۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۳۳۲۲
غرب به رهبری آمریکا در حالی چشم خود را به جنایت دیروز سعودی‌ها در استفاده از بمب های فسفری و سمی بست که در تابستان سال ۱۳۹۲ صرفا برمبنای خبر کذب استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه تروریست‌ها تا آستانه حمله نظامی به سوریه نیز پیش رفت.
رسانه های ارتباط جمعی روز گذشته خبر دادند که پس از  حملات هوایی جنگنده های سعودی به صنعا پایتخت یمن و چند شهر دیگر نشانه هایی از حالت خفگی ناشی از استنشاق نوعی گاز بد بو در مجروحان بدست امده است. شبکه المیادین لبنان اولین رسانه ای بود که به این موضوع پرداخت و به نقل از خبرنگار خود در صنعا پس از انتشار گزارشی تصویری از مجروحان حملات به نقل از منابع پزشکی تایید کرد که جنگنده ها از بمب های فسفری و سمی استفاده کرده اند.
القدس العربی روزنامه ای که در لندن منتشر می شود نیز به نقل از سرتیپ شرف غالب لقمان سخنگوی نیروهای طرفدار انصارالله نوشت که در حمله سعودی به صنعا که نزدیک به 30 نفر کشته و 350 نفر زخمی شدند از سلاح های ممنوعه استفاده شده است.

این خبر به سرعت در سایر رسانه های منطقه پیچید اما رسانه های عمده غربی نسبت به درج این خبر سکوت معناداری اختیار کردند. غیر ازخبرگزاری روسی «اسپوتنیک» و پایگاه خبری آمریکایی «وترنز»که خبر مربوط به استفاده از سلاح های ممنوعه در تجاوز به یمن را به نقل از رسانه های منطقه ای مستقر در یمن نقل کردند تقریبا بیشتر رسانه های معروف غربی انتشار این خبر را بایکوت کردند.

شورای امنیت سازمان ملل، ‌اتحادیه عرب،‌ سازمان همکاری اسلامی (OIC)سازمان منع استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی( Organization For The Prohibition of Chemical Weapons ) و... نیز در این باره سکوت اختیار کرده اند.

سکوت رسانه های غربی و سازمان های منطقه ای و بین المللی نسبت به این اقدام غیر بشری آل سعود علیه ملت یمن  در حالی است همین کشورها با ادعای نجات مردم سوریه از سلاح شیمیایی ، طرح اقدام نظامی علیه این کشور را طراحی کردند و یا با ادعای مقابله با سلاح شیمیایی صدام اشغال عراق را رقم زدند.

در سوریه سال 1392 زمانی که ارتش و نیروهای مردمی این کشور در چارچوب عملیات سپر پایتخت در پاسخ به عملیات «فتح پایتخت» از سوی گروههای تروریستی در آستانه باز پس گیری منطقه استراتژیک غوطه شرقی و گلوگاه مهم جوبر بودند به یکباره رسانه های غربی خبر از استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه گروههای معارض دادند. این ادعا به سرعت در رسانه های غربی و منطقه ای طرفدار گروههای تروریستی منتشر شد و اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه فوق العاده دادند. سازمانهای غیرانتفاعی مرتبط با مبارزه با سلاح های کشتار جمعی نیز با صدور بیانیه های جداگانه‌ای فریاد وا اسفا سردادند. تمامی شبکه های تلویزیونی غربی و منطقه ای با انتشار تصاویری مخدوش  در مزمت سلاح کشتار جمعی از حیث قانونی و حقوق بین الملل و از حیث دینی و انسانی دهها بلکه صدها مورد برنامه تولید و به نمایش عمومی گذاشتند تا به این وسیله از یک سو این باصطلاح اقدام دولت سوریه را محکوم و از دیگر سو زمینه های اقدام نظامی غرب به رهبری آمریکا علیه دولت استفاده کننده از سلاح ممنوعه را فراهم نمایند. رفت و آمدهای دیپلماتیک سعودی ها و اماراتی ها به پایتخت های غربی از جمله پاریس،‌لندن و نیویورک و واشنگتن آغاز شد. در نهایت شمارش معکوس برای حمله نظامی به سوریه توسط آمریکا شروع و تا آستانه یک ماجراجویی پرشدت هم پیش رفت. لیکن مواضع درست،‌ اصولی، ‌قاطع  و بدور از غوغا سالاری متحدان سوریه، آمریکایی ها را متوجه عواقب این ماجراجویی کرد و به این ترتیب از اغاز یک جنگ بر مبنای اطلاعات دروغ و کذب جلوگیری شد.

البته کار به اینجا هم ختم نشد. فشارها و تحریم ها بر سوریه برای خوش خدمتی به سعودی ها که به دلیل عقب نشینی غرب از حمله به دمشق به شدت عصبانی بودند آغاز شد.

نمونه دیگری که با انتشار خبر آن رگ گردن حامیان حقوق بشر مخالفان اشاعه تسلیحات شیمیایی باد کرد و انان را برای تادیب استفاده کننده از این گونه سلاح ها به منطقه گسیل داشت عراق دوران دیکتاتوری صدام است. در حالی که رئیس اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی اقای هانس بلیکس در گزارشی وجود هرگونه زرادخانه سلاح شیمیایی در عراق را رد می‌کرد لشکرکشی آمریکایی ها و متحدانتش با هدف نابودی این زرادخانه کذایی  آغاز شد و عراق به اشغال نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در آمد. طنز تلخ این اقدام در حالی است که همین صدام علیه مردم خود در حلبچه و ملت ایران در شلمچه و سایر مناطق از سلاح های ممنوعه وارداتی از غرب بهره برد اما صدای هیچ یک از مخالفان بین المللی سلاح های کشتار جمعی در نیامد و رگ گردن کسی باد نکرد.

بلیکس بعدها (6 مارس 2013) در جمع خبرنگاران در دبی گفت:«۱۰ سال پیش برخی از قدرت‌ها به رهبری آمریکا تلاش کردند تا با حمله به عراق سلاح‌های کشتارجمعی این کشور را از بین ببرند؛ سلاح‌هایی که وجود نداشتند. این دیپلمات 84 ساله سوئدی افزود: «ظاهرا حافظه‌ها کوتاه‌اند. خاطره اشتباهات و ناکامی‌های تراژیک در عراق آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود.»

اعمال استانداردهای دوگانه از سوی غرب در برخورد با انتشار سلاح های کشتار جمعی در جهان و مستثنی کردن رژیم هایی چون اسرائیل و دولت هایی چون عربستان سعودی از قوانین و مقررات مربوط به منع سلاح‌های کشتار جمعی، تاثیرات منفی در روند جلوگیری از اشاعه این تهدید جهانی دارد.

پرسش اینجاست آیا معیارهای تشخیص غرب برای تادیب استفاده کنندگان از سلاح های شیمیایی و اساسا منع گسترش این سلاح ها تغییر یافته است؟ یا اینکه اکنون سلاح های شیمیایی به دو دسته خوب و بد تقسیم یافته اند که استفاده سعودی ها و صهیونیست‌ها از این سلاح کشنده جزو سلاح های شیمیایی خوب تفسیر می شود و در راستای اشاعه صلح و ثبات قرار می گیرد  ولی انتشار خبر دروغ استفاده سوریه از این سلاح علیه تروریست ها صلح و ثبات و وجدان بشری تهدید می شود و باید علیه او وارد عمل شد؟
این سکوت غرب نشان می‌دهد استفاده از سلاح ممنوعه علیه منافع غرب منع قانونی دارد و حتی مستحق مجازات نظامی است لیکن استفاده از این سلاح در له یا هم عرض منافع غرب نه تنها هیچ گونه منع حقوقی حتی انسانی ندارد بلکه برای حمایت از ان باید از پوشش های حقوقی نیز استفاده کرد.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر