۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۲۹
یکی از اجرای اصلی شبکه مسیر یاب است تامین امنیت مسیریابی و مسیریاب امن نقش بسزایی در حفظ امنیت شبکه ایفا می‌نماید.

پیشرفت سریع علوم رایانه و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی نوین و پیوند تنگاتنگ این علوم با همه شئونات زندگی بشر سبب وابستگی شدید کشورها و ملت‌ها به فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت اداره امور جامعه شده است، به گونه‌ای که امروزه حتی تصور ادامه زندگی بدون بهره‌گیری از این دانش و فناوری محال به نظر می‌رسد.

به تناسب افزایش ارتباطات و پیشرفت فناوری، مخاطرات پیش رو نیز افزایش یافته است از این رو توجه به ارتقای ضریب امنیت، ایمنی و پایداری شبکه‌های رایانه‌ای و تمامی تجهیزات آن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یکی از اجرای اصلی شبکه مسیر یاب است تامین امنیت مسیریابی و مسیریاب امن نقش بسزایی در حفظ امنیت شبکه ایفا می‌نماید.

یک مسیریاب گره‌ای از شبکه است که نقطه یا گره بعدی شبکه را که بسته باید به سمت آن ارسال شود و در نهایت به مقصد برسد مشخص می‌کند. هر مسیریاب حداقل به دو شبکه متصل است و بر اساس درک خود از وضعیت شبکه‌های مرتبط در مورد ارسال بسته‌های اطلاعاتی تصمیم می‌گیرد.

از دیگر موضوعات حائز اهمیت در یک شبکه ارتباطی پایداری آن است. با توجه به سرعت تغییرات و اهمیت دسترس پذیری در حوزه شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی از نکات مهم در حفظ پایداری سامانه‌های این حوزه، مسائل مربوط به پشتیبانی است از آنجا که با توجه به شرایط مخاصمات بین‌المللی و به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه ایران پشتیبانی از مسیریاب‌های تولید شده توسط شرکت‌های خارجی تابع قوانین تحریمی وضع شده علیه ایران است. مسئله پشتیبانی مسیریاب‌های خارجی مورد استفاده در زیرساخت شبکه‌های ملی از چالش‌های مطرح این حوزه است. از سوی دیگر موارد دیگری همچون وجود درهای پشتی در این قبیل محصولات امنیت و پایداری زیرساخت‌های کشور را همواره تهدید می‌نماید.

با توجه به نکات بیان شده به نظر می‌رسد راه حل مناسب جهت حفظ پایداری شبکه داخلی و ارتقاء ضریب امنیت آن، بومی سازی این محصول مطابق با ملاحظات پدافند غیر عامل، در داخل کشور است.
در این صورت علاوه بر ارتقا دانش بومی تامنی امنیت شبکه‌های یکپارچه داخلی، امکان پشتیبانی مطلوب از این محصول نیز میسر خواهد شد. این موضوع علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی، باعث ایحاد امکان ارائه سرویس‌های جدید، مستقل از شرایط مخاصمات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی مبتنی بر نیازهای داخلی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر