۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۱۳۶۸۴
رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما در تاریخ اول آوریل سال 2015 دستور العمل اجرایی را صادر کرد که به موجب آن قرار است دارایی های یک تعداد افراد خاص که در فعالیت های سایبری مخرب شرکت داشته اند بلوکه شود. صدور این دستورالعمل از طرف اوباما این امکان را به دولت می دهد تا تحریم هایی را ضد افراد و گروه هایی که در جاسوسی اقتصادی حضور دارند اعمال کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از us news،رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما در تاریخ اول آوریل سال 2015دستور العمل اجرایی را صادر کرد که به موجب آن قرار است دارایی های یک تعداد افراد خاص که در فعالیت های سایبری مخرب شرکت داشته اند بلوکه شود. صدور این دستورالعمل از طرف اوباما این امکان را به دولت می دهد تا تحریم هایی را ضد افراد و گروه هایی که در جاسوسی اقتصادی حضور دارند اعمال کنند. تهدیدات ضد امنیت ملی، سیاست خارجی، سلامت اقتصادی یا ثبات مالی آمریکا، از جمله تهدیدات و خطراتی است که در این دستورالعمل مدنظر اوباما بوده است.

جاسوسی اقتصادی، همه چیز از سرقت گرفته تا تخریب دارایی های معنوی یا سایر راز و رمز های تجاری را دربرمی گیرد. این نوع جاسوسی می تواند در هر زمینه ی اعم از نقشه های اصلی ماشین، برنامه های نرم افزاری، اطلاعات خصوصی کارمندان و فرمول های شیمیایی صورت بگیرد. Silicon Valley ، Microsoft ، Google ، Apple، Oracle و HP عموماً هدف این نوع حملات هستند. جاسوسان اقتصادی قادراند از راه دور و از طریق حملات سایبری، بدافزار، ویروس و سایر اشکال هک، اهداف خود را مورد جاسوسی قرار دهند.

هزینه ی که جاسوسی اقتصادی بر پیکره ی اقتصاد و بازار کار آمریکا می گذارد تکان دهنده است. اگرچه در سال 2009 رقم 50 میلیارد دلار تخمین زده شده بود اما شرکت BlackOps Partners هزینه ی تحمیلی به شرکت ها را در سال 2013 رقم 500 میلیارد دلار برآورد کرد. نه تنها حملات بزرگی که با هدف جاسوسی صورت پذیرفته اند از اسامی کد مانندی مثل Red October، Flame، Operation AuroraوElderwood Project استفاده کرده اند بلکه برخی جاسوسان نیز با اسامی نا متعارفی مثل Unit 61398و Energetic Bear دست اقدامات غیر قانونی خود زده اند.

Unit 61398 که از طرف ارتش لیبرال چین و Energetic Bear که از سوی دولت روسیه حمایت می شود افراد مستقل از شرکت های روسی یا چینی نیستند، بلکه اشخاصی هستند که به طور مستقیم از سوی دولت های متبوع شان مأمور به جاسوسی شده اند. در گزارشی که در سال 2013 از سوی شرکت امنیت سایبر Mandiant منتشر شد، آمده بود که بر اساس برآورد های این شرکت، Unit 61398 موفق شده 141 شرکت آمریکایی را هک کند. در گزارش مشابهی در این زمینه که از سوی شرکت CrowdStrike منتشر شده بود آمده بود که Energetic Bear با نفوذ به حساب صدها شهروند آمریکایی، آسیایی و اروپایی توانسته دارایی های ارزشمند معنوی شان را به سرقت ببرد.

به اعتقاد منتقدین سیاست های دولت اوباما،حملات جاسوسی صورت گرفته حملات پیش پا افتاده یی نیستند که بتوان با اعمال تحریم علیه مسببانشان آنها را مهار کرد، بلکه حملاتی هستند که از سوی دو قدرت برتر جهان یعنی چین و روسیه برای به خطر انداختن منافع ملی آمریکا صورت پذیرفته اند. و در نتیجه بیش از آن که این اقدام به یک حمله ی جاسوسی علیه شرکت های آمریکایی شبیه باشد، یک نوع اعلام جنگ است و آمریکا هم برای مقابله با آنها بیش از آنکه به اعمال تحریم نیاز داشته باشد به سلاح جنگی محتاج است.

"اگر دولت اوباما به اندازه یی که در صدور این دستورالعمل جدی بوده، در اعلام شرایط اضطرار ملی هم جدی و مصمم باشد، امید می رود با بکارگیری همه ی ظرفیت و توان ملی برای مقابله با این دست حملات، شرایط را به نفع خود تغییر دهد وگرنه بزودی ابتکار عمل را در حوزه ی فناوری، خلاقیت و ابداعات از دست خواهد داد که در نتیجه ی آن شرکت های آمریکایی که وظیفه ی تأمین شغل میلیون ها آمریکایی را به عهده دارند متحمل خسارت های جبران ناپذیری خواهند شد."
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر