پیش بینی فرا خواهد رسید.

کسینجر تأکید کرده است که باید از مذاکره با ایران به عنوان یک شانس واقعی یاد شود. همچنین اقدام یک‌جانبه نظامی اسرائیل علیه ایران، باید آخرین و بد‌ترین گزینه در نظر آورده شود. وی ادامه داده که به نظر وی، ایران در دولت جدید اوباما به عنوان یک موضوع اساسی مطرح خواهد بود.

گفتنی است، اجلاس داووس امسال به دلیل موضوعات مهمی که در سرتاسر جهان وجود دارد، از اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ موضوعاتی که از بحران اقتصادی در غرب تا سیاست خارجی جدید آمریکا در قبال ایران و برنامه هسته‌ای ایران را نیز در بر می‌گیرد. در واقع اجلاس امسال، تلفیقی از مسائل اقتصادی و جنبه‌های سیاسی و سیاست خارجی را با هم در بر دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر