۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۳۱۱۱
دسترنج دامداران در جیب سارقان؛
باوجود اینکه هر سیاه‌چادر عشایری را می‌توان به‌عنوان یک مرکز پدافند غیرعامل در نوار مرزی دانست، اما چرا مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرند و با فصول مختلف دغدغه دارند.
عشایر ایلام از اینکه دسترنجشان به راحتی به جیب باندهای سارقان احشام می‌رود، انتقاد دارند.

عشایر ایلام که گرمای تابستان و سرمای زمستان را برای امرارمعاش خود و خودکفایی جامعه با سختی تحمل می‌کنند، شاهد بربادرفتن سرمایه‌های خود در پدیده‌ی شوم سرقت هستند، سرقت‌هایی که هرچند برخی از آن‌ها کشف می‌شوند، اما کم نیستند سارقانی که تنها تعقیب‌کننده‌ی آنان نگاه رنج‌آلود دامداران است.

سالانه بیش از 465 تن روغن حیوانی، 372 تن کشک، 7 هزار و 900 تن گوشت، 25 هزار و 178 تن شیر، یک هزار و 570 تن پشم، 88 تن عسل، 3 هزار و 67 تن محصولات باغی و 411 هزار و 998 تن محصولات زراعی و مقدار بسیار زیادی صنایع‌دستی توسط عشایر استان ایلام تولید می‌شود.

عشایر در هر فصلی با مخاطراتی روبه‌رو هستند ازجمله فصل بهار که در حال کوچ هستند از امنیت کافی برای حمل‌ونقل دام خود برخوردار نیستند و احشام آن‌ها که بزرگ‌ترین سرمایه آن‌هاست، به‌راحتی به سرقت می‌روند.

باوجود اینکه هر سیاه‌چادر عشایری را می‌توان به‌عنوان یک مرکز پدافند غیرعامل در نوار مرزی دانست، اما چرا مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرند و با فصول مختلف دغدغه دارند.

«محمدقلی شرف‌نیا» یک از عشایر ایلام به ایسنا گفت: در همه فصول ما دغدغه داریم که آیا می‌توانیم مایحتاج دام‌ها را مهیا کنیم یا نه؟ که قابل‌حل است، اما چیزی که امروز به یک نگرانی برای ما تبدیل شده سرقت احشام است.

وی از دستگاه‌های مسئول خواست امنیت در محل‌های استقرار عشایر را بیشتر کنند و با سارقان برخورد قاطع داشته باشند.

«پیرولی نقی‌پور» دامدار دیگر نیز گفت: ما شب و روز با تحمل مشکلات و مشقات فراوان دام پرورش می‌دهیم، اما سارقان با شگردهای مختلف در یک‌لحظه همه زحمت‌های ما را به جیب می‌زنند.

وی با بیان اینکه وقتی چنین اتفاقی می‌افتد دیگر انگیزه برای ادامه فعالیت در این حوزه را از دست می‌دهیم، افزود: انتظار داریم با سارقان برخورد قاطع شود.

«علی سلیمی» مدیرکل امور عشایری ایلام دراین‌باره به ایسنا گفت: مکاتبات لازم با نیروی انتظامی جهت تأمین امنیت عشایر استان صورت گرفته اما بااین‌وجود چون فصل کوچ عشایر است سارقان از این موقعیت سوءاستفاده کرده و اقدام به سرقت دام‌های عشایر می‌کنند.

وی با بیان اینکه عشایر در حین کوچ در حاشیه‌ی جاده‌ها حرکت می‌کنند، تصریح کرد: مکاتبات لازم برای جلوگیری از بروز حوادث رانندگی با پلیس‌راهور صورت گرفته است.

سلیمی ادامه داد: عشایر ایلام در قالب 9 هزار 736 خانوار با جمعیت 60 هزارنفری تقریباً 11 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و سالانه بیش از 465 تن روغن حیوانی، 372 تن کشک، 7 هزار و 900 تن گوشت، 25 هزار و 178 تن شیر، یک هزار و 570 تن پشم، 88 تن عسل، 3 هزار و 67 تن محصولات باغی و 411 هزار و 998 تن محصولات زراعی و مقدار بسیار زیادی صنایع‌دستی توسط این قشر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان تصریح کرد: 2 هزار 500 خانوار عشایری از استان‌های کرمانشاه، همدان و لرستان در این فصل به استان کوچ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی کل تولیدات عشایری استان 300 میلیارد تومان است، افزود: ارزش صنایع‌دستی عشایر به‌تنهایی 17 میلیارد تومان در سال است.

مدیرکل امور عشایری استان به فرآیند توزیع آب در بین عشایر استان اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر روزانه مقدار 700 مترمکعب آب در بین عشایر استان توزیع می‌شود.

سرهنگ «حسن سماواتی» جانشین انتظامی استان ایلام نیز در این راستا اظهار کرد: تحقیقات پلیس مشخص کرده است که سارقان از کوچ عشایر و عدم ثبات در اسکان آنان سوءاستفاده کرده و مبادرت به سرقت احشام دامداران می‌کنند.

وی از عشایر و دامداران خواست در صورت کوچ از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی در محل‌هایی اتراق کنند که دسترسی پلیس امکان‌پذیر باشد.

سماواتی با اشاره به اینکه باند 4 نفره سارقان احشام در استان دستگیرشده‌اند، خاطرنشان کرد: به دنبال وقوع چند فقره سرقت از احشام دامداران موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار گشت‌های پلیس قرار گرفت و پس از چند روز کار اطلاعاتی، سرنخ‌هایی از فعالیت 4 سارق سابقه‌دار در این پرونده به دست آمد که عملیات دستگیری این افراد با شناسایی مخفیگاه آنان با موفقیت انجام شد.

محمد زمانی


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر