۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۱۴۳۰۷
دومین دوره آموزشی عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل مختص مدیران استان خوزستان برگزار شد.

در دومین روز از دوره های آموزشی عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل ، دوره تخصصی مدیران با حضور مدیران و اعضای شورای اداری استان در محل سالن همایش شهید هاشمی استانداری برگزار گردید.

در این دوره فشرده به مباحث اصول و مبانی پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و سناریو نویسی و اقتصاد مقاومتی، تهدیدات سایبری، جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و تهدیدات زیستی توسط اساتید دانشگاه مالک اشتر پرداخته شد.

در این دوره ی آموزشی دکتر امیر صوفی پس از تبیین اصول و مبانی پدافند غیرعامل به پدافند سایبری پرداخت و تهدیدات آن را تبیین کردند.

وی سه ویژگی اصلی امنیت در حوزه ی سایبری را محرمانگی، صحت و دسترس پذیری بیان کرد و سپس تهدیدات را به سه دسته سخت، نیمه سخت و نرم تقسیم بندی و جنگ سایبری را از مصادیق تهدیدات نیمه سخت معرفی نمود.

وی به تعریف فضای سایبر، سرمایه ملی سایبری، تروریسم اینترنتی و حملات سایبر تروریسم پرداخت و گفت: حملات ویروس هایی مانند استاکس نت و فلیم(flame)که توسط برخی از کشورها تولید و مورد استفاده قرار گرفته است از جمله حملات سایبر تروریسم می باشد و امروزه جنگ سایبری خود می تواند زمینه ساز جنگ در عرصه های دیگر شود.

سپس با اشاره پنج عرصه هوا، دریا، زمین، فضا و اخیراً سایبر در جنگ های نوین امروزی، از تشکیل ارتش سایبری توسط برخی از کشورها، که نشانه ی جدی بودن تهدیدات در عرصه سایبری در جنگ های عصر حاضر است خبر داد و گفت: تغییر رویکرد تهدیدات از جنگ های مستقیم به جنگ های نیابتی در منطقه، جنگ سایبری را به یکی از سناریوهای محتمل در زمینه ی بروز تهدیدات منطقه ای تبدیل کرده است.

دکتر امیر صوفی ضمن تقسیم بندی منشأ تهدیدات سایبری به افراد و نرم افزارهایی مانند ویروس ها، کرم ها، تروجان ها، و اخیراً نرم افزارهای اشتراک گذاری، بازی های آنلاین و نرم افزارهای کرک شده افزود: متأسفانه میزان تهدیدات و جرائم رایانه ای و سایبری در کشور در حال افزایش است.

وی با تقسیم بندی تهدیدات در فضای سایبر به دو گونه ی فعال و غیرفعال گفت: با ورود تلفن های همراه هوشمند و ارائه نرم افزار های شبکه ی اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه شاهد باز شدن عرصه جدیدی در جاسوسی اطلاعات شخصی افراد هستیم.

سپس به تبیین تکنیک های مهندسی اجتماعی که هدف آن هاجمع آوری اطلاعات عمومی افراد می باشد پرداخت و گفت: نیمی از تکنیک های مهندسی اجتماعی وابسته به فضای سایبر است که این خود مؤید مهم بودن فضای سایبر می باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر