۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۳۷۷۹
امیر سرتیپ آراسته تشریح کرد:
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش گفت: خبرهای خوبی از افزایش نفوذپذیری موشک‌های ضد زره در راه است و تلاش داریم تا در راستای تقویت این موشک‌ها و تقویت آلیاژ آن تلاش کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ "علی آراسته" معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش  درباره افزایش توان موشک‌های ضد زره در سال جدید اظهار داشت: در راستای تدابیر رهبر معظم انقلاب افزایش قدرت نظامی مد نظر است.

**هیچ سلاحی نیست که جنبه وارداتی برای نیروهای مسلح داشته باشد

وی ادامه داد: مجموعه نیروهای مسلح و به خصوص نیروی زمینی ارتش مسائل علمی و تجهیزات و دانش بومی خود را افزایش می‌دهد و هیچ سلاحی نیست که جنبه وارداتی برای نیروهای مسلح داشته باشد زیرا اگر این گونه بود دشمن بدل آن را هم می‌توانست داشته باشد.


**دکترین ما دفاعی است

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش با اشاره به بحث زرهی و تسلیحات این حوزه یادآور شد: در بحث سلاح‌های ضد زره دکترین ما دفاعی بوده و هر آنچه که در مبحث تدافعی نیاز است را تهیه می‌کنیم.
**در سال جدید خبرهای خوبی در حوزه موشک‌های ضد زره خواهید شنید

وی یادآور شد: در بحث موشک‌های ضد زره تعدادی از آن‌ها رونمایی شده و ملت ایران آن را مشاهده کرده است و تعدادی را هم به دلایلی که لازم نیست مطرح کنیم به میدان نیاوردیم؛ اما تجهیزات بسیار خوبی آماده شده  و تلاش نزاجا در افزایش نفوذ پذیری موشک‌های ضد تانک است.


**در تقویت موشک‌های ضد زره کار می‌کنیم

امیر سرتیپ آراسته در پاسخ به این سوال که برد موشک‌های ضد زره اکنون بین 3 تا 4 کیلومتر و نفوذپذیری آن بیش از هزار میلی‌متر بوده و آیا تمهیداتی برای افزایش نفوذپذیری موشک‌های ضد زره اندیشیده شده، اظهار داشت: نمی‌توان به این سوال به راحتی پاسخ داد و ما به همین میزان که برای تقویت موشک‌های ضد زره کار می‌کنیم دشمنان هم در تقویت آلیاژ زره خود کار می‌کنند.
**نزاجا در تقویت نفوذپذیری زره و تقویت آلیاژ زره کار می‌کند

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش گفت: نمی‌توان نفوذپذیری موشک‌ها را از روی نوع آلیاژ و زره پیش‌بینی کرد و ما در تقویت نفوذپذیری زره و تقویت آلیاژ زره کار می‌کنیم.


**افزایش توان نفوذپذیری موشک‌های ضد زره 

وی در پایان با ابزار امیدواری از افزایش توان نفوذپذیری موشک‌های ضد زره خاطر نشان کرد: در سال آینده همین حرکت جهشی را خواهیم داشت.


**تلاش‌های مجدانه‌ نزاجا در افزایش قدرت زرهی و ضد زرهی

گفتنی است نیروی زمینی ارتش در بخش زرهی تلاش‌های مجدانه‌ای برای بهبود قدرت موشکی ضد زره به کار برده و ساخت موشک‌های توفان، توسن و دهلاویه نمونه ای از این موشک‌هاست. 

امیر سرتیپ پوردستان فرمانده نزاجا گفت: در حوزه موشک‌های ضد زره، تسلیحات مورد نیاز را از وزارت دفاع دریافت کردیم و نیروی زمینی در این حوزه از موشک‌های هدایت‌شونده استفاده می‌کند که برای نمونه می‌توان گفت همه موشک‌های ضدزره ما و خصوصاً موشک "دهلاویه" قابلیت‌های لازم جهت انهدام اهداف زمینی را تا شعاع مورد نظر دارند. 
 
فرمانده نیروی زمینی تأکید کرد: در مجموع امروز حوزه زرهی و ضد زرهی نیروهای مسلح کشور با توجه به تجربیات کسب شده در دوران دفاع مقدس، قدرتمندترین یگان زرهی را در منطقه غرب آسیا دارد.


موشک دهلاویه

موشک دهلاویه یک موشک ضد زره تاکتیکی است که حدود ۵ تا ۶ کیلومتر برد دارد، هدایت آن نیمه‌خودکار بوده و دارای دقت بالایی است و میزان نفوذ آن در زره بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر قید شده و یکی از قدرتمند‌ترین موشک‌های ضد زره جهان است. این تانک قدرت مبارزه با هر نوع زره‌پوشی را دارد و اکثر تانک‌های قدرتمند دنیا مثل تانک رزمی آبرامز و مرکاوا که مقاومت آن‌ها در برابر زره بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌متر است، در مقابل این موشک ناکام مانده‌اند. پس در نتیجه اگر موشک دهلاویه که نفوذی بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر در زره دارد، با این تانک برخورد کند، قطعا تانک آسیب جدی خواهد دید یا به طور کامل منهدم می‌شود. 
نگاهی به میزان نفوذ موشک‌های ضد زره قبلی ایران و مقایسه آن با تخمین صورت گرفته برای دهلاویه نشان دهنده یک جهش حدوداً 58 درصدی نسبت به بیشترین میزان نسل‌های قبلی دارد. البته در این محاسبه موشک توفان-5  وارد نشده زیرا مشخصات عملکردی آن اعلام نشده است. 

بنابراین با یک تفاوت ساختار در سرجنگی و احتمالاً پیشران موشک روبه رو هستیم. ناگفته نماند با افزایش سرعت موشک، میزان نفوذ آن در زره نیز افزایش می‌یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر