۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۲۷۱۱
تازه ترین دور نشست هسته ای ایران و امریکا که قرار است از امروز یکشنبه در لوزان سوئیس از سر گرفته شود، تحت تاثیر جو نامه 47 امضایی سناتور ها قرار دارد.
تازه ترین دور نشست هسته ای ایران و امریکا که قرار است از امروز یکشنبه در لوزان سوئیس از سر گرفته شود، تحت تاثیر جو نامه 47 امضایی سناتور ها قرار دارد.

این گفتگو ها قرار است تا 29 اسفند ادامه پیدا کند و در اکنون لشکر گسترده دیپلمات های ایرانی و امریکایی در لوزان حضور دارند و قصد دارند نقطه نظرات اختلافی را به حد اقل موجود برسانند.

با این وجود امریکایی ها  در تصمیم گیری ها به شدت متزلزل و تابع عناصر بیرونی هستند و آن طور که دیپلمات ها گفته اند بارها امریکایی ها تا مرز توافق رفته اند اما در نهایت اعلام نهایی توافق را موکول به مشورت با متحدان خود کرده اند.

نشست های قبلی در ژنو و مونترو دستاوردهای قابل ملاحظه ای به همراه نداشت و اساسا به این دلیل که قرار است جزئیات نشست ها محرمانه باشد ، نکته خاصی به جز اعلام چند مورد پیشرفت و باقی ماندن اختلافات از آن نشست ها بیرون نیامد.

لغو تحریم ها کماکان در کانون توجه طرفین قرار دارد و ایران لغو همه تحریم ها را خواستار شده است.  نشست لوزان در حالی برگزار می شود که  کاخ سفید گفته مایل نیست با ترک میز مذاکره ایران به توانمندی هسته ای سابق خود بازگردد اما سناتورها با ارائه طرحی غیر حقوقی گفته اند توافق احتمالی با ایران فقط تا دوره ریاست جمهوری اوباما دوام خواهد داشت.

مطرح شدن این موضوع مایه شرمساری اوباما و کاخ سفید شد و آنها به نحوی از مطرح شدن این مساله ابراز تاسف کردند .

همچنین قرار است کری در نشست لوزان به طرف ایرانی توضیح دهد که در صورت رسیدن به هرگونه توافق کنگره حق تغییر یا لغو آن را ندارد.

ورود شورای امنیت به لغو تحریم ها

یک روز مانده به نشست لوزان خبرگزاری رویترز از طرحی پرده برداشت که نشان می دهد تحریم های ایران در صورت توافق، ابتدا در شورای امنیت لغو می شود که یک توافق رسمی و قانونی الزام آور است و بنا بر این هر گونه کارشکنی کنگره یا سنای امریکا در روند تحقق آن اقدامی غیر قانونی محسوب می شود.

به نظر می رسد که مطرح شدن موضوع الغای تحریم ها در شورای امنیت، رسمیت بخشیدن به قانونی بودن این اقدام از منظر حقوق بین الملل است که راه هرگونه کارشکنی را مسدود می سازد.

نامه سناتور ها در حال حاضر به یک رسوایی تمسخر بار در امریکا منجر شده که می تواند بر روی رای جمهوریخواهان در انتخابات آینده ریاست جمهوری تاثیر بگذارد. روز شنبه نیز یک سناتور از امضای چنین نامه ای ابراز ندامت کرد و به این ترتیب مشخص می شود تصمیم احساسی 47  سناتور به غیر از اعتبار امریکا بر آبروی جمهوریخواهان نیز تاثیر منفی گذاشته است. 

انتظار می رود امریکایی ها با توجه به نشست لوزان و رسوایی اخیر در خصوص نامه سناتورها با منطق و راهبرد منعطف تری وارد کارزار دیپلماسی شوند ، در غیر اینصورت نتیجه هرگونه شکست در مذاکرات متوجه امریکایی ها خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر