۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۳۹۶۲
هشدار بانک ساخت و توسعه اروپا
بانک ساخت و توسعه اروپا (EBRD) برای بیشتر کشورهای اروپای شرقی، رشد اقتصادی خفیفی را پیش‌بینی کرده و اعلام کرد: بحران اقتصادی روسیه به یک تهدید جهانی بدل خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، بانک ساخت و توسعه اروپا (EBRD)، اعلام کرد: برای بیشتر کشورهای اروپای شرقی، در آینده‌ای نزدیک، شاهد بهبود خفیف اقتصادی هستیم اما در چشم‌انداز رشد اقتصادی برای روسیه و اوکراین که بیش از یک‌سال است با هم دچار کشمکش سیاسی و نظامی هستند، امیدواری کمتری وجود دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل‌پرایس، بنابر اعلام EBRD، به‌رغم بهبود نسبی وضعیت اقتصادی در 33 کشور دیگری که این بانک از سال 1991 میلادی در آنها خدمات‌رسانی کرده، جنگ و خصومت میان روسیه و اوکراین، دو کشور را در طول سال 2015، در بحران اقتصادی نگه خواهد داشت.

به‌عنوان مثال، انتظار می‌رود شرایط اقتصادی در کشورهای دیگری که بانک بانک ساخت و توسعه اروپا در آنها فعالیت می‌کند، به لطف نرخ بهره پایین، نه تنها در شرق و مرکز اروپا، بلکه در حوزه پولی یورو، امسال بهبود یابد. اما برای اوکراین که اقتصاد این کشور در سال 2014، به میزان حدود 6.8 درصد منقبض شده، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 7.5 درصد منقبض شود که این پیش‌بینی‌ها حتی از پیش‌بینی بانک EBRD، در ماه‌های گذشته که نرخ انقباض اقتصادی اوکراین را پنج‌درصد پیش‌بینی کرده بود، بسیار وخیم‌تر است. 

اما بانک EBRD، پیش‌بینی کرد: روسیه همچنان تحت فشار همزمان ناشی از نفت و گاز ارزان و تحریم‌های غرب به‌دلیل نقش این کشور در بحران سیاسی اوکراین، در سال 2016 نیز در بحران اقتصادی باقی بماند. این بانک اعلام کرد: به‌پاخیزی شورش‌ها به رهبری جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین، اقتصاد این منطقه را به شدت دچار اختلال کرده‌است. این مشکلات با تبعات منفی کاهش ارزش پول ملی اوکراین (گريونا)، افزایش تعرفه انرژی و ادامه روند رکود اعتبارات توأم شده و انتظار می‌رود فشار مضاعفی را بر اقتصاد منطقه وارد کند.

بااین‌حال، بانک ساخت و توسعه اروپا معتقد است، درصورتی‌که درگیری‌ها در اوکراین رو به وخامت نرود و «کیف» برنامه‌های اقتصادی تعریف شده ازسوی صندوق‌‌بین‌المللی پول (IMF) را دنبال کند، اقتصاد این کشور می‌تواند سال آینده حدود سه درصد رشد کند.

اما این بانک برای روسیه چشم‌انداز تقریبا بهتری از عمق بحران این کشور ارائه‌کرده‌است. به گفته این بانک، اقتصاد روسیه برخلاف پیش‌بینی قبلی یعنی انقباض 4.8 درصد، به دلیل بهبود نسبی قیمت نفت که به تازگی رخ داده، تنها 4.5 درصد دچار انقباض اقتصادی شده‌است. بااین‌حال، به گفته بانک EBRD، بحران اقتصادی روسیه، در کشورهای همسایه که اقتصاد آنها پیشرفت مضاعفی داشته نیز احساس می‌شود. 

در گزارش بانک ساخت و توسعه اروپا آمده است: تبعات منفی بحران عمیق اقتصادی در روسیه، برای کشورهایی که ارتباطات اقتصادی قدرتمندی با این کشور داشتن، بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌شد، بوده‌است؛ به‌طوری‌که تبعات منفی بحران اقتصادی روسیه، چشم‌انداز اقتصادی اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی را نیز وخیم‌تر کرده‌است.

در بدترین حالت ممکن، این خسارت اقتصادی ناشی از درگیری‌های روسیه و اوکراین، می‌تواند به سایر مناطق جهان گسترش یابد. بنابر اعلام بانک EBRD، افزایش دامنه درگیری‌ها میان دوکشور، تبعات جدی برای کل منطقه اروپای شرقی، قفقاز و آسیای میانه خواهد داشت و منجر به افزایش حجم تحریم‌ها علیه روسیه خواهد شد و در بدترین سناریو، بحران این منطقه به یک تهدید اقتصادی جهانی بدل خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر