۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۱۴۰۸۰
عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: ايجاد مدارس مهارتی برای توليد محتوای سبز و پاک متناسب با فرهنگ و ارزش‌های جامعه در فضای سایبری ضروری است.

مهدی بازرگانی افزود: ایران به لحاظ نیروی انسانی و اخبار دارای ارزش خبری، از ظرفیت مناسبی برخوردار است اما متاسفانه در تولید محتوا برای فضای سایبری ضعیف است.

وی با اشاره به رتبه ایران در استفاده از اینترنت، اظهار كرد: ایران به لحاظ جمعیت و وسعت، جایگاه هفدهم دنیا را دارد، اما با ۴۶ میلیون كاربر و نفوذ ۵۳ درصدی اینترنت جایگاه سیزدهم استفاده از اینترنت را در دنیا به خود اختصاص داده است.

این مدرس دانشگاه با ابراز تاسف از ضعف در تولید محتوای سایبری در ایران، ادامه داد: این در حالی است كه ایران از نظر برخورداری از پهنای باند اینترنت، رتبه ۱۶۹ جهان را به خود اختصاص داده و در این بخش وضعیت مناسبی ندارد.

بازرگانی ایران را مصرف كننده محتوای تولید شده در دنیا خواند و خاطرنشان كرد: در شرایطی كه در كشورهای توسعه یافته نسبت مصرف محتوا به تولید آن یک به دو است، در ایران این نسبت چهار به یک است؛ یعنی چهار برابر تولید محتوا مصرف دارند.

وی متذكر شد: به طور قطع مصرف كننده بودن ایرانیان، زمینه تاثیرپذیری آنها را از فرهنگ تولید كننده‌های محتوای سایبری فراهم می‌كند.

به گفته این مدرس دانشگاه، هر كاربر اینترنتی باید دو برابر محتوایی كه دانلود می‌كند، آپلود و تولید محتوا داشته باشد.

وی یادآور شد: ایران با ۷۰ میلیون جمعیت و ۴۶ میلیون كاربر، سایت و محتوای درخور شأنی ندارد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، طبق بررسی رفتار كاربران ایرانی در «گوگل ترنز»، دانلود دانشگاه، عكس، فیلم و بازی بیشترین كاربرد از اینترنت بوده كه با تحلیل آن می‌توان به شخصیت‌شناسی و جامعه‌شناسی دست یافت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه استان زنجان، جایگاه هجدهم تولید محتوا برای فضای سایبری را در كشور به خود اختصاص داده است، گفت: تولید محتوای كاربران این استان نیز مانند میانگین كشور است و وضعیت مناسبی ندارد.

به گفته بازرگانی استان قم تولید محتوای مناسبی دارد و نسبت تولید به مصرف محتوای آن دو به یک است که دلیل این موفقیت را هم می‌توان در وجود حوزه علمیه و شهرک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در این استان برشمرد.

وی با انتقاد از خلاء ناشی از عدم وجود مراكز معتبر آموزشی و پژوهشی در تولید محتوای سالم در ایران، تصریح كرد: ایجاد كالج‌ها و انجمن‌های مهارتی برای تولید محتوای سبز، یعنی محتوای پاک و سالم متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ایران اسلامی ضروری است.

بازرگانی یادآور شد: تولید محتوا صرفا تولید عكس، فیلم، صوت و متن نیست بلكه می‌تواند سرویس‌های پردازشی باشد.

وی ناآگاهی از ظرفیت‌های موجود، نداشتن اعتماد و اعتقاد ملی به تولید ثروت از بستر سایبری، ضعف شدید آموزشی، كمبود كارشناسان خبره و نبود مراكز تولید محتوا را از موانع توسعه تولید محتوا در ایران برشمرد.

به گفته بازرگانی، نبود آرشیوهای مناسب، ناآشنایی با  مدیریت فضای سایبری و ضعف مهارتی در رسانه‌ها مانع تولید محتوای مناسب و متناسب با ظرفیت‌های موجود در ایران شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان تاكید كرد: مدیریتی جهادگونه با هم‌افزایی نهادهای آموزشی برای بهبود جایگاه تولید محتوا در ایران لازم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر