۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۴۰۹۹
تحلیلگر روس:
تحلیلگر و کارشناس مسایل سیاسی در روسیه اعلام کرد: سیاست ها و اقدامات عربستان سعودی و ترکیه امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه را به خطر انداخته است.
تحلیلگر روس درمورد سیاست های این دو کشور در سطح منطقه ای خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و ترکیه از نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه هراسان هستند و برای محدود کردن این نفوذ به هر اقدامی حتی مغایر با معیارهای بین المللی دست می زنند.

وی افزود: ریاض و آنکارا با حمایت گسترده از گروه های تروریستی بین المللی در سوریه، برای سرنگونی حکومت این کشور اقدام کردند که بر اثر آن صدها هزار نفر کشته و مجروح شده و خرابی های بسیار گسترده ای را در این کشور به بار آورد.

به گزارش ایرنا، ایگور پانکراتنکو روز دوشنبه در مقاله ای در تارنمای روسی 'ایران رو' نوشت: عربستان سعودی و ترکیه که درگذشته به یکدیگر خصومت می ورزیدند با توجه به شرایط جدید بین المللی از مدتی پیش بطور همگام در مسایل منطقه ای عمل می کنند و این اقدامات امنیت کشورهای منطقه ازجمله عراق و لیبی را به شدت به خطر انداخته است.

پانکراتنکو به نقش عربستان سعودی و آنکارا در حوادث چهار سال اخیر سوریه اشاره کرد و نوشت: در حالی که عربستان سعودی نیاز تروریست ها را در سوریه با سخاوت تامین می کرد ترکیه نیز قلمرو خود را برای انتقال تروریست ها از نقاط مختلف جهان به سوریه باز گذارد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: اصل اساسی اول ائتلاف آنکارا و ریاض بر این پایه استوار است که 'حفظ رژیم بشار اسد از روی کار آمدن شبه نظامیان النصره و داعش در دمشق بدتر است در حالی که نفوذ فزاینده ایران در منطقه از فعالیت اخوان المسلمین خطرناک تر می باشد'.

به گفته این تحلیلگر روسی، دومین اصل مورد نظر در ائتلاف ترکیه عربستان این است که 'واشنگتن نگران درماندن در مسایل خاور میانه است و برای پیشبرد اهداف خود نسبت به تهران صلح دوستی از خود نشان می دهد و در عین حال دست ترکیه و عربستان سعودی را باز می کند تا خودشان به طور مستقل مسایل منطقه ای را حل کنیم.'

پانکراتنکو ادامه داد: این چکیده توافقات اساسی ترکیه و عربستان سعودی است که در جریان سفر دو ماه پیش رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به ریاض حاصل شد.

وی افزود: این دو کشور برای رسیدن به اهداف خود با یکدیگر متحد شده اند و اقدامات آنها در وهله اول حمایت از گروه های تروریستی برای مقابله و به ویژه بی ثبات کردن کشورهای دوست ایران شامل عراق و سوریه است.

تحلیلگر روس یادآوری کرد: عربستان سعودی در حمله به یمن هم از حمایت ترکیه برخوردار است و این اقدامات برای ضربه زدن به منافع ایران انجام می گیرد.

پانکراتنکو همچنین به مواضع مشترک آنکارا و ریاض در مسایل مصر و لیبی اشاره کرد که به گفته او در راستای توسعه طلبی سران عربستان و ترکیه و دخالت آنها در امور داخلی کشورهای منطقه اتخاذ می شود.

وی یکی از علت های اصلی نزدیکی ترکیه به عربستان را نیاز آنکارا به میلیاردها دلار سرمایه این کشور عنوان کرد که برای اقتصاد بحران زده ترکیه اهمیت حیاتی دارد.

تحلیلگر روس در پایان افزود: توسعه طلبی و منفعت طلبی سران این دو کشور و متحدان آنها وضعیت بسیار خطرناکی را در منطقه خاورمیانه به وجود آورده است که عواقب آن به زیان تمام کشورهای منطقه خواهد بود و فقط غرب و آمریکا و اسراییل از آن منفعت می برند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر